vragen, alleen 50 keer een graf maal dat bedrag levert een bedrag op. Daar staat overigens tegenover dat het ruimen geld kost en dat er verder nog wat investeringen moeten worden gedaan waardoor de "totale opbrengst" 80.000,-- is. Maar in het totaal van de kosten die wij op de begraaf plaatsen maken, zijn wij nog steeds niet aan kostendekking toe, in tegendeel wij komen nog steeds een fors bedrag tekort De heer Janssen (weth.): Voorzitter, ik wou een aantal opmerkingen maken over motie nr. 6 van de WD-fractie. Punt 1, ik heb in eerste termijn proberen uit te leggen waarvoor de managementsondersteuning nodig is. Je kunt dan over een zinsnede in een brief redetwisten hoe je dat uit moet leggen. Wat gewoon feitelijk aan de hand is, is dat er achter het 1000-banenplan een gigantische reorganisatie zit. Ik dacht dat ik dat wel voldoende helder had gemaakt, mee na een aantal discussies daarover in de commissie. En reorganiseren betekent nu eenmaal een extra inspanning van het management, plus een verschuiving van personeel dat voorbereid moet worden op een nieuwe functie. Je kunt wel zeggen, daar hebben wij geen geld voor over, maar dan gaat het dus niet goed. Dan realiseer je het 1000-banenplan niet. Het is voor mij niet een kwestie van kiezen, dat hoort er gewoon bijJe doet het 1000-banenplan en dan zit dit er gewoon aan verbonden Het tweede dat ik over die motie wilde zeggen is dat een aantal fracties hebben gezegd dat zij het niet met punt 2 eens zijn. Gezien hun reactie in eerste en tweede termijn denk ik dat dat een vergissing is, punt 2 is door het col lege overgenomen, dat betreft die schuldsanering door de GKB Dan wilde ik ook nog iets zeggen over punt 5. Ik had dat in eerste termijn maar laten zitten, omdat daar zoveel dingen in stonden die vreemd waren. De banenpoolers die - zo zegt mevrouw Waalkens - op pizzawij ze poststukken gaan bezorgen. Ik denk dat het goed is om te realiseren dat de gemeente raad van Leeuwarden nooit kan besluiten om een banenpooler iets te laten doen, daarvoor hebben wij de Stichting Banenpool met een bestuur. Het bestuur is bevoegd om te kijken welke plekken in aanmerking komen om door een banen pooler bezet te worden. In die zin klopt de motie van de WD-fractie niet, dat kan gewoon niet. Dan wat punt 6 betreft. Mevrouw Waalkens zegt dat die is overgenomen. Ik neem aan dat ik die heb overgenomen tegen de achtergrond van wat ik daarover heb gezegd, namelijk dat er nu een taakstelling van de Openbare Bibliotheek is van 3,5 ton en dat volgend jaar in relatie met de kerntakendis cussie een voorstel zal komen hoe wij in overleg met het 228 bestuur van de Openbare Bibliotheek die 3,5 ton gaan invullen. (De VoorzitterBetekent dit nu dat punt 6 over genomen is?) Ik heb aangegeven hoe ik dit interpreteer en dan neemt het college het over. De WD-fractie stemt in met de interpretatie. (De VoorzitterIk begrijp, gehoord de reactie van de wethouder, dat de WD-fractie afziet van stemming over punt 6.) Ik wilde naar aanleiding van de reactie van de heer Brinks van de PAL-fractie nog twee opmerkingen maken. De heer Brinks zegt, je gaat met aannames werken. Ik denk dat als je praat over bezuinigen, het opheffen van een filiaal en je hebt 80 personeelsleden, waarvan ik dan maar even globaal zeg dat die een arbeidzaam leven van 40 jaren hebben, dan kun je dus, als je een doorsnee opbouw hebt, spreken dat er een verloop van twee per jaar is. Als je die bezuiniging dan over 3 jaren gaat invullen, dan zou je als je van een gemiddelde uitgaat, kunnen zeggen dat er mini maal een verloop van 6 is. Als je dan weet dat er bij een filiaal 6 mensen werken en wij in die tijd ook de bezuini ging invullen, dan denk ik dat het irreëel is om te zeggen dat je voor 100% als bestuur van de bibliotheek met alle wachtgeldverplichtingen wordt geconfronteerd. Dat lijkt mij een minder reële inschatting als mijn inschatting, namelijk dat het gemiddelde uitgangspunt daar mogelijk moet zijn. Wij doen dat ook bij al onze eigen bezuinigingen, want wij moeten ook andere plaatsen zien te vinden voor onze eigen mensen, dat moet bij de bibliotheek ook mogelijk zijn. (De heer Brinks: Beide blijven natuurlijk aannames en daar heb ik het over gehad.) Maar de wet van de grote getallen gaat op een gegeven moment ook op Tot slot voorzitter vind ik het jammer dat de heer Brinks niet is ingegaan op het feit dat hij aan de ene kant in een motie heeft aangegeven tegen de bezuinigingen op het Fonds Podiumkunst te zijn en aan de andere kant in het PALternatief de bezuiniging op het taptoe als een dekkings middel heeft gepresenteerd. De Voorzitter: Dit is het einde van de tweede termijn. Ik stel u voor terstond na de nu te houden koffiepauze de stemming te doen plaatsvinden. Dan kunt u zich beraden op motie nr. 15 waar u nog niet de gelegenheid voor gehad hebt. Dan kunnen na de koffiepauze, voor zover daar behoef te aan bestaat, met betrekking tot motie nr. 15 nog stem verklaringen worden afgelegd. De heer GrevingVoorzitter, ik wou graag nog één opmerking maken over de motie. De motie is mede-ondertekend, dat zal blijken uit het origineel dat u hebt, door mevrouw Waalkens 229

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 116