nigd. (De heer Brinks: Er wordt misschien niet bezuinigd op de uitvoering, dus de taken die nu gedaan worden, worden nog steeds gedaan, ook al wordt het budget f 50.000,-- min der, maar er wordt wel bespaard op het budget. Daarmee zou je misschien binnen het milieubeleid nog andere dingen kun nen doen die je nu niet doet.) Maar dat is de bekende oude discussie. Wij hebben hier in de raad het principe dat als ergens geld vrijkomt, om wat voor reden dan ook, gaat dat eerst in de algemene dienst, vervolgens maken wij een nieu we afweging en voegen die eventueel aan een nieuwe priori teit verdienend element toe. (De heer Brinks: Dat was voor ons nu juist de reden om te zeggen: Wij vinden dat er op milieubeleid niet bezuinigd mag worden, dit is volgens ons een onderdeel van het milieubeleid en dus heb je meer geld, als je een besparing op deze manier tot stand brengt.) Ik kan de redenering van de heer Brinks volgen, maar hij zal inmiddels wel ontdekt hebben dat het die van het college niet is. Wij vinden dat het voorstel moet worden gehand haafd Voor wat betreft het ruimen van graven en het verhogen van de daaraan verbonden kosten, zijn er twee elementen. In de eerste plaats het kostendekkend maken. Dat is een gegeven waar wij in het algemeen uitspraken over hebben gedaan dat wij daar naar streven. Bovendien als je de bedragen bekijkt zoals wij die nu in rekening gaan brengen, lopen die ook landelijk gezien volstrekt niet uit de pas. Dat zijn rede nen waarom ik vind dat het "onaanvaardbaar" van de heer Brinks te zwaar is. Wij vinden het - met alle pijn die ook wethouder Koopmans vanmiddag al genoemd heeft, bezuinigen is nu eenmaal niet leuk en tarieven verhogen misschien nog minder - op dit moment acceptabel gelet op de argumenten die ik gegeven heb. Dat betekent dat het college motie nr. 10 ontraadt. (De heer Brinks: Is het niet een beetje vreemd, als in het herwaarderingsvoorstel staat dat de kos ten van het ruimen van een graf f 400,-- zijn en dat wij daar ongeveer f 1.000,-- voor in rekening brengen. Dat staat letterlijk in de tekst, ten minste zo heb ik het gelezen. Dan, denk ik bij mijzelf, ben je niet meer kosten dekkend bezig, maar dan ben je gewoon de dubbele kosten aan het vragen voor hetzelfde.) Ik denk dat de heer Brinks het anders gelezen heeft dan het gelezen moet worden. Op blad zijde 18 staat: "Voor het in gebruik nemen van een graf wordt totaal gemiddeld 2.440,-- in rekening gesteld." Dat is dus de optelsom van de zaken die daar staan. "Gesteld kan worden dat voor het ontruimde graf 2.000,-- meerop brengst kan worden gerekend." Het ontruimen kost nu 400,- -. Dat betekent niet dat al die andere kosten ook niet gemaakt worden. Met andere woorden de totale kosten zijn zoals die daar staan. (De heer HeinsHet gaat over het ruimen van een graf, daar moet iemand f 1.000,-- voor beta len en de kosten voor ons zijn f 400,--. Dat bestrijdt de 202 wethouder toch niet, of wel?) Nee, waarom zou ik, ik heb er alleen iets anders aan toegevoegd, namelijk dat de totale kosten die een graf met zich meebrengt 2.440,-- zijn, dat staat er namelijk ook. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, een enkele opmer king De WD-fractie heeft aangegeven tegen de bezuiniging op het onderdeel voorlichting architectuur te zijn. Zij heeft daar ook argumenten voor aangegeven. Van de zijde van het colle ge is de motie glashelder, wij hebben namelijk niet aange geven waarom die voorlichting overbodig zou zijn, in tegen deel wij hebben aangegeven wat de functie daarvan is. Toch wordt voorgesteld om in het kader van deze herwaardering deze niet absoluut noodzakelijke uitgave onderwerp van her waardering te doen zijn. Dat is een keuze. De D66-fractie onderschrijft die keuze als zodanig, maar komt vervolgens met een pleidooi om het welstandstoezicht toch weer onder te brengen in een gemeentelijke commissie en wil daar zelfs ook raadsleden in zien vertegenwoordigd. Ik wil er op wijzen dat wij twee jaar geleden een uitge breide discussie hebben gehad, die ertoe heeft geleid dat de toenmalige gemeentelijke commissie overgegaan is, althans taken zijn ondergebracht, naar de intergemeentelij ke welstandsorganisatie Hüs en Hiem. Eén van de motieven die daarvoor golden was juist dat het noodzakelijk werd geacht dat er een absoluut onafhankelijke relatie zou bestaan tussen de gemeente, de gemeentelijke politieke overwegingen bijvoorbeeld, en dat advies. Daarnaast geldt dat het welstandsadvies gebaseerd is op een wettelijke ver plichting zoals dat in de Woningwet is geformuleerd met het idee daarachter dat het uiteraard moet gaan om een deskun digen advies. Raadsleden zijn buitengewoon deskundig, maar voor zover mij bekend niet geselecteerd op architectonische of stedebouwkundige begaafdheden. Ik zou dat voorstel zeker niet willen onderschrijven. Dan kom ik bij motie nr. 11 van de PAL-fractie waarin gesproken wordt over het niet acceptabel zijn van het ten laste van het Stadsvernieuwingsfonds brengen van de appa raatskosten. Ik denk dat het goed is om te constateren dat een specifieke maatregel is bedoeld voor dit Stadsvernieuwingsfonds. Als je goed leest is namelijk de opbrengst geraamd 262.000,-- plus pm. Het is gemotiveerd vanuit de algemene lijn door het college ingezet om te komen tot het toerekenen van apparaatskosten naar eventueel daarvoor beschikbaar doeluitkeringen, maar ook naar andere beschikbare begrotingsposten. Dat is in zijn uitwerking voor een aantal andere fondsen en budgetten nog niet gelukt. Voor het Stadsvernieuwingsfonds was het vrij een voudig om dat te formuleren, daarom is dat deel al vast als

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 103