het Stedelijk Gymnasium en mensen van de PvdA-fractie op initiatief van
het Gymnasium. Het is een goed gesprek geweest, waarbij de bereidwillig
heid van beide kanten om tot een vergelijk te komen voorop stond. In dit
gesprek is een voorstel van de kant van het Gymnasium aan de orde ge
weest. Wij hebben uit dit gesprek twee punten opgepikt en getracht met
alle mogelijkheden die wij hadden een voorstel te formuleren waarin wij
duidelijk probeerden te maken tegemoet te willen komen aan de wensen van
het Gymnasium zoals die in het gesprek aan de orde zijn geweest.
In de eerste plaats hebben wij van het Gymnasium een duidelijk signaal
gekregen dat zij zich als fusiepartner ten opzichte van de SSG en andere
partners in cluster A in een ongelijkwaardige positie voelen. Wij spreken
onze zorg daarover uit. Wij vinden dat fusiegesprekken in een sfeer
moeten kunnen verlopen waarbij alle partners op basis van wederzijds
vertrouwen en respect met elkaar kunnen spreken. Wij vragen het college
daarom twee zaken met voorrang snel te willen uitwerken.
Ten eerste de uitwerking van de aparte positie die het Gymnasium geduren
de drie jaar na de feitelijke start van die scholengemeenschappen krijgt.
Ten tweede te zoeken naar mogelijkheden om te kunnen garanderen dat
fusiegesprekken in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect kunnen
verlopen.
Wij vragen het college zo snel mogelijk de Commissie Onderwijs en Samen
levingszaken daarover te informeren.
Voorts hebben de regels op pagina 15 van de raadsbrief geleid tot ver
schillende interpretaties. Ik heb het dan over: "In die drie jaar kan
worden nagegaan op welke wijze de verdere integratie kan worden gereali
seerd. Ook kan in die periode worden nagegaan of, op welke wijze en
wanneer er een afzonderlijke gymnasiumstroom binnen de brede scholenge
meenschap gewenst is." Die zin heeft geleid tot verschillende interpreta
ties. Interpretatieverschillen tussen Gymnasium en college, maar ook
interpretatieverschillen tussen CDA- en PvdA-fractie, zoals bleek in de
laatste commissievergadering. De PvdA- en CDA-fractie zijn het inmiddels
eens geworden over de volgende interpretatie. Wij hebben dus geprobeerd
een nieuwe formulering te vinden waarop de CDA- en PvdA-fractie elkaar
konden vinden.
Die interpretatie is als volgt.
Het Stedelijk Gymnasium behoudt binnen de scholengemeenschap A een
bijzondere status gedurende drie jaar na de feitelijke start van die
scholengemeenschap. Gedurende deze tijd blijven de huidige identiteit en
een homogene instroom gewaarborgd. In die drie jaar wordt constructief
gewerkt aan een integratiemodel. Daar waar mogelijk is wordt het model
in de praktijk op deelterreinen uitgetest. Het gemeentebestuur gaat er
.an uit dat het mogelijk is na drie jaar het Gymnasium volledig te
integreren in de brede scholengemeenschap. Blijkt uit opgedane ervaringen
in de praktijk en uit theoretische voorbereiding van het integratiemodel
dat integratie meer tijd vergt, danwel niet over de volle breedte haal
baar is, dan wordt de situatie op dat moment opnieuw bekeken.
Mevrouw de voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij met deze tekst
geprobeerd hebben de interpretatieverschillen uit de wereld te halen, in
12
ieder geval is dat gelukt tussen PvdA- en CDA-fractie. Wat iK duidelijk
zeggen wil is dat wij met deze interpretatie ook helderheid willen
verschaffen, omdat wij het een uitermate trieste zaak zouden vinden als
over drie jaar opnieuw de hele zaak ter discussie zou komen en wij
opnieuw met exact dezelfde acties van het Gymnasium geconfronteerd zouden
worden. Wij vinden het van het grootste belang om nu helderheid te
verschaffen in de raad en hebben dat via deze formulering getracht te
doen.
Over beide zaken, zoals ik die net genoemd heb, wil de PvdA- en CDA-
fractie gemeenschappelijk een motie indienen.
Deze motie luidt als volgt:
"De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 27 mei
1991,
sprekend over het voorstel Intentiebesluit inzake de vorming van
twee brede scholengemeenschappen voor mavo-havo-vwo-lbo (vbo) in
Leeuwarden,
besluit
1. de volgende regels op pagina 15 in de raadsbrief te schrappen:
"In die drie jaar kan worden nagegaan op welke wijze de verdere
integratie kan worden gerealiseerd. Ook kan in die periode
worden nagegaan of, op welke wijze en wanneer er een afzonder
lijke gymnasiumstroom binnen de brede scholengemeenschap gewenst
is
2. In plaats van deze regels de volgende tekst op te nemen:
"Het Stedelijk Gymnasium behoudt binnen de scholengemeenschap
A een bijzondere status gedurende drie jaar na de feitelijke
start van die scholengemeenschap. Gedurende deze tijd blijven
de huidige identiteit en een homogene instroom gewaarborgd. In
die drie jaar wordt constructief gewerkt aan een integratiemo
del. Daar waar mogelijk is wordt hei. model in de praktijk op
deelterreinen uitgetest. Het gemeentebestuur gaat er van uit dat
het mogelijk is na drie jaar het Gymnasium volledig te integre
ren in de brede scholengemeenschap. Blijkt uit opgedane ervarin
gen in de praktijk en uit theoretische voorbereiding van het
integratiemodel dat integratie meer tijd vergt, danwel niet over
de volle breedte haalbaar is, dan wordt de situatie op dat
moment opnieuw bekeken."
3. De uitwerking van de aparte positie die het Gymnasium gedurende
drie jaar na de feitelijke start van die scholengemeenschap
krijgt, bij voorrang te realiseren.
4. Te zoeken naar mogelijkheden om te kunnen garanderen dat fusie
gesprekken in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect
kunnen verlopen en vraagt het college hierover zo spoedig
mogelijk de Commissie voor Onderwijs en Samenlevingszaken te
informeren.
En gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mijzelf en door de heer Krol.
13