een beleidsplan, daarin worden ook de wensen van de gemeen te Leeuwarden waar mogelijk betrokken. Ik heb in de commis sie al eens gezegd dat het hier gaat om een gemeenschappe lijke regeling en Leeuwarden is daarin één van de partijen. De heer Brinks heeft gesproken over het ontbreken van dek king bij de overname van een aantal moties. Voor zover er moties worden aanvaard die betrekking hebben op de begroting 1992, als de raad daartoe besluit, zou ik daar graag de beslissing bij hebben dat die dekking inci denteel voor 1992 uit de algemene reserve komt en voor zover het posten betreft van na 1992, dus 1993 en volgende jaren, het wordt meegenomen in de herwaardering die volgend jaar komt. Dan is de dekking weer geregeld. De tweehoofdige directie. De heer Brinks zegt dat dat eigenlijk nieuw beleid is. Nee, het is een kwestie van herschikking binnen de eigen organi satie. Het is een verschuiving van middelen binnen een bepaald dienstonderdeel. Dan de hogere taakstelling op energiebesparing. Ik ben daar in eerste instantie ten onrechte niet op inge gaan. Wij hebben een taakstelling gesteld van 150.000,-. Daar is onderzoek aan vooraf gegaan. Wij hebben met de energiebedrijven daarover gesproken en wij achten dit voorshands een verantwoord bedrag en willen dit eerst eens afwachten Ik heb over de cultuurgronden vrij uitgebreid gesproken. (De heer Hein»: Als wij die gronden houden en wij houden er die boekwaarde op die er op dit moment op ligt, dan loop je toch een heel groot risico dat je de komende 10 jaren aan die gronden vast zit en dat je - zo hebben wij uitgerekend - zeker f 6 miljoen aan rente betaalt? Vindt de wethouder dat nu verantwoord financieel beleid? Ik kan mij dat niet voorstellen.) Maar dat is ook een uitgangspunt dat wij niet hebben gekozen. Wij houden de grond niet 10 jaar. De heer Heins komt met een taakstelling van nota bene 320.000,-- jaarlijks structureel, wat dan moet komen uit de verkoop van gronden. Natuurlijk gaan wij door met de verkoop van gronden, dat doen wij planmatig. De winst zit hierin dat je inderdaad geen rente meer op geïnvesteerd vermogen hoeft te betalen, maar daarvan moet je aftrekken het boekverlies dat je hebt. Als ik de heer Heins goed heb begrepen, wil hij het boekverlies afboeken van de risicoreserve. Zet dat nu even apart van de exploitatie, zegt hij dan tegen mijMaar zo werkt het niet. Ook de risicoreserve maakt onderdeel uit van de gemeentelijke huishouding. Je kunt niet zeggen, dan gaan wij die wat verlagen en dan zien wij wel eens in de toekomst. (De heer Heins: Dan heeft de wethouder ons nog steeds niet goed begrepen.) Ja, ik heb de heer Heins wel 226 begrepen. De risicoreserve levert rente op en als je daar uit afboekt krijgen wij minder rente. (De heer Hein»: Maar de uiteindelijke uitkomst zal zijn, dat als je hier nog 10 jaar mee doorgaat, zoals wij al jarenlang hiermee aan de gang zijn. Het gaat hier over gronden waar nog steeds plan nen zoals bijvoorbeeld Wiardaburen op zitten, die ons mil joenen hebben gekost.) Maar dat doen wij natuurlijk niet. (De heer Hein»: Maar wanneer verkopen wij dan?) Wij zijn bezig met verkoop, dat heb ik al gezegd in eerste termijn. De fondsen worden ook gebruikt en zijn daarom - ook de ren teopbrengsten - een instabiel dekkingsmiddel. De motie over de DSW is ingetrokken. Ten aanzien van de moties zijn wij niet zo duidelijk geweest, zegt de heer Brinks. Dat wil ik wel zijn. Wij wij zen ze af. De heer Greving heeft nog eens gesproken over de systema tiek van de OGB, daar waar het gaat om 150.000,-- voor kwi j t'scheldingWij hebben op hele korte termijn, ik heb daar geen datum voor willen geven, een discussie over het kwijtscheldingsbeleidDaarin zal ook worden gesproken over de vraag of er iets te doen is aan de maatregelen zoals de minister die heeft voorgesteld. Ik wil hangende de discus sie de zaak laten zoals die is. Stel voor dat er mogelijk heden zijn om het kwijtscheldingsbeleid zoals wij dat tot dusver hebben gevoerd, voort te zetten, dan ben ik mijn middelen kwijt en daar voel ik niets voor. Ik wijs derhalve die motie van de hand. De heer Hear* (weth.): Voorzitter, er is misschien toch nog even een toelichting nodig, met name in de richting van mevrouw Waalkens, over dat voorstel met betrekking tot de begraafplaatsen Ik begin dan eerst maar even bij de begroting zoals die voorligt en waarin aan uitgaven ten behoeve van de begraaf plaatsen een bedrag van 924.300,-- is geraamd en aan inkomsten een bedrag van 592.600,--. Ik rond dat maar even af op 3 ton. De meeropbrengst die wij nu van deze ingreep ramen is 150.000,-- structureel uiteindelijk in 1994. Met andere woorden dan hebben wij nog steeds geen kostendekking en hebben wij ongeveer 50% van het bestaande tekort terug gebracht. Dat is de operatie. Hoe doen wij dat nu? Dat doen wij door aan de ene kant een aantal tarieven die in deze totaalopbrengst zitten te verhogen en vervol gens een aantal bestaande graven die daarvoor in aanmerking komen te ontruimen, waardoor die vrijkomen voor gebruik. Daarvoor vragen wij niet meer dan wij tot nu toe deden, maar vragen wij gewoon de 2.400,-- die wij nu normaal ook 227

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 115