2
De heer De Beer: Nog een korte aanvullende opmerking, die heb ik overi
gens ook al gemaakt in de Commissie Algemene Zaken, maar daar is hier
Verk< niets van terug te vinden. De provincie is namelijk ook bezig richting
Verw Den Haag en Brussel lijnen uit te zetten. Ik denk dat wij, wanneer wij
hier een vervolg aan willen geven, dit zeker zouden kunnen doen in
Verw
Verw overleg met de provincie.
Verk
Verw
Verw
Ru
Verv
Scl
Ontt
De Voorzitter: Ik ben het met de heer Bilker eens, dat dit inderdaad een
minimaal begin is, laten wij daar gewoon duidelijk over zijn. Wij hebben
gezegd, je moet ergens van start gaan. De mogelijkheid deed zich voor om
een jong en dynamisch bureau in te schakelen. Wij hebben dat ook op basis
van inlichtingen van een aantal mensen, die ingevoerd zijn in het Brus
selse en waar wij mee in contact geweest zijn tijdens een bezoek van het
college aan Brussel, vernomen. Ik kan u zeggen dat - om nu even de Brus
selse paragraaf af te maken - ik vlak voordat ik met vakantie ging een
gesprek met de heer Visser heb gehad in Brussel en met hem in beginsel
heb afgesproken dat wij zullen zoeken naar een mogelijkheid om een
informatieprogramma op te zetten voor uiteraard der zaak de directeuren
Or en de leden van de Centrale Directieraad, maar ik zit ook aan de leden
van de Commissie Algemene Zaken te denken. Het bezoek dat wij gebracht
Ont< hebben aan Brussel is dermate verhelderend geweest dat het mij voorkomt
pk dat dit ook voor die commissie het geval zou kunnen zijn en dan kan je
ook inhoudelijk wat beter met elkaar praten over welke verwachtingen er
over en weer zijn. Dit zal gekenmerkt moeten worden door een kwantitatief
redelijke respons van de monitor die wij daar hebben uitstaan, zonder dat
wij nu ineens vergeven moeten worden met allerlei papier. Er is ook nog
- dat moeten wij ook niet vergeten - bij de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten een eigen contactadres. Er is een nauwe relatie tussen de heer
Visser, waar wij het hier over hebben, en de man van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten de heer Wiersma, die bovendien werkt voor het IPO
(Inter Provinciaal Overleg). Dus er liggen een aantal raakpunten en
contactpunten die de overlegstructuur met andere overheden wel zeker
maken.
Ei
Ver
Uitj
O
Vei Op zichzelf vind ik de idee die mevrouw De Haan lanceerde, kijk eens naar
On andere gemeenten en met name de Vereniging van Friese Gemeenten, een
E uitstekende gedachte. Ik zou mij kunnen voorstellen dat met de mailing
die wij gaan maken in de toekomst, wij ook regelmatig hiervan op de
B hoogte gesteld zullen worden. Ik kan u nu wel zeggen dat die zal ver
schijnen onder de titel Euro Leeuw, waardoor wij ook ons eigen logo
Ad kunnen gebruiken. Het eerste info-bulletin zal begin september verschij-
c nen. U krijgt als raadsleden uiteraard der zaak dat ook allemaal tot uw
beschikking, zodat u de hele informatiestructuur op de voet kunt volgen.
I Ik zou mij kunnen voorstellen dat wij andere gemeente aanbieden gebruik
te maken van deze zelfde mailing tegen een zekere betaling. Ik denk dat
je misschien zelfs nog wel iets verder zou kunnen gaan, dat zouden wij
nog eens even moeten overdenken, eens te zien of je niet in de vorm van
een soort consultancv bereid bent om binnen bepaalde grenzen ook voor
Bt
12
andere gemeenten werkzaam te zijn. Maar het moet wel duidelijk zijn dat
het in eerste linie gaat om ons eigen initiatief. Het komt mij voor dat
je de mailing daarvan zonder meer zou moeten kunnen doorkavelen, al is
de opdracht natuurlijk om vooral te letten op die dingen die van directe
betekenis zijn uitgerekend voor Leeuwarden.
Dat er meer lobbywerk onder de zon is dan in deze nota vermeld staat,
illustreert alleen maar dat dit inderdaad het eerste minimale begin is
om tot een wat meer gestructureerde opzet te komen. Het lobbyen richting
Den Haag, mevrouw De Haan heeft er al op geduid, vindt wezenlijk plaats.
Ik ga er van uit dat wij binnen zeer redelijk termijn - een aantal
maanden - er in zullen slagen om ook binnen de organisatiestructuur van
het gemeentelijk apparaat ruimte vrij te maken om die structuur aan te
brengen en dus meer lijn te brengen in het lobbywerk, wat onverlet laat
- laat daar geen misverstand over bestaan - dat de wezenlijke elementen
van het lobbywerk blijven gebeuren door mensen bij diensten en met name
ook door portefeuillehouders. Er is ook nadrukkelijk tegen de man in
Brussel gezegd van, wat wij ook van je verwachten is dat je tijdig
inseint van nu gebeurt er iets en daar zou nodig die en die portefeuille
houder bij aanwezig moeten zijn. Dat soort signalen kunnen mee sturing
geven ook aan een verbetering van het lobbywerk.
De provincie is ook bezig, zegt de heer De Beer, dat klopt. De provincie
heeft namelijk aan ons gevraagd, wanneer wij de beschikking krijgen over
relevante informatie via de man die wij in Brussel gaan hebben, of wij
bereid zijn die informatie dan ook door te spelen naar de provincie.
Uiteraard der zaak hebben wij daar volmondig "ja" op gezegd.
De heer De Jong vraagt wat wij qua kwantiteit en kwaliteit verwachten.
Meer kwaliteit dan kwantiteit, althans de doelstelling moet kwaliteit
zijn. Er moet ook op een kwalitatief redelijke manier geselecteerd worden
in de berichtgeving. Nogmaals, een heleboel krijgen wij ook nu al so wie
so binnen. U kunt zelf ook in het blad van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten zien dat men er naar streeft om met een geweldige regelmaat
informatie over ontwikkelingen van Europese zaken door te spelen naar de
gemeenten, gemeenteraadsleden en allen die ook ambtelijk bij het gemeen
telijke doen en laten betrokken zijn. Dat is sinds vorig jaar opgestart.
Ik dacht dat ik hiermee de vragen in grote lijnen heb beantwoord.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w.
Punt 6 tot en met 9 (bijlage nrs. 185, 186, 190 en 193).
13