2 De heer De Beer: Nog een korte aanvullende opmerking, die heb ik overi gens ook al gemaakt in de Commissie Algemene Zaken, maar daar is hier Verk< niets van terug te vinden. De provincie is namelijk ook bezig richting Verw Den Haag en Brussel lijnen uit te zetten. Ik denk dat wij, wanneer wij hier een vervolg aan willen geven, dit zeker zouden kunnen doen in Verw Verw overleg met de provincie. Verk Verw Verw Ru Verv Scl Ontt De Voorzitter: Ik ben het met de heer Bilker eens, dat dit inderdaad een minimaal begin is, laten wij daar gewoon duidelijk over zijn. Wij hebben gezegd, je moet ergens van start gaan. De mogelijkheid deed zich voor om een jong en dynamisch bureau in te schakelen. Wij hebben dat ook op basis van inlichtingen van een aantal mensen, die ingevoerd zijn in het Brus selse en waar wij mee in contact geweest zijn tijdens een bezoek van het college aan Brussel, vernomen. Ik kan u zeggen dat - om nu even de Brus selse paragraaf af te maken - ik vlak voordat ik met vakantie ging een gesprek met de heer Visser heb gehad in Brussel en met hem in beginsel heb afgesproken dat wij zullen zoeken naar een mogelijkheid om een informatieprogramma op te zetten voor uiteraard der zaak de directeuren Or en de leden van de Centrale Directieraad, maar ik zit ook aan de leden van de Commissie Algemene Zaken te denken. Het bezoek dat wij gebracht Ont< hebben aan Brussel is dermate verhelderend geweest dat het mij voorkomt pk dat dit ook voor die commissie het geval zou kunnen zijn en dan kan je ook inhoudelijk wat beter met elkaar praten over welke verwachtingen er over en weer zijn. Dit zal gekenmerkt moeten worden door een kwantitatief redelijke respons van de monitor die wij daar hebben uitstaan, zonder dat wij nu ineens vergeven moeten worden met allerlei papier. Er is ook nog - dat moeten wij ook niet vergeten - bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een eigen contactadres. Er is een nauwe relatie tussen de heer Visser, waar wij het hier over hebben, en de man van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de heer Wiersma, die bovendien werkt voor het IPO (Inter Provinciaal Overleg). Dus er liggen een aantal raakpunten en contactpunten die de overlegstructuur met andere overheden wel zeker maken. Ei Ver Uitj O Vei Op zichzelf vind ik de idee die mevrouw De Haan lanceerde, kijk eens naar On andere gemeenten en met name de Vereniging van Friese Gemeenten, een E uitstekende gedachte. Ik zou mij kunnen voorstellen dat met de mailing die wij gaan maken in de toekomst, wij ook regelmatig hiervan op de B hoogte gesteld zullen worden. Ik kan u nu wel zeggen dat die zal ver schijnen onder de titel Euro Leeuw, waardoor wij ook ons eigen logo Ad kunnen gebruiken. Het eerste info-bulletin zal begin september verschij- c nen. U krijgt als raadsleden uiteraard der zaak dat ook allemaal tot uw beschikking, zodat u de hele informatiestructuur op de voet kunt volgen. I Ik zou mij kunnen voorstellen dat wij andere gemeente aanbieden gebruik te maken van deze zelfde mailing tegen een zekere betaling. Ik denk dat je misschien zelfs nog wel iets verder zou kunnen gaan, dat zouden wij nog eens even moeten overdenken, eens te zien of je niet in de vorm van een soort consultancv bereid bent om binnen bepaalde grenzen ook voor Bt 12 andere gemeenten werkzaam te zijn. Maar het moet wel duidelijk zijn dat het in eerste linie gaat om ons eigen initiatief. Het komt mij voor dat je de mailing daarvan zonder meer zou moeten kunnen doorkavelen, al is de opdracht natuurlijk om vooral te letten op die dingen die van directe betekenis zijn uitgerekend voor Leeuwarden. Dat er meer lobbywerk onder de zon is dan in deze nota vermeld staat, illustreert alleen maar dat dit inderdaad het eerste minimale begin is om tot een wat meer gestructureerde opzet te komen. Het lobbyen richting Den Haag, mevrouw De Haan heeft er al op geduid, vindt wezenlijk plaats. Ik ga er van uit dat wij binnen zeer redelijk termijn - een aantal maanden - er in zullen slagen om ook binnen de organisatiestructuur van het gemeentelijk apparaat ruimte vrij te maken om die structuur aan te brengen en dus meer lijn te brengen in het lobbywerk, wat onverlet laat - laat daar geen misverstand over bestaan - dat de wezenlijke elementen van het lobbywerk blijven gebeuren door mensen bij diensten en met name ook door portefeuillehouders. Er is ook nadrukkelijk tegen de man in Brussel gezegd van, wat wij ook van je verwachten is dat je tijdig inseint van nu gebeurt er iets en daar zou nodig die en die portefeuille houder bij aanwezig moeten zijn. Dat soort signalen kunnen mee sturing geven ook aan een verbetering van het lobbywerk. De provincie is ook bezig, zegt de heer De Beer, dat klopt. De provincie heeft namelijk aan ons gevraagd, wanneer wij de beschikking krijgen over relevante informatie via de man die wij in Brussel gaan hebben, of wij bereid zijn die informatie dan ook door te spelen naar de provincie. Uiteraard der zaak hebben wij daar volmondig "ja" op gezegd. De heer De Jong vraagt wat wij qua kwantiteit en kwaliteit verwachten. Meer kwaliteit dan kwantiteit, althans de doelstelling moet kwaliteit zijn. Er moet ook op een kwalitatief redelijke manier geselecteerd worden in de berichtgeving. Nogmaals, een heleboel krijgen wij ook nu al so wie so binnen. U kunt zelf ook in het blad van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zien dat men er naar streeft om met een geweldige regelmaat informatie over ontwikkelingen van Europese zaken door te spelen naar de gemeenten, gemeenteraadsleden en allen die ook ambtelijk bij het gemeen telijke doen en laten betrokken zijn. Dat is sinds vorig jaar opgestart. Ik dacht dat ik hiermee de vragen in grote lijnen heb beantwoord. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 6 tot en met 9 (bijlage nrs. 185, 186, 190 en 193). 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 7