Een derde belangrijke stijging vinden wij terug bij de afvalstoffenheffing. Ik heb hier in het begin al iets in algemene zin over gezegd. Een stijging van het verwerkings tarief integraal afval, verhoging van de subsidie voor oud papier en de verdere invoering van gescheiden inzameling zijn de belangrijkste oorzaken van de stijging. De CDA- fractie kan hier achter staan. Maar wij moeten de kosten ontwikkeling wel erg kritisch blijven volgen. Concluderend kunnen wij akkoord gaan met de voor ons lig gende voorstellen, dat betreft dan de punten 4 tot en met 8. De heer Peeters Weem: Mijnheer de voorzitter, De D66-frac- tie gaat akkoord met de verhoging van het OGB-tarief op het inflatieniveau De verhoging van de rioolrechten zoals wordt voorgesteld achten wij onontkoombaar, omdat ook wij van mening zijn dat je deze rioolrechten kostendekkend zou moeten hebben, zeker in het kader van de activiteiten die ondernomen worden met betrekking tot het MUP. Wat betreft de voorstellen die beide vorige sprekers hebben gedaan over het samenvoegen van meerdere heffingen en belastingen op één afrekening, dat komt ook ons zeer sympa thiek over. Wij steunen die voorstellen. De heer Brinks: Voorzitter, ik wil graag aansluiten bij het verzoek van de heer Schadé en mevrouw Tiemersma om te komen met een notitie over een integraal lastenbeleidIk zou heel graag willen dat daarin door het college meegenomen wordt dat er een plafond ingebouwd wordt ten aanzien van het stijgingspercentage van onze totale gemeentelijke belastingen en heffingen. Hoe hoog dat plafond moet zijn, ik denk dat wij het daar nog maar eens over moeten hebben. Maar ik zou graag een idee daarover in deze notitie meege nomen willen hebben. Verder zou ik er op willen aandringen dat die notitie op een dusdanig tijdstip komt dat de raad in ieder geval tijd genoeg heeft om er uitgebreid over te discussiëren. Want, zoals de heer Schadé al aangaf, de vorige notitie kwam weliswaar voor het vaststellen van de tarieven maar wel in dezelfde vergadering. Dan heb je eigenlijk niet echt tijd genoeg om die te bepraten. De heer GrevingMijnheer de voorzitter, over de onroerend goedbelasting kan ik mij goed vinden in het voorstel van het college. Dat geldt ook wat betreft de hondenbelasting, de precariorechten en de beursrechten 238 Ten aanzien van de rioolrechten heb ik wel wat moeite, die zijn eigenlijk ook al voor een deel verwoord door de heer Schadé. Het gaat om het bijboeken van de kapitaallasten van investeringen. Als wij de nieuwe systematiek die nu gevolgd wordt goed bekijken, dan worden die kapitaallasten in komende jaren bijgeboekt. Een apart punt is dan even of dat ook nog moet gebeuren met investeringen die in 1991 zijn gedaan. Het voorstel van het college is om dat wel te doen. Ik heb daar wat moeite mee. Een ander punt dat misschien wat dieper snijdt, wij gaan als het ware van een stelpost uit en boeken daar jaarlijks die kapitaallasten bij. Mijn vraag is, in die stelpost zit ten in feite natuurlijk ook kapitaallasten die komen te vervallen, moet je jaarlijks ook niet op die stelpost iets afboeken en wordt dit in de systematiek meegenomen? Als dat zo is dan kan ik mij er nog mee verenigen dat wij toch maar de kosten voor 1991 meenemen bij deze tariefsverhoging. Mevrouw Waalkens: Mijnheer de voorzitter, tijdens de behan deling in de Raadsadviescommissie voor de Middelen van deze voorstellen hebben wij gekeken of het niet mogelijk was om de perceptiekosten onder andere te verlagen. Gebleken is uiteindelijk uit de antwoorden van de wethouder dat het mogelijk is om de 2 ton perceptiekosten op de rioolretri butie terug te brengen door de rioolretributie onder te brengen op één nota te zamen met de OGB. Daarmee was eigen lijk al één punt dat wij hadden willen opbrengen meegenomen door de wethouder. De vraag is nu of die perceptiekosten ook nog verder kunnen worden teruggebracht door misschien de afvalstoffenheffing ook onder te brengen op die ene rekening, waarbij het dan inderdaad misschien mogelijk is om een gespreidere betaling van de kosten mogelijk te maken. Ten eerste zou één gezamenlijke rekening wat meer duidelijkheid geven naar de burger toe wat nu zoal door de gemeente voor heffingen worden opgelegd. Gespreide betaling zou misschien mogelijk zijn om de schrik wat minder groot te doen zijn als op een verkeerd moment zo'n rekening in de bus valt. Want die wil nog wel eens een keertje zo tegen de vakantieperiode bij de mensen binnenkomen. Dat is zeker niet de periode waarop je zit te wachten op een hoge reke ning. Daarbij moet natuurlijk wel bekeken worden of gespreide betaling niet tot verhoging van kosten zou leiden in verband met rentedervingMaar dat hoor ik dan graag van de wethouder Ook is de WD-fractie een voorstander van de vervuiler betaalt of de kosten moeten gedekt worden. Wat dat betreft kunnen wij ons vinden in de meeste voorstellen. Bij het rioolbeheersplan was in eerste instantie het voor stel dat wij in de commissie hadden, dat met ingang van 1991 die 385.000,--, de kosten voor plannen en civiel- 239

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 121