Rui
Or
Za
B
I
2
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verkc
Verw
Verw
Verw
Set
Ontti
Ontt
pis
Er
Ver
Uitj
Oi
Vei
Oni
D
Ad
c
Be
laat stadium hebben ontvangen dat zij in de discussie nauwelijks een rol
hebben kunnen spelen. Daardoor is het natuurlijk zo dat wij als fractie
in ons democratisch functioneren worden belemmerd. Ik hoop dat dit de
laatste keer zal zijn. (De Voorzitter: Dit was niet de eerste keer dat
er in uw steunfractie over dit onderwerp werd gediscussieerd, neem ik
aan.; Nee dat niet, maar als iedereen alle stukken tot zijn beschikking
heeft dan is het wel gemakkelijker praten.
Maar ondanks dat is er de afgelopen periode al erg veel gesproken over
dat nieuw te bouwen stadskantoor. Zowel in de Commissie Middelen als ook
daarbuiten zijn alternatieven aangedragen en doorgerekend. Wat opvalt
daarbij is dat die alternatieven meestal ongeveer hetzelfde kosten als
nieuwbouw. Er is al eerder op gewezen dat de kosten van de verschillende
alternatieven elkaar niet zo erg veel ontlopen. Ik vind dat opvallend,
want eigenlijk hoeft de raad zich hierdoor nauwelijks meer af te vragen
welk van de aangedragen alternatieven te verkiezen is boven nieuwbouw of
dat nieuwbouw te verkiezen zou zijn boven één van de alternatieven. Bij
de PAL-fractie blijft er een gevoel over van dat er hier het één en ander
toch haast niet kan kloppen. Want het kan toch niet zo zijn dat verbouw
van bestaande gebouwen of gedeeltelijke sloop en gedeeltelijke nieuwbouw
even duur is als volledige nieuwbouw met daaraan voorafgaande volledige
sloop. Niettemin wijzen de ons aangeleverde cijfers juist wel in die
richting. Nu wil ik zeker niet de deskundigheid in twijfel trekken van
diegenen die ons de cijfers aangeleverd hebben, maar de PAL-fractie vindt
wel dat een zo grote investering als voor het stadskantoor een extra
zorgvuldige afweging noodzakelijk maakt. Die extra afweging is des te
meer noodzakelijk wanneer wij bedenken dat wij in de komende periode rond
de 8 miljoen zullen moeten bezuinigen.
In de voor ons liggende voorstellen zitten ook nog een groot aantal
aannames die een vergelijking van de verschillen nog eens extra bemoei
lijken. Eén voorl-jld hiervan is het rentepercentage, wanneer dit stijgt
met een komen wij in het voorstel om nieuw te bouwen op een jaarlast
van ongeveer 2 ton extra uit. Nu zal, als je steeds minder nieuw gaat
bouwen, dat dus een steeds groter verschil zijn tussen nieuwbouw, gedeel
telijke nieuwbouw en gedeeltelijke renovatie.
Ik kan u wel vertellen dat ik niet meer weet hoe ik dit soort zaken aan
mensen in buurten en wijken duidelijk moet maken. Zeker niet als ik
daarbij bedenk dat wij straks bij diezelfde mensen aankloppen om met
bezuinigingen de gemeentebegroting weer sluitend te maken.
Wij zullen dus als raad naar mijn mening heel duidelijk moeten maken dat
er extra berekeningen van de kosten zijn gemaakt door onafhankelijk
deskundigen, want daarvoor pleit ik. Tot op dit moment is het ons niet
mogelijk om die duidelijkheid aan de inwoners van Leeuwarden te verschaf
fen. Daarom stelt de PAL-fractie voor om alsnog een onafhankelijk deskun
dige de opdracht te geven om een berekening te maken van de kosten van
de verschillende aangeleverde alternatieven.
Die alternatieven zijn:
een volledige nieuwbouw met behoud van Stadhuis en 't Hof, zoals
voorgesteld wordt in de raadsbrief
70
een volledige renovatie van het Burmaniacomplex met behoud van een
aantal kantoren rond het Raadhuisplein, dat is het voorstel dat de
PvdA-fractie naar voren heeft gebracht;
een gedeeltelijke renovatie van het Burmaniacomplex met nieuwbouw
en behoud van Stadhuis en 't Hof, dat is het voorstel van de GPV/-
RPF/SGP-fractie
een gedeeltelijke renovatie van het Burmaniacomplex, gedeeltelijke
nieuwbouw, behoud van enkele kantoren rond het Raadhuisplein en
behoud van Amicitia, dat is het voorstel dat wij zelf naar voren
hebben gebracht in de commissie;
de huidige situatie ingrijpend aanpassen aan de normen van de Arbo-
wet
Ik zou heel graag willen dat er een doorrekening komt van die verschil
lende alternatieven door een onafhankelijke deskundige. Want ons idee is
dat zo'n doorrekening wel eens een nieuwe kijk op de zaak zou kunnen
geven. Nu is er hier van verschillende kanten gezegd, ja maar het moet
wel snel gebeuren want het gemeentelijk apparaat is erg slecht gehuis
vest. Daar zijn wij het ook mee eens, daarom willen wij ook dat die
herberekening binnen een maand op tafel komt, zodat wij in de volgende
raadsvergadering op basis van nog een keer een doorrekening van de
verschillende alternatieven die gepresenteerd zijn, een beslissing kunnen
nemen. Daarom hebben wij de volgende motie gemaakt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 27 mei 1991,
overwegende
dat de aanstaande bezuinigingen een zeer zorgvuldige afweging van
de kosten van de toekomstige huisvesting van het gemeentelijk
apparaat noodzakelijk maken,
dat de door het college gepresenteerde berekeningen van de aangedra
gen alternatieven niet door een onafhankelijke deskundige zijn
doorberekend,
besluit:
een onafhankelijk deskundige de opdracht te geven binnen een maand
te komen met een doorrekening van de in de toelichting genoemde
mogelijkheden voor nieuwe huisvesting van het gemeentelijk apparaat
en
op 24 juni 1991 een besluit te nemen over de toekomstige huisvesting
van het gemeentelijk apparaat."
De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit
van de beraadslagingen.
Verder ben ik benieuwd, dat is dan al reagerend op de bijdrage van
anderen, hoe de wethouder zal reageren op de financiële exercities van
de WD-fractie met 1 miljoen minder bouwen en dan hoef je ook 1
miljoen minder af te schrijven van de algemene reserve. En ik ben erg
benieuwd hoe de D66-fractie met een jaarlast van ƒ1,7 miljoen een gebouw
neer kan zetten wat volgens mij 1,7 miljoen meer kost dan in de huidige
71