het Stedelijk Gymnasium en mensen van de PvdA-fractie op initiatief van het Gymnasium. Het is een goed gesprek geweest, waarbij de bereidwillig heid van beide kanten om tot een vergelijk te komen voorop stond. In dit gesprek is een voorstel van de kant van het Gymnasium aan de orde ge weest. Wij hebben uit dit gesprek twee punten opgepikt en getracht met alle mogelijkheden die wij hadden een voorstel te formuleren waarin wij duidelijk probeerden te maken tegemoet te willen komen aan de wensen van het Gymnasium zoals die in het gesprek aan de orde zijn geweest. In de eerste plaats hebben wij van het Gymnasium een duidelijk signaal gekregen dat zij zich als fusiepartner ten opzichte van de SSG en andere partners in cluster A in een ongelijkwaardige positie voelen. Wij spreken onze zorg daarover uit. Wij vinden dat fusiegesprekken in een sfeer moeten kunnen verlopen waarbij alle partners op basis van wederzijds vertrouwen en respect met elkaar kunnen spreken. Wij vragen het college daarom twee zaken met voorrang snel te willen uitwerken. Ten eerste de uitwerking van de aparte positie die het Gymnasium geduren de drie jaar na de feitelijke start van die scholengemeenschappen krijgt. Ten tweede te zoeken naar mogelijkheden om te kunnen garanderen dat fusiegesprekken in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect kunnen verlopen. Wij vragen het college zo snel mogelijk de Commissie Onderwijs en Samen levingszaken daarover te informeren. Voorts hebben de regels op pagina 15 van de raadsbrief geleid tot ver schillende interpretaties. Ik heb het dan over: "In die drie jaar kan worden nagegaan op welke wijze de verdere integratie kan worden gereali seerd. Ook kan in die periode worden nagegaan of, op welke wijze en wanneer er een afzonderlijke gymnasiumstroom binnen de brede scholenge meenschap gewenst is." Die zin heeft geleid tot verschillende interpreta ties. Interpretatieverschillen tussen Gymnasium en college, maar ook interpretatieverschillen tussen CDA- en PvdA-fractie, zoals bleek in de laatste commissievergadering. De PvdA- en CDA-fractie zijn het inmiddels eens geworden over de volgende interpretatie. Wij hebben dus geprobeerd een nieuwe formulering te vinden waarop de CDA- en PvdA-fractie elkaar konden vinden. Die interpretatie is als volgt. Het Stedelijk Gymnasium behoudt binnen de scholengemeenschap A een bijzondere status gedurende drie jaar na de feitelijke start van die scholengemeenschap. Gedurende deze tijd blijven de huidige identiteit en een homogene instroom gewaarborgd. In die drie jaar wordt constructief gewerkt aan een integratiemodel. Daar waar mogelijk is wordt het model in de praktijk op deelterreinen uitgetest. Het gemeentebestuur gaat er .an uit dat het mogelijk is na drie jaar het Gymnasium volledig te integreren in de brede scholengemeenschap. Blijkt uit opgedane ervaringen in de praktijk en uit theoretische voorbereiding van het integratiemodel dat integratie meer tijd vergt, danwel niet over de volle breedte haal baar is, dan wordt de situatie op dat moment opnieuw bekeken. Mevrouw de voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij met deze tekst geprobeerd hebben de interpretatieverschillen uit de wereld te halen, in 12 ieder geval is dat gelukt tussen PvdA- en CDA-fractie. Wat iK duidelijk zeggen wil is dat wij met deze interpretatie ook helderheid willen verschaffen, omdat wij het een uitermate trieste zaak zouden vinden als over drie jaar opnieuw de hele zaak ter discussie zou komen en wij opnieuw met exact dezelfde acties van het Gymnasium geconfronteerd zouden worden. Wij vinden het van het grootste belang om nu helderheid te verschaffen in de raad en hebben dat via deze formulering getracht te doen. Over beide zaken, zoals ik die net genoemd heb, wil de PvdA- en CDA- fractie gemeenschappelijk een motie indienen. Deze motie luidt als volgt: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 27 mei 1991, sprekend over het voorstel Intentiebesluit inzake de vorming van twee brede scholengemeenschappen voor mavo-havo-vwo-lbo (vbo) in Leeuwarden, besluit 1. de volgende regels op pagina 15 in de raadsbrief te schrappen: "In die drie jaar kan worden nagegaan op welke wijze de verdere integratie kan worden gerealiseerd. Ook kan in die periode worden nagegaan of, op welke wijze en wanneer er een afzonder lijke gymnasiumstroom binnen de brede scholengemeenschap gewenst is 2. In plaats van deze regels de volgende tekst op te nemen: "Het Stedelijk Gymnasium behoudt binnen de scholengemeenschap A een bijzondere status gedurende drie jaar na de feitelijke start van die scholengemeenschap. Gedurende deze tijd blijven de huidige identiteit en een homogene instroom gewaarborgd. In die drie jaar wordt constructief gewerkt aan een integratiemo del. Daar waar mogelijk is wordt hei. model in de praktijk op deelterreinen uitgetest. Het gemeentebestuur gaat er van uit dat het mogelijk is na drie jaar het Gymnasium volledig te integre ren in de brede scholengemeenschap. Blijkt uit opgedane ervarin gen in de praktijk en uit theoretische voorbereiding van het integratiemodel dat integratie meer tijd vergt, danwel niet over de volle breedte haalbaar is, dan wordt de situatie op dat moment opnieuw bekeken." 3. De uitwerking van de aparte positie die het Gymnasium gedurende drie jaar na de feitelijke start van die scholengemeenschap krijgt, bij voorrang te realiseren. 4. Te zoeken naar mogelijkheden om te kunnen garanderen dat fusie gesprekken in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect kunnen verlopen en vraagt het college hierover zo spoedig mogelijk de Commissie voor Onderwijs en Samenlevingszaken te informeren. En gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf en door de heer Krol. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 7