Or Verk Verv Verv Verv Verk Verv Verv Ru Ver\ Scl Ontt Ont( ph Za Er Ver Uitj Oi Punt 18 (Bijlage nr. 209). De Voorzitter: Aan de orde is vaststelling van het bestemmingsplan "Nieuwesteeg/Oude Doelesteeg en Zuiderstraat" De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, wij hebben in de Commissie Stadsontwikkeling een voorbehoud gemaakt ten aanzien van het bezwaar schrift nummer 4 van Bronger BV. Nadere afweging van belangen heeft er toe geleid dat wij kunnen instemmen met het bijgestelde collegevoorstel. Doorslaggevend is de woonfunctie en de handhaving van een beheersbaar leefmilieu in de directe omgeving van de desbetreffende gronden nu en in de toekomst. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 19 en 20 (bijlage nr. 203 en 205) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Vei Ont D B Ad Cl F B Be Punt 21 (bijlage nr. 213). De Voorzitter: Aan de orde is voorstel aanpassing criteria verkoop woningwetwoningen. De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, de fractie van D66 is van mening dat er geen dringende redenen zijn om op dit moment de criteria van de gemeente inzake de voorwaarden en de handelswijze voor de verkoop van woningwetwoningen aan te passen. Principieel zijn wij van mening dat dit geregeld moet worden in een volgens ons noodzakelijk en gewenst convenant c.q. bestuurlijke overeenkomst tussen de gemeente en de desbe treffende verhuurders. Ook wordt vooruit gelopen op een nog nader te ontwikkelen volkshuisvestingsplan. Deze principiële stellingname betekent dus dat voorlopig de bestaande gemeentelijke regelgeving gehandhaafd dient te worden. 44 2 Mevrouw Van Ulzen: Wij vinden het terecht dat er afstand genomen wordt van de onzes inziens wat discriminerende maatregel dat zittende huurders niet zouden kunnen kopen. Wij zijn het er mee eens, dat dat nu wel kan. Wat de WD-fractie betreft vinden wij dat er helemaal geen inkomenstoets moet worden aangebracht. Wij zijn het verder eens met dit voorstel. De heer Heins: Ik heb iets meer woorden nodig, omdat ik een motie aan wil kondigen. Dat behoeft enige toelichting. Het is van de PAL-fractie bekend dat wij altijd heel kritisch staan ten aanzien van verkoop ~n woningwetwoningen. Histo-isch gezien komt de zorg van de gemeente voor de volkshuisvesting met name in de huursector naar voren. Het behoud en verbeteren van de kwaliteit van de huurwoningen staan als doelstellingen daarbij voorop. Het afstoten van gesubsidieerde huurwoningen door sloop of verkoop moet volgens ons worden gezien als een verlies, als een fout. Nu de woningmarkt echter ontspannen is geworden, moeten wij constateren dat wij met teveel dure huurwoningen zitten, huurwoningen die zijn neergezet in een periode dat de prognoses voor Leeuwarden de bocht uit vlogen. Ik spreek over tien vijftien jaar terug. Jaarlijks moesten er van het toenmalige gemeentebestuur honderden woningen worden gebouwd. Onwillige corporaties werden tegen elkaar uitgespeeld. Leeuwarden moest groeistad worden. Uit die periode stammen veel huurwoningen die nu leeg staan en die nu voor verkoop in aanmerking komen. Op die wijze mag men er ook wel eens naar kijken. De PAL-fractie vindt dat er, voorafgaand aan de besluitvorming om tot verkoop over te gaan, heel serieus moet worden gekeken naar mogelijkhe den tot huurverlagingIn het rapport over de leegstand in Camminghaburen wordt een aantal oorzaken van leegstand genoemd. De meest belangrijke oorzaak van leegstand is een ongunstige prijs-kwaliteitsverhoudingJe krijgt te weinig woning, woongenot of wooncomfort voor de maandelijkse huur die je betalen moet. Daardoor kan de huurwoning niet meer concurre ren met bijvoorbeeld koopwoningen en worden het doorgangshuizen voor mensen die op een kans wachten om een koopwoning in bezit te krijgen. Het gevolg is dan een hoge mutatiegraad, veel leegstand en een weinig stabie le buurt. Huurverlaging kan daarbij uitkomst bieden, maar dan wel met een fors bedrag. Niet met tientjes, want met een a-sociale huurverhoging van Heerma zijn die effecten na enkele jaren toch weer om zeep geholpen. Een huur van minder dan bijvoorbeeld 600,-- blijkt nog enigszins te kunnen concurreren en aantrekkelijk te zijn, maar om dat te bereiken moeten corporaties vaak flink veel geld toeleggen op een woning en dat is voor deze veelal armlastige huurbazen geen goede bedrijfsvoering. Pas als de vijf corporaties iets verder kijken dan hun neus lang is en nauwer gaan samenwerken of zelfs fuseren, kunnen de financiële risico's van huurver laging eerder gedragen worden. Maar zij concurreren elkaar liever dood en daar plukken de huurders op den duur de wrange vruchten van door achterstallig onderhoud en hoge huren. 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 23