technische werken, zou worden gebracht in de jaarrekening 1991. Als ik het nu goed begrepen heb, heeft de wethouder gezegd dat dat eruit is gehaald. Ik hoop dat dit inderdaad ook zo is, want dat zouden wij eigenlijk niet willen voor staan. Wij zijn er wel voorstander van dat de kosten die nu eenmaal gemaakt worden ook ondergebracht worden bij de rioolretributie, dit zijn kosten die daarbij horen. Het is alleen wel jammer dat ze pas nu op tafel komen. Wij hebben vorig jaar bij de algemene beschouwingen een vraag gesteld over de rioolretributie. Toen werd eigenlijk door de wet houder gesteld dat wij ons op generlei wijze zorgen zouden moesten maken, want eigenlijk was alles wat hij noemde in voorzien, van nieuwbouw tot nieuw rioleringsplan en de uit voering in de binnenstad. Wat dat betreft komt dit toch een beetje onverwacht op ons over. Wat dat betreft denk ik dat het niet goed is om op deze manier eigenlijk een schomme ling in die rioolretributie te veroorzaken. Als wij dat kunnen voorkomen moeten wij dat zeker doen. Zoals de heer Schade ook nog verwoord heeft, dat hadden wij ook gevraagd in de algemene beschouwingen en meerdere frac ties zijn daar ook op terug gekomen, het meerjarenperspec tief over de belastingen. Wij zien dat graag binnenkort in de commissie tegemoet. De invordering van de OGB kunnen wij nu als gemeente zelf gaan doen. De kosten die daarvoor begroot zijn, zijn dezelfde kosten als die wij hebben moeten betalen aan het rijk. Ik vraag mij af of dat niet wat te hoog is ingeschat. Ik denk dat wij dat als gemeente beslist goedkoper kunnen dan wat wij nu aan het rijk betalen. Dan de kwijtschelding. Wij vinden eigenlijk dat iedere vervuiler moet betalen. Als je een kwijtschelding geeft, betekent dat tevens dat daar door de kosten hoger worden en degenen die net niet die kwijtschelding hebben eigenlijk nog hoger belast worden. Als je die twee naast elkaar zet, dan heeft de één het wel heel anders dan de ander. Maar wij hebben inmiddels in de Commissie Middelen de toezegging gekregen dat er een nota kwijtscheldingsbeleid komt, helaas is die nu niet meer in deze vergadering mee te nemen. Wij willen daar ook niet op gaan vooruitlopen, alhoewel ik begrepen heb dat de rijks overheid de grenzen gaat aanscherpen wat binnen de kwijt schelding mogelijk is. Ik denk dat wij daar een voorstander van zijn. Ik denk dat het goed is dat een ieder die afval stoffen produceert en die laat ophalen, daarvoor zou moeten betalen, dan zouden zij begrijpen wat dat betekent voor deze gemeente. Misschien moeten wij er toch eens over den ken om eventueel de kwijtschelding voor afvalstoffenheffing volledig af te schaffen en daar misschien een andere com pensatie voor in de plaats te roepen, zodat toch het bedrag bij mensen waar nu kwijtgescholden wordt, duidelijk wordt. 240 Wat betreft de voorstellen, daar kunnen wij ons verder in vinden De heer Koopmans (weth.): Voorzitter, de heer Schadé heeft nog even gememoreerd aan de discussienota zoals die naar aanleiding van de motie Janssen/Bilker vorig jaar tijdens de algemene beschouwingen is ingediend, is behandeld in de commissie. Hij heeft gezegd dat er een aantal dingen heel duidelijk naar voren zijn gebracht, dat er goed cijfermate riaal is geleverd. De nota was weliswaar niet binnen een half jaar. Voorzitter, wat er niet in de nota stond - en daar vraagt de heer Schadé en ook anderen om - is eigenlijk het ant woord op de vraag hoe ver je mag gaan met het doorberekenen van kosten aan burgers als het gaat om met name de afval stoffenheffing, rioolrechten, leges, etc. Ik denk dat uit eindelijk het antwoord op die vraag door de politiek moet worden gegeven. Het zal uiterst moeilijk zijn, je kunt natuurlijk met voorstellen komen, maar de uiteindelijke beslissing en ook de richting aan de discussie daarover zal door de politiek moeten gebeuren. Wat wij wel kunnen geven, en ik ben graag bereid om dat in een notitie in de loop van 1992, maar voordat de voorstellen in de raad komen, toe te zeggen, is een berekening van een meerjarenplanning voor wat betreft het MUP, voor wat betreft het OLAF - als het enigszins kan zullen wij daar toch ook achter moeten kunnen komen - en wat betreft de rioolrechten. Dat laatste kan natuurlijk als ons rioolbeheersplan gereed is, want daarin zal een regeling komen van de kosten die wij moeten maken, op welke termijn en hoe wij daarmee omgaan. Verder kunnen wij natuurlijk rekening houden met een zekere kosteninfla- tie. Maar zo krijg je dan een perspectief van hoe dit zich gaat ontwikkelen en waar wij uiteindelijk uitkomen. Ik denk dat wij aan de hand van die cijfers dan met elkaar een dis cussie moeten hebben over hoe wij die kosten nu in rekening gaan stellen of dat wij de algemene middelen daarvoor gaan aanwenden De heer Schadé heeft vervolgens, om zijn zorg daarover te accentueren, een aantal percentages genoemd. Er is dit jaar inderdaad cumulatief een vrij forse verhoging. Hij is verder akkoord met de OGB, de hondenbelasting en precariorechten en beursrechten Hij heeft dan vervolgens een aantal opmerkingen over de rioolrechten, het beheersplan en het MUP. Hij zegt dat hij op zich akkoord gaat met het overhevelen van een aantal kapitaallasten uit de post Civiel-technische werken. (De heer Schadé: Ik denk dat het net andersom was. Met het opstellen van de kosten van het beheersplan en de kosten voortvloeiend uit het MUP gaan wij akkoord. Meer moeite heb ik juist met de systematiek van het overhevelen, omdat dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 122