ingevuld en de wethouder gebruikt zelf ook woorden als glo baal. Ik denk dat wij dus precies hetzelfde bedoelen. Maar ik heb geconcludeerd, het is positief.) Bij "onderbouwde gok" denk ik dat als wij met het college naar Scheveningen gaan dan kunnen wij zo misschien ook iets aan de herwaarde ring doen, maar dan hebben wij waarschijnlijk een verschil lende invulling van het woordje "gok" De 3 ton eenmalige managementondersteuning in verband met het 1000-banenplan De WD-fractie heeft deze post afgewezen. Als ik de motive ring van mevrouw Waalkens goed begrepen heb, dan denk ik dat ik het met haar eens ben. Ik heb begrepen dat zij zegt dat automatiseringsproject is die 3 ton voor nodig en wij vinden de motivatie daarvoor onvoldoende. Dat klopt, die 3 ton is ook helemaal niet nodig voor het automatise ringsproject, wij hebben binnen het automatiseringsproject de kosten voor opleiding en flankerend beleid apart geraamd. Waar het hier om gaat is heel iets anders, het gaat hier namelijk om de uitvoering van het 1000-banenplan. Dat betekent dat er enerzijds van het management een extra inspanning wordt gevraagd om te komen tot een verantwoorde afbouw van een organisatie, dat betekent anderzijds dat er een extra inspanning wordt gelegd op het management waar het het opbouwen van twee nieuwe organisaties betreft. Dat is enerzijds de uitbouw van JWG, banenpool en anderzijds de inrichting van een organisatie van individuele trajectbe middeling. Bij dat alles moet er ook nog op personeelsge bied een heleboel gebeuren waar geld voor nodig is. Dat zijn de redenen waarom wij denken dat je het 1000-banenplan niet op een verantwoorde manier kunt uitvoeren als je daar geen middelen voor raamt. Dan zou je je rijker rekenen als je bent. Dan heeft de heer Bilker gevraagd of de voorlichting bij de sector Sociale Zaken wel voldoende is. Hij zei: mij berei ken signalen dat het nog niet voor iedereen duidelijk is waar hij/zij recht op heeft. Ik kan zeggen dat nu wij de wijze van uitvoering van de decentralisatie bijzondere bij stand hebben vastgesteld. Wij hebben aangegeven dat wij er op een bijzondere manier bekendheid aan moeten geven wat nu de nieuwe regelgeving is. Dus wat dat betreft komt er op korte termijn een uitgebreide voorlichtingsactie. Op de tweede plaats denk ik dat wij het hier bij de sociale zekerheid toch over een vrij complexe wetgeving hebben, waarbij wat complex is nu eenmaal niet simpel weer te geven is. Je kunt daar je best voor doen, maar het blijft natuur lijk een complexe materie. Een derde is dat de ervaring is dat mensen zich eigenlijk pas echt verdiepen in de materie als zij daar zelf bij betrokken zijn. Tot slot zou ik wil len vragen, want ik denk dat wij toch wat de houding moeten aannemen van "hebt u klachten vertel het ons, bent u tevre 208 den vertel het anderen", dat als de heer Bilker spreekt van "mij bereiken signalen" dat ik het wel plezierig zou vinden als die ook doorgegeven worden aan de dienst, zodat men daar ook wat meer aandacht aan die zaken kan geven Openbare Bibliotheek. Ik begrijp dat de meerderheid van de raad instemt met de taakstelling van 3,5 ton. De heer Bilker heeft gezegd dat hij graag op zo kort mogelijke termijn concrete voorstellen daarover wil hebben. Hij heeft ook gesproken over het pro beren te maken van meerjarige afspraken over hoe je nu met de bibliotheek omgaat en wat voor beleid je daar voert. Ik vind dat op zich een goede zaak, waar ik even mee zit is de spanning tussen enerzijds op zo kort mogelijke termijn met voorstellen komen en aan de andere kant een kerntakendis cussie die wij voor de zomervakantie in de raad krijgen. Het kan niet zo zijn dat wij begin volgend jaar een aantal zaken dichtspijkeren waar wij vervolgens in de zomer weer over gaan discussiëren. Ik denk dat wij moeten kijken hoe wij een goed evenwicht tussen die twee invalshoeken kunnen vinden. (De heer Bilker: Ik heb gesproken over het jaar 1992, daar is ruimte.) Dan hadden wij een verschillende interpretatie van het begrip kort. De fracties van D66 en PAL hebben een motie ingediend waar bij zij de maximale taakstelling voor de Openbare Bibliotheek op 17 5.000,-- stellen. Zij hebben aangegeven dat de sluiting van één filiaal niet meer als dat bedrag kan opleveren. Ik heb daar twijfels bij. Er zal dan de reactie komen van dat heeft de directie van de OBL ons voorgerekend. Ik ken die rekensommetjes ook, maar daarbij wordt er wel van uitgegaan dat wij wachtgeldverplichtingen op ons zullen moeten nemen, terwijl ik denk dat bij een organisatie met een personeelsomvang als die van de biblio theek ook sprake is van natuurlijk verloop. De bibliotheek kent een groot aantal personeelsleden, ik heb net in het verslag zitten tellen en kwam tot 80 mensen die daar full- en partime werken. Ik neem aan dat daar een behoorlijke mobiliteit in is. Dus als je praat over in 3 jaar tot een besparing komen, dan is het niet reëel om te zeggen dat je maximale wachtgeldverplichtingen op je moet nemen. De WD-fractie heeft in haar motie ook iets over dit punt gezegd. Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet helemaal goed, want ik kan het zo lezen dat ik zeg, volgens mij zit het college en de WD-fractie op één lijn, maar gezien de reac tie van de WD-fractie in de commissie betwijfel ik dat. De WD-fractie zegt: de beperking van de dienstverlening Openbare Bibliotheek in 1992 opnieuw aan de orde stellen ten aanzien van de haalbaarheid van de bezuinigingen over 1993 en 1994. Het is nadrukkelijk onze bedoeling om volgend jaar met een invulling van die taakstelling in de commissie te komen. Als de WD-fractie dat heeft bedoelt, zitten wij op één lijn. 209

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 106