Oi Ei F de hoogte van de overlast, sprake is van een situatie waar zeker ook ontheffing voor mogelijk is, danwel op vrij eenvou dige manier geluidsisolerende maatregelen mogelijk zijn. Dat afwegende tegenover, de heer Heins heeft het terecht geformuleerd, de 90 ha industrieterrein die daar ligt en de belangen die daarmee gemoeid zijn om toch bedrijvigheid daar Ven een kans van slagen te geven, is het college van mening dat Ven dit een juiste afweging is geweest. Verk Ver\ Ver\ Ven Verl Onl pl; Rt De opmerkingen in de richting van de consequenties voor het buitengebied. Het is inderdaad zo dat er recreatieve plannen Ver1 in de nabije omgeving worden voorgesteld en ook de Fros- kepölle is genoemd. Maar ook dan wil ik wijzen op het gegeven Sc dat de overschrijding waar wij het hier over hebben bepaald niet zodanig omvangrijk is dat je kunt zeggen: daarmee is de Qnt1 toekomstige kwaliteit van dat gebied wezenlijk in het gevaar gebracht De wens naar een integrale visie voor het buitengebied is ook door het college onderschreven. Wij zijn nu bezig met een bestemmingsplan eerste fase buitengebied, dat richt zich met name op recreatieve uitbreidingsmogelijkheden rondom De Groen Ster. Binnenkort hopen wij u het ontwerp-bestemmingsplan met daarin verwerkt de MER-rapportage aan te bieden. Ik denk dat die plannen zich wel degelijk verdragen met de voorstellen zoals die in dit zonevoorstel liggen. Ver De heer Heins: Toch nog even over dat punt van die belange- Uit| nafweging. O Ik bestrijd dat hier sprake is geweest van een belangenafwe ging. In feite heeft de wet die afweging al gemaakt, want een V- hoger niveau, zo staat in het rapport, is wettelijk niet mogelijk. Dat wil zeggen, men laat binnen de kaders van de yel wet de hoogst mogelijke ruimte voor de bedrijven toe. De zone Qnj stelt ook de verplichtingen vast voor de bedrijven zelf. Dat j) is helemaal correct, die wet is in het leven geroepen om zowel de rechten als de plichten van de bedrijven vast te R leggen. Ad c< Ik bestrijd de opmerking van de wethouder dat de categorie- A bedrijven normale bedrijven zijn. Categorie-A bedrijven zijn juist die bijzondere bedrijven die extra lawaai maken en ook 's nachts lawaai maken. Natuurlijk is dat iets anders als je aan een spoorweg woont, dan kun je veel meer lawaai ver wachten dan op het platteland. Maar dat maakt nu juist een van de verschillen uit tussen het land en een stedelijk gebied. Laat ik even voor de andere leken vertellen dat 3 Be dB(A) meer al gelijk een verdubbeling van het geluid bete kent. Men praat dan over een paar dB, maar dan heb je het al 22 2 gelijk over twee keer zo veel lawaai. Met andere woorden het kon minder om die woningen wel te sparen, namelijk variant 1 en dat zou nog steeds betekenen dat allerlei bedrijven op De Hemrik mogelijk zouden zijn. Wij weten dat er volgend jaar al een heleboel over die inte grale visie voor het buitengebied op tafel zal komen, als voorloper van het bestemmingsplan; wij weten dat er volgend jaar een onderzoek naar een blauwe zone gebeurt. Wat is er nu op tegen om met dit besluit te wachten totdat die dingen binnen zijn en wij ook integrale afwegingen kunnen maken? Niet alleen wat betreft die twee woningen die er staan, maar ook wat andere ideeën betreft die wij in het buitengebied hebben Nogmaals het verzoek om hier toch nog eens een keer naar te kijken en dit besluit pas volgend jaar te nemen. Wat zou daar op tegen zijn? De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, laat ik vooropstellen dat wij met de vaststelling van de zoneringen ten opzichte van de oorspronkelijke regelgeving al in termijn achter lopen. Dat is één argument om te zeggen van laten wij nu de gegevens er zijn, dat heeft ook met technische verwerkingsmo gelijkheden te maken, dit zeker doen. Bovendien denk ik dat het goed is om aan te geven dat als je dit niet hebt je inderdaad in de situatie zou kunnen komen dat er onbeperkt A- inrichtingen zouden kunnen komen. Natuurlijk gaat het om A- inrichtingen, maar juist deze zonering beperkt de mogelijkhe den om onbeperkt A-inrichtingen te plaatsen. Hiermee dienen de A-inrichtingen met hun geluidsproduktie zodanig binnen de grenzen te blijven dat buiten de zone die is vastgesteld geen hogere geluidsbelasting meer plaats vindt. Dus ook in dat verband is de huidige situatie waar niets geregeld is bedrei gender voor de desbetreffende woningen dan het vaststellen zoals hiermee gebeurt. De heer Heins heeft gelijk als hij constateert dat de verho ging met 3 dB(A) een verdubbeling is van het geluidslawaai. Ik heb willen aangeven dat in Leeuwarden een situatie van 65 dB(A) regelmatig voorkomt. Dan praten wij dus over geluidsni veaus die drie, vier, vijf keer zo hoog zijn als de norm. Toch, hoe belangrijk het ook is dat wij daar een sanering gaan doen, je kunt natuurlijk niet zeggen dat er nu een vol strekt onverantwoorde situatie voor 6000 woningen is. Je moet er wel aan werken, dat is ook de opzet. Maar even alles in de verhoudingen terugbrengen, denk ik dat het voorstel zoals dat hier ligt recht doet aan enerzijds de belangen van een indus trieterrein waarvoor wij hebben gekozen en anderzijds de 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 12