ber j.l. waarin in eerste instantie wordt gezegd dat in de vergadering van 12 november 1991 vragen zijn gesteld over de achtergrond van die 3 ton. Met name ook de relatie met de lopende automatiseringsprojecten waarbij budgettaire ruimte was vrijgemaakt voor extra ondersteuning, liet een aantal vraagtekens open. Dan staat daar onder: "Wordt op deze aspecten nader ingegaan"Dan wordt er een hoeveelheid dingen bijgehaald waardoor dan uiteindelijk die 3 ton toch nodig zou zijn. Of het is een schuiven met die 3 ton binnen die dienst om het weg te halen bij automatisering en het ergens anders neer te leggen. Wij vinden nog steeds dat het eigenlijk op dit moment niet aangetoond wordt dat het nodig is. Wij blijven bij punt 1 van onze motie. Punt 2 over de schuldsanering, wij begrijpen dat dat is overgenomen door het college. Punt 3 over de architect blijven wij achter staan. Wij zijn blij dat de PvdA-fractie ons daarin wil steunen. Ik hoop dat meerdere fracties zich daar nog over beraden. (Mevrouw DHaan: Ik heb gezegd dat wij, weliswaar knarsetandend, akkoord gaan met het collegevoorstelWij handhaven toch de stadsarchitect. Punt 4, de verslaglegging. Wij zijn bereid om al het gestelde van de dekking na wijzi gen uit de motie te halen. Het is dan alleen: "Verslaglegging raadsadviescommissievergaderingen niet wij zigen" (De Voorzitter: Het is mij niet helemaal helder. Wat gaat er nu uit?) Uit punt 4 gaat: "De kosten a 3 0.000,-- over 1992 dekken uit gelden die vrijkomen uit punt 1 van deze motie. Daarna dekken binnen de begrotingen van de desbe treffende diensten"De dekking gaat er uit, blijkbaar kan dat vanavond Ten aanzien van het bezorgen en afhalen van raadsstukken verbaast het mij dat het niet mogelijk is om een banenpool er een stukje werk te geven. De pizzamanier om stukken thuis te krijgen brengt toch vrij lage kosten met zich mee. Wij vinden het jammer dat daar op dit moment geen steun voor is van de andere fracties. Ik denk dat zij er nog wel achter komen hoeveel meer kosten het gaat opleveren om al die stukken in huis te krijgen. Wij handhaven ook punt 5. Ten aanzien van punt 6 heeft de wethouder ons misschien verkeerd begrepen. Wij hebben hem goed begrepen hij neemt hem over. Wij zijn het eens met de formulering van de wet houder en beschouwen dat punt 6 is overgenomen door het college. (De VoorzitterWat doet u nu, trekt u punt 6 in?) Nee hoor, dat is overgenomen door de wethouder. 220 De heer Brinks: Voorzitter, om te beginnen wil ik eigenlijk nog even terugkomen op wat ik in eerste instantie gezegd heb, dat de moties die wij ingediend hebben en de voorstel len die wij afgewezen hebben, wij die geclusterd hebben. In die clustering zitten volgens ons al heel duidelijk de taken waarvan wij vinden dat de gemeente daar een belang rijke rol in zou moeten spelen. Dat gaat dan ten eerste om het milieubeleid, het gaat om het flankerend beleid sociale vernieuwing, het gaat om volksontwikkeling en het gaat om emancipatie. Ik denk dat de clustering dan ook wel voor zichzelf heeft gesproken. Ik wil daar verder niet meer op ingaan Ik heb begrepen dat af en toe sommige partijen, en dat geldt voornamelijk voor het CDA en de PvdA, eigenlijk tota le bezuinigingen afwijzen en toch ook weer niet afwijzen. Zij zeggen, er staat een taakstelling voor een bepaald onderdeel, maar die taakstelling wordt pas ingevuld in 1993, 1994, 1995, dus hoeven wij op dit moment nog even geen beslissing te nemen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat als je iets afwijst, je dan met alternatieven komt. (De heer Bilker: Ik begrijp dat de heer Brinks geen discussie wil, wij hebben er wel één voorwaarde aan verbonden en dat is, de invulling moet inhoudelijk goed geschieden in 1992.) Dat klopt, natuurlijk willen wij ook discussie, dat is enorm belangrijk. In de algemene beschouwingen heeft de heer Heins heel duidelijk aangegeven dat je altijd al je beleid eigenlijk moet evalueren. Maar het gaat hier nu over her waardering, een herwaardering tot een bedrag van 7,8 mil joen waarvoor wij voorstellen doen. Met die voorstellen zullen wij nu akkoord moeten gaan, want anders schieten wij gaten in de begroting. (Mevrouw Dm Haan; Voorzittermag ik even interrumperen? Ik denk dat als de heer Brinks zegt: wij geven als PAL-fractie duidelijk een aantal terreinen aan waarvan wij in ieder geval vinden dat de gemeente daar een grote rol moet spelen, in feite lopen wij daarmee voor uit op de kerntakendiscussie die wij straks krijgen. Dan zeg ik akkoord, ik denk dat wij daar ook niet over van mening verschillen. De vraag is of je bij die kerntakendis cussie niet alleen gaat kijken naar wat wel en wat niet, maar dat je ook nog gaat kijken naar wat wij wel doen en hoe wij dat gaan doen. Dat is precies waar de discussie straks om draait. Mag je op emancipatie niet kor'en omdat het een kerntaak is. Wij zeggen het is een kerntaak, maar dat betekent niet dat je niet zou moeten kijken naar hoe het wordt uitgevoerdDat geldt dus ook voor de bibliotheek en dat geldt ook voor de SWL enz. Wij willen die discussie over hoe het uitgevoerd moet worden en kunnen om die reden ook zeggen dat daar dus wat ons betreft ook een bezuini gingstaakstelling op mag staan. Maar die discussie moeten wij wel voeren.) Maar dat betekent dus wel, dat wil ik dan nu zeggen, dat mevrouw De Haan zegt van die bezuiniging 221

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 112