over wij vanavond besluiten, als de wethouder zegt: in de Herwaardering staat het wel op deze manier genoemd, maar eigenlijk hebben wij het ergens anders over.) Waar het om gaat is dat wij een accentverlegging van generieke maatre gelen naar individuele maatwerk voorstellen. Dat individu ele maatwerk is de bijzondere bijstand en daar zien wij een uitzetting van 6 ton voor minimabeleid. Dat hebben wij nodig, ik hoef nu niet uit te leggen wat er in die nota staat. Dan hebben wij een verruiming van ons beleid aange geven en waarom wij dat gewenst vinden. Daar heeft de com missie overigens unaniem mee ingestemd. De heer Brinks noemt dat bezuinigingen, je kunt eigenlijk zeggen dat het geld niet wordt opgemaakt, noch de onroerend goedbelasting, tegen onze wil, dat komt omdat het rijk nu eenmaal die nor men aanscherpt - noch wat betreft het Fonds maatschappelij ke activiteiten. Ondanks alle voorlichting, bereiken wij daar niet meer dan 25% van de doelgroep. Leeuwarden is daar overigens geen uitzondering op, want dat is een landelijk beeld zo is al lang gebleken. Maar dat zet ons ook aan het denken over de relatie tussen generiek en specifieke maat regelen binnen het minimabeleid. Daar is ons beleid mee op gebaseerd. Maar ik heb dus problemen met de term "bezuini gingen op het gebied van het minimabeleid"Dat is niet aan de orde. Dan heeft de PvdA-fractie een motie ingediend rond het minimabeleid. Wat mee een probleem in het hele verhaal is, is dat de nota over de gevolgen van de veranderingen op het gebied van kwijtscheldingsbeleid nog niet gereed is en der halve dus ook niet bij de raadsleden bekend. In de motie worden twee dingen aangegeven, er wordt gezegd in het Fonds maatschappelijke activiteiten is, omdat er nu eenmaal onvoldoende aanvragen worden gedaan, in de loop der jaren een reserve gecreëerd van 6 ton. Voorgesteld wordt in de motie om voor die 6 ton een andere besteding binnen het minimabeleid te zoeken, omdat het blijkbaar via de huidige criteria er niet uitkomt. Op de tweede plaats wordt aange geven dat indien zou blijken dat bij de behandeling van de nota Gevolgen landelijke veranderingen op het gebied van kwijtschelding er nog bepaalde wensen leven, de PvdA-frac tie zich dan het recht voorbehoud om die 150.000,-- uit de onroerend goedbelasting daarvoor aan te wenden. Voorzitter, ik denk dat als wij een voorstel aan de raad brengen waardoor zich nieuwe gegevens openbaren, het dan altijd de bevoegdheid van de raad zal zijn om daar andere besluiten als nu aan te verbinden. Ik denk dat wij als col lege met deze motie kunnen instemmen. Dan de schuldsanering. Ik denk dat het juist is dat in de commissie naar voren kwam, met name na de inspraak van de directeur van de GKB, dat op deze manier en vooral op deze termijn een dergelijke 206 bezuiniging niet mogelijk is. Mevrouw Waalkens heeft gezegd: dat zegt dan de commissie unaniem en dan komt het college niet met een ander voorstel. Dat klopt, dat komt omdat, dat was ook in de commissie duidelijk, wij met het bestuur van de GKB zouden moeten overleggen over wat wel en wat niet mogelijk was. Dat overleg heeft plaats gevonden. Door de korte tijd is dat voorstel nog niet aan u voorge legd. Maar ik denk dat het het verstandigste is om u toe te zeggen dat wij op korte termijn in de commissie met een voorstel komen waarbij het niet gaat om het afvoeren van deze bezuiniging, maar een andere plaats in de tijd aan deze bezuiniging geven. Met dat voorstel zullen wij ook een dekking geven van het probleem dat daardoor ontstaatIk dacht dat daar in de motie een zinsnede over was opgenomen, dat kan ik dan ook overnemen. Het 1000-banenplan Daar heeft de heer Bilker twee dingen over gezegd. Ten eerste, dat dit een uitermate creatief plan in moeilij ke tijden is. Ik ben dat helemaal met hem eens. Met het tweede heb ik wat meer problemen. Hij zet nogal wat vraagtekens bij de financiële onderbouwing van dat plan. Hij kwalificeerde het tot slot als een enigszins onderbouw de gok. Dat gaat mij toch iets te ver. Mij blijkbaar niet alleen, want de PAL-fractie had al berekend dat het wel 5 ton meer zou kunnen zijn en de GPV/RPF/SGP-fractie was iets bescheidener maar kwam toch ook boven 1 ton uit. Ik wil in algemene zin zeggen dat wij wel hebben getracht zo goed mogelijk rekening te houden met alle facetten die rond dat 1000-banenplan aan de orde zijn. Maar wij realiseren ons tegelijkertijd dat waar wij praten over een periode van 4 jaar met nogal wat onzekerheden, wij niet anders dan glo baal een aantal berekeningen kunnen opzetten. Wij zouden nu een zekere exactheid kunnen suggereren door met bedragen van 115.000,-- of zo te gaan werken, maar wij hebben gezegd dat er een bepaalde onnauwkeurigheidsmarge in zit omdat je nu eenmaal niet 4 jaar vooruit alles precies kunt berekenen, je bent van zoveel facetten afhankelijk. Maar wij hebben wel geprobeerd, en ik vind ook dat daar uiterst zorgvuldig mee is omgegaan, om alle facetten die met dit 1000-banenplan annex zijn zo goed mogelijk allemaal in de beschouwingen te betrekken. De heer Greving had uitgerekend wat een gemiddeld personeelslid kost. Daarbij doet zich dan gelijk de vraag voor van is er hier ook sprake van terug loop van gemiddelde personeelsleden of is hier sprake van een enigszins accent op een bepaald type personeelsleden. Ik denk dat wij globaal alle facetten zo goed mogelijk heb ben meegenomen. Wij vinden dat dit een, voor zover je van zeker kunt spreken als je over de toekomst praat, zo goed mogelijke onderbouwing van dit plan is. (De heer Bilker: Voorzittereigenlijk bevestigt de wethouder nu net wat ik bedoelde, onderbouwde gok. Op dit moment is dat bedrag niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 105