Rui Or Za B I 2 Verkc Verw Verw Verw Verkc Verw Verw Verw Set Ontti Ontt pis Er Ver Uitj Oi Vei Oni D Ad c Be laat stadium hebben ontvangen dat zij in de discussie nauwelijks een rol hebben kunnen spelen. Daardoor is het natuurlijk zo dat wij als fractie in ons democratisch functioneren worden belemmerd. Ik hoop dat dit de laatste keer zal zijn. (De Voorzitter: Dit was niet de eerste keer dat er in uw steunfractie over dit onderwerp werd gediscussieerd, neem ik aan.; Nee dat niet, maar als iedereen alle stukken tot zijn beschikking heeft dan is het wel gemakkelijker praten. Maar ondanks dat is er de afgelopen periode al erg veel gesproken over dat nieuw te bouwen stadskantoor. Zowel in de Commissie Middelen als ook daarbuiten zijn alternatieven aangedragen en doorgerekend. Wat opvalt daarbij is dat die alternatieven meestal ongeveer hetzelfde kosten als nieuwbouw. Er is al eerder op gewezen dat de kosten van de verschillende alternatieven elkaar niet zo erg veel ontlopen. Ik vind dat opvallend, want eigenlijk hoeft de raad zich hierdoor nauwelijks meer af te vragen welk van de aangedragen alternatieven te verkiezen is boven nieuwbouw of dat nieuwbouw te verkiezen zou zijn boven één van de alternatieven. Bij de PAL-fractie blijft er een gevoel over van dat er hier het één en ander toch haast niet kan kloppen. Want het kan toch niet zo zijn dat verbouw van bestaande gebouwen of gedeeltelijke sloop en gedeeltelijke nieuwbouw even duur is als volledige nieuwbouw met daaraan voorafgaande volledige sloop. Niettemin wijzen de ons aangeleverde cijfers juist wel in die richting. Nu wil ik zeker niet de deskundigheid in twijfel trekken van diegenen die ons de cijfers aangeleverd hebben, maar de PAL-fractie vindt wel dat een zo grote investering als voor het stadskantoor een extra zorgvuldige afweging noodzakelijk maakt. Die extra afweging is des te meer noodzakelijk wanneer wij bedenken dat wij in de komende periode rond de 8 miljoen zullen moeten bezuinigen. In de voor ons liggende voorstellen zitten ook nog een groot aantal aannames die een vergelijking van de verschillen nog eens extra bemoei lijken. Eén voorl-jld hiervan is het rentepercentage, wanneer dit stijgt met een komen wij in het voorstel om nieuw te bouwen op een jaarlast van ongeveer 2 ton extra uit. Nu zal, als je steeds minder nieuw gaat bouwen, dat dus een steeds groter verschil zijn tussen nieuwbouw, gedeel telijke nieuwbouw en gedeeltelijke renovatie. Ik kan u wel vertellen dat ik niet meer weet hoe ik dit soort zaken aan mensen in buurten en wijken duidelijk moet maken. Zeker niet als ik daarbij bedenk dat wij straks bij diezelfde mensen aankloppen om met bezuinigingen de gemeentebegroting weer sluitend te maken. Wij zullen dus als raad naar mijn mening heel duidelijk moeten maken dat er extra berekeningen van de kosten zijn gemaakt door onafhankelijk deskundigen, want daarvoor pleit ik. Tot op dit moment is het ons niet mogelijk om die duidelijkheid aan de inwoners van Leeuwarden te verschaf fen. Daarom stelt de PAL-fractie voor om alsnog een onafhankelijk deskun dige de opdracht te geven om een berekening te maken van de kosten van de verschillende aangeleverde alternatieven. Die alternatieven zijn: een volledige nieuwbouw met behoud van Stadhuis en 't Hof, zoals voorgesteld wordt in de raadsbrief 70 een volledige renovatie van het Burmaniacomplex met behoud van een aantal kantoren rond het Raadhuisplein, dat is het voorstel dat de PvdA-fractie naar voren heeft gebracht; een gedeeltelijke renovatie van het Burmaniacomplex met nieuwbouw en behoud van Stadhuis en 't Hof, dat is het voorstel van de GPV/- RPF/SGP-fractie een gedeeltelijke renovatie van het Burmaniacomplex, gedeeltelijke nieuwbouw, behoud van enkele kantoren rond het Raadhuisplein en behoud van Amicitia, dat is het voorstel dat wij zelf naar voren hebben gebracht in de commissie; de huidige situatie ingrijpend aanpassen aan de normen van de Arbo- wet Ik zou heel graag willen dat er een doorrekening komt van die verschil lende alternatieven door een onafhankelijke deskundige. Want ons idee is dat zo'n doorrekening wel eens een nieuwe kijk op de zaak zou kunnen geven. Nu is er hier van verschillende kanten gezegd, ja maar het moet wel snel gebeuren want het gemeentelijk apparaat is erg slecht gehuis vest. Daar zijn wij het ook mee eens, daarom willen wij ook dat die herberekening binnen een maand op tafel komt, zodat wij in de volgende raadsvergadering op basis van nog een keer een doorrekening van de verschillende alternatieven die gepresenteerd zijn, een beslissing kunnen nemen. Daarom hebben wij de volgende motie gemaakt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 27 mei 1991, overwegende dat de aanstaande bezuinigingen een zeer zorgvuldige afweging van de kosten van de toekomstige huisvesting van het gemeentelijk apparaat noodzakelijk maken, dat de door het college gepresenteerde berekeningen van de aangedra gen alternatieven niet door een onafhankelijke deskundige zijn doorberekend, besluit: een onafhankelijk deskundige de opdracht te geven binnen een maand te komen met een doorrekening van de in de toelichting genoemde mogelijkheden voor nieuwe huisvesting van het gemeentelijk apparaat en op 24 juni 1991 een besluit te nemen over de toekomstige huisvesting van het gemeentelijk apparaat." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Verder ben ik benieuwd, dat is dan al reagerend op de bijdrage van anderen, hoe de wethouder zal reageren op de financiële exercities van de WD-fractie met 1 miljoen minder bouwen en dan hoef je ook 1 miljoen minder af te schrijven van de algemene reserve. En ik ben erg benieuwd hoe de D66-fractie met een jaarlast van ƒ1,7 miljoen een gebouw neer kan zetten wat volgens mij 1,7 miljoen meer kost dan in de huidige 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 36