Oi
Ei
F
de hoogte van de overlast, sprake is van een situatie waar
zeker ook ontheffing voor mogelijk is, danwel op vrij eenvou
dige manier geluidsisolerende maatregelen mogelijk zijn.
Dat afwegende tegenover, de heer Heins heeft het terecht
geformuleerd, de 90 ha industrieterrein die daar ligt en de
belangen die daarmee gemoeid zijn om toch bedrijvigheid daar
Ven een kans van slagen te geven, is het college van mening dat
Ven dit een juiste afweging is geweest.
Verk
Ver\
Ver\
Ven
Verl
Onl
pl;
Rt De opmerkingen in de richting van de consequenties voor het
buitengebied. Het is inderdaad zo dat er recreatieve plannen
Ver1 in de nabije omgeving worden voorgesteld en ook de Fros-
kepölle is genoemd. Maar ook dan wil ik wijzen op het gegeven
Sc dat de overschrijding waar wij het hier over hebben bepaald
niet zodanig omvangrijk is dat je kunt zeggen: daarmee is de
Qnt1 toekomstige kwaliteit van dat gebied wezenlijk in het gevaar
gebracht
De wens naar een integrale visie voor het buitengebied is ook
door het college onderschreven. Wij zijn nu bezig met een
bestemmingsplan eerste fase buitengebied, dat richt zich met
name op recreatieve uitbreidingsmogelijkheden rondom De Groen
Ster. Binnenkort hopen wij u het ontwerp-bestemmingsplan met
daarin verwerkt de MER-rapportage aan te bieden. Ik denk dat
die plannen zich wel degelijk verdragen met de voorstellen
zoals die in dit zonevoorstel liggen.
Ver De heer Heins: Toch nog even over dat punt van die belange-
Uit| nafweging.
O Ik bestrijd dat hier sprake is geweest van een belangenafwe
ging. In feite heeft de wet die afweging al gemaakt, want een
V- hoger niveau, zo staat in het rapport, is wettelijk niet
mogelijk. Dat wil zeggen, men laat binnen de kaders van de
yel wet de hoogst mogelijke ruimte voor de bedrijven toe. De zone
Qnj stelt ook de verplichtingen vast voor de bedrijven zelf. Dat
j) is helemaal correct, die wet is in het leven geroepen om
zowel de rechten als de plichten van de bedrijven vast te
R leggen.
Ad
c<
Ik bestrijd de opmerking van de wethouder dat de categorie-
A bedrijven normale bedrijven zijn. Categorie-A bedrijven
zijn juist die bijzondere bedrijven die extra lawaai maken en
ook 's nachts lawaai maken. Natuurlijk is dat iets anders als
je aan een spoorweg woont, dan kun je veel meer lawaai ver
wachten dan op het platteland. Maar dat maakt nu juist een
van de verschillen uit tussen het land en een stedelijk
gebied. Laat ik even voor de andere leken vertellen dat 3
Be dB(A) meer al gelijk een verdubbeling van het geluid bete
kent. Men praat dan over een paar dB, maar dan heb je het al
22
2
gelijk over twee keer zo veel lawaai. Met andere woorden het
kon minder om die woningen wel te sparen, namelijk variant 1
en dat zou nog steeds betekenen dat allerlei bedrijven op De
Hemrik mogelijk zouden zijn.
Wij weten dat er volgend jaar al een heleboel over die inte
grale visie voor het buitengebied op tafel zal komen, als
voorloper van het bestemmingsplan; wij weten dat er volgend
jaar een onderzoek naar een blauwe zone gebeurt. Wat is er nu
op tegen om met dit besluit te wachten totdat die dingen
binnen zijn en wij ook integrale afwegingen kunnen maken?
Niet alleen wat betreft die twee woningen die er staan, maar
ook wat andere ideeën betreft die wij in het buitengebied
hebben
Nogmaals het verzoek om hier toch nog eens een keer naar te
kijken en dit besluit pas volgend jaar te nemen. Wat zou daar
op tegen zijn?
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, laat ik vooropstellen
dat wij met de vaststelling van de zoneringen ten opzichte
van de oorspronkelijke regelgeving al in termijn achter
lopen. Dat is één argument om te zeggen van laten wij nu de
gegevens er zijn, dat heeft ook met technische verwerkingsmo
gelijkheden te maken, dit zeker doen. Bovendien denk ik dat
het goed is om aan te geven dat als je dit niet hebt je
inderdaad in de situatie zou kunnen komen dat er onbeperkt A-
inrichtingen zouden kunnen komen. Natuurlijk gaat het om A-
inrichtingen, maar juist deze zonering beperkt de mogelijkhe
den om onbeperkt A-inrichtingen te plaatsen. Hiermee dienen
de A-inrichtingen met hun geluidsproduktie zodanig binnen de
grenzen te blijven dat buiten de zone die is vastgesteld geen
hogere geluidsbelasting meer plaats vindt. Dus ook in dat
verband is de huidige situatie waar niets geregeld is bedrei
gender voor de desbetreffende woningen dan het vaststellen
zoals hiermee gebeurt.
De heer Heins heeft gelijk als hij constateert dat de verho
ging met 3 dB(A) een verdubbeling is van het geluidslawaai.
Ik heb willen aangeven dat in Leeuwarden een situatie van 65
dB(A) regelmatig voorkomt. Dan praten wij dus over geluidsni
veaus die drie, vier, vijf keer zo hoog zijn als de norm.
Toch, hoe belangrijk het ook is dat wij daar een sanering
gaan doen, je kunt natuurlijk niet zeggen dat er nu een vol
strekt onverantwoorde situatie voor 6000 woningen is. Je moet
er wel aan werken, dat is ook de opzet. Maar even alles in de
verhoudingen terugbrengen, denk ik dat het voorstel zoals dat
hier ligt recht doet aan enerzijds de belangen van een indus
trieterrein waarvoor wij hebben gekozen en anderzijds de
23