een beleidsplan, daarin worden ook de wensen van de gemeen
te Leeuwarden waar mogelijk betrokken. Ik heb in de commis
sie al eens gezegd dat het hier gaat om een gemeenschappe
lijke regeling en Leeuwarden is daarin één van de partijen.
De heer Brinks heeft gesproken over het ontbreken van dek
king bij de overname van een aantal moties.
Voor zover er moties worden aanvaard die betrekking hebben
op de begroting 1992, als de raad daartoe besluit, zou ik
daar graag de beslissing bij hebben dat die dekking inci
denteel voor 1992 uit de algemene reserve komt en voor
zover het posten betreft van na 1992, dus 1993 en volgende
jaren, het wordt meegenomen in de herwaardering die volgend
jaar komt. Dan is de dekking weer geregeld.
De tweehoofdige directie.
De heer Brinks zegt dat dat eigenlijk nieuw beleid is. Nee,
het is een kwestie van herschikking binnen de eigen organi
satie. Het is een verschuiving van middelen binnen een
bepaald dienstonderdeel.
Dan de hogere taakstelling op energiebesparing.
Ik ben daar in eerste instantie ten onrechte niet op inge
gaan. Wij hebben een taakstelling gesteld van 150.000,-.
Daar is onderzoek aan vooraf gegaan. Wij hebben met de
energiebedrijven daarover gesproken en wij achten dit
voorshands een verantwoord bedrag en willen dit eerst eens
afwachten
Ik heb over de cultuurgronden vrij uitgebreid gesproken.
(De heer Hein»: Als wij die gronden houden en wij houden er
die boekwaarde op die er op dit moment op ligt, dan loop je
toch een heel groot risico dat je de komende 10 jaren aan
die gronden vast zit en dat je - zo hebben wij uitgerekend
- zeker f 6 miljoen aan rente betaalt? Vindt de wethouder
dat nu verantwoord financieel beleid? Ik kan mij dat niet
voorstellen.) Maar dat is ook een uitgangspunt dat wij niet
hebben gekozen. Wij houden de grond niet 10 jaar. De heer
Heins komt met een taakstelling van nota bene 320.000,--
jaarlijks structureel, wat dan moet komen uit de verkoop
van gronden. Natuurlijk gaan wij door met de verkoop van
gronden, dat doen wij planmatig. De winst zit hierin dat je
inderdaad geen rente meer op geïnvesteerd vermogen hoeft te
betalen, maar daarvan moet je aftrekken het boekverlies dat
je hebt. Als ik de heer Heins goed heb begrepen, wil hij
het boekverlies afboeken van de risicoreserve. Zet dat nu
even apart van de exploitatie, zegt hij dan tegen mijMaar
zo werkt het niet. Ook de risicoreserve maakt onderdeel uit
van de gemeentelijke huishouding. Je kunt niet zeggen, dan
gaan wij die wat verlagen en dan zien wij wel eens in de
toekomst. (De heer Heins: Dan heeft de wethouder ons nog
steeds niet goed begrepen.) Ja, ik heb de heer Heins wel
226
begrepen. De risicoreserve levert rente op en als je daar
uit afboekt krijgen wij minder rente. (De heer Hein»: Maar
de uiteindelijke uitkomst zal zijn, dat als je hier nog 10
jaar mee doorgaat, zoals wij al jarenlang hiermee aan de
gang zijn. Het gaat hier over gronden waar nog steeds plan
nen zoals bijvoorbeeld Wiardaburen op zitten, die ons mil
joenen hebben gekost.) Maar dat doen wij natuurlijk niet.
(De heer Hein»: Maar wanneer verkopen wij dan?) Wij zijn
bezig met verkoop, dat heb ik al gezegd in eerste termijn.
De fondsen worden ook gebruikt en zijn daarom - ook de ren
teopbrengsten - een instabiel dekkingsmiddel.
De motie over de DSW is ingetrokken.
Ten aanzien van de moties zijn wij niet zo duidelijk
geweest, zegt de heer Brinks. Dat wil ik wel zijn. Wij wij
zen ze af.
De heer Greving heeft nog eens gesproken over de systema
tiek van de OGB, daar waar het gaat om 150.000,-- voor
kwi j t'scheldingWij hebben op hele korte termijn, ik heb
daar geen datum voor willen geven, een discussie over het
kwijtscheldingsbeleidDaarin zal ook worden gesproken over
de vraag of er iets te doen is aan de maatregelen zoals de
minister die heeft voorgesteld. Ik wil hangende de discus
sie de zaak laten zoals die is. Stel voor dat er mogelijk
heden zijn om het kwijtscheldingsbeleid zoals wij dat tot
dusver hebben gevoerd, voort te zetten, dan ben ik mijn
middelen kwijt en daar voel ik niets voor. Ik wijs derhalve
die motie van de hand.
De heer Hear* (weth.): Voorzitter, er is misschien toch nog
even een toelichting nodig, met name in de richting van
mevrouw Waalkens, over dat voorstel met betrekking tot de
begraafplaatsen
Ik begin dan eerst maar even bij de begroting zoals die
voorligt en waarin aan uitgaven ten behoeve van de begraaf
plaatsen een bedrag van 924.300,-- is geraamd en aan
inkomsten een bedrag van 592.600,--. Ik rond dat maar
even af op 3 ton. De meeropbrengst die wij nu van deze
ingreep ramen is 150.000,-- structureel uiteindelijk in
1994. Met andere woorden dan hebben wij nog steeds geen
kostendekking en hebben wij ongeveer 50% van het bestaande
tekort terug gebracht. Dat is de operatie. Hoe doen wij dat
nu? Dat doen wij door aan de ene kant een aantal tarieven
die in deze totaalopbrengst zitten te verhogen en vervol
gens een aantal bestaande graven die daarvoor in aanmerking
komen te ontruimen, waardoor die vrijkomen voor gebruik.
Daarvoor vragen wij niet meer dan wij tot nu toe deden,
maar vragen wij gewoon de 2.400,-- die wij nu normaal ook
227