werk te gaan. Dan zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat de Friese gemeenten één bestuurlijke regio gaan vormen. In de visie van de provincie missen wij dit aspect er spreekt geen wezenlijke zorg uit over de positie van de Friese gemeenten De nota Besturen op Niveau bevat vele bepalingen die het de besturen mogelijk maakt één en ander op eigen wijze in te vullen. Het gaat niet (alleen) om de schaal, maar ook om de effectiviteit en het democratisch gehalte. Wat ons betreft zal Leeuwarden de kar moeten gaan trekken om met de Friese gemeenten te bekijken welke taken gezamenlijk kunnen worden opgepakt en hoe dat bestuurlijk kan worden ingevuld, inclu sief de democratische controle. Een zorgvuldig opgebouwde samenwerking met wederzijds vertrouwen leidt dan eerder tot een eventuele gewenste integratie. Absolute voorwaarde voor het kunnen invullen van een dergelijke regionale bestuur lijke eenheid, is dat mensen er goed kunnen wonen en wer ken. Dat brengt ons op het thema: D. Leefbaarheid 1. Milieu Milieubeleid vereist een krachtige gemeentelijke aanpak. Dat is naar onze opvatting goed verwoord in het gemeente lijk Milieubeleidsplan en in het uitvoeringsprogramma. Duidelijk is dat de overheid alleen weinig kan uitrichten aangezien iedereen in onze welvarende maatschappij z'n gedrag zal moeten wijzigen. Milieubeleid is dus een inte graal onderdeel van het beleid op tal van terreinen. Controle op naleving van de milieu-voorschriften is een kerntaak van de gemeente. De gemeente heeft een belangrijke taak als het gaat om uitvoering van het milieubeleid op haar niveau, zoals: afvalstoffenverwerking, geluidhinder en luchtverontreiniging, terugdringen automobiliteit, kortom zaken die ook in het MUP ter hand worden genomen Er komt op milieuterrein nog veel op ons af, zoals herge bruik van goederen, reiniging van grond en water, en wel zo, dat we niet kunnen overzien wat dat met name financieel voor ons beleid zal gaan betekenen. Bij elk beleidsvoornemen zal ook de afweging moeten worden gemaakt, welke diverse belangen een rol spelen. Ook bij het milieubeleid zal er sprake moeten zijn van prioriteiten en dat weer afgewogen in het totaalbeleid. Het CDA-standpunt over de Afvalverbrandingsinstallatie in onze stad is duidelijk. De AVI is dicht en zal dat moeten blijven. De oplossing zal in noordelijk verband moeten wor den gevonden en een concentratie van het storten en het verwerken van afval zal moeten worden nagestreefd. Het beleid van het college steunen wij dan ook van harte en het standpunt van het OLAF betreuren wij ten zeerste. 24 2. Werkgelegenheid De werkloosheid in Leeuwarden is de afgelopen periode iets gedaald. Dat is op zich verheugend, maar niet zodanig van omvang, om nu te staan juichen. Het werkloosheidspercentage van 23,9 blijft veel te hoog. De CDA-fractie is dan ook van mening dat alleen al vanwege de nog steeds te hoge werk loosheid op meerdere sporen de pogingen voortgezet moeten worden om de werkloosheid terug te dringen. Dat houdt in dat de economische bedrijvigheid en daarmee de werkgelegen heid in onze gemeente voortdurend gestimuleerd moeten wor den. Dat betekent: versterking van de marktsector, zodat nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast moet ook worden geprobeerd vanuit de andere invalshoek het aantal mensen dat is aangewezen op een uit kering zo snel mogelijk te verminderen door deze mensen zelf zo goed mogelijk te activeren. De rijksoverheid heeft de sociale vernieuwing tot hoofddoel van haar beleid gemaaktDaarmee wordt op een uitstekende wijze het tweede spoor gevolgd. Ook in ons eigen beleid kennen wij terecht de sociale vernieuwing een hoge priori teit toe. Dat neemt niet weg dat vergroting van de werkge legenheid door het verwerven van nieuwe arbeidsplaatsen niet uit het oog mag worden verloren. Met nadruk willen wij dan ook initiatieven ondersteunen om buitenlandse bedrijven voor Leeuwarden als vestigingsplaats met moge lijkheden te interesseren. Vanzelfsprekend blijven ook bin nenlandse ondernemers van harte welkom. Wij ondersteunen tevens het beleid om gerichte aandacht te besteden aan de industriële sector. Te veel afhankelijkheid van één sector, in ons geval de dienstverlenende, maakt Leeuwarden kwets baar Er zou een evaluatie plaats moeten vinden omtrent de werk zaamheid en de effecten van de verschillende onderdelen van het werkgelegenheidsfondsAls zou blijken dat het onder deel marktsector verder moet worden uitgebouwd, is de CDA- fractie bereid te bekijken in de komende jaren daar extra middelen eventueel voor vrij te maken. Misschien wil het college een dergelijk evaluatie toezeggen. Bij de Banenpool zijn er nog de nodige problemen. Zoals te weinig deelname juist ook van leden uit etnische groepen. Een ander punt is dat 1/3 van de deelnemers bij een gemeen telijke dienst terecht komt. Is de "winst" die wij behalen door meer uitkeringsgerechtigden van hun uitkering af te helpen niet direct voor het grootste deel verbruikt, als wij deze groep vervolgens zelf in dienst nemen? In het rapport "Profiel Stedelijk Knooppunt Leeuwarden", aangeboden aan de minister van VROM, heeft onze gemeente duidelijk ingezet op een sterke economische structuur voor stad en omgeving. Hoewel je graag zou willen dat er veel meer kon, is het natuurlijk raadzaam om met beide benen op de grond te blijven staan en de sterke functies uit te bou- 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 14