tegenstelling tot de doelstelling van het gehele openbaar vervoersbeleid. Voor Friesland met z'n plattelandsstructuur een ramp, op Leeuwarden met z'n centrumfunctie een aanslag. Vorig jaar heeft onze fractie nadrukkelijk gevraagd om de Nota Parkeerbeleid. Wij constateren dat de nota nog steeds niet is verschenen. Wel worden in het Beleidsplan enkele zinnen aan het parkeren gewijd als gevolg van afspraken die daarover zijn gemaakt binnen de vervoerregio Friesland. Die nota Parkeerbeleid mag nu niet lang meer op zich laten wachten, vinden wijDe automobiliteit moet dan wel zoveel mogelijk worden teruggedrongen, maar je zult toch een beleid moeten voeren dat er op gericht is auto's zoveel mogelijk te weren, wel rekening houdend met de situatie in Friesland, wel rekening houdend, zeker in het spitsuur, met het overvolle openbare vervoer. Dat betekent dat je de bereikbaarheid van winkels, kantoren en bedrijven goed zult moeten invullen. Wij zullen met onze winkelcentrumfunctie er attent op moeten zijn, dat het centrum bereikbaar blijft. Cliëntvriendelijkheid staat ook dan voorop! Kortom: wij zitten te wachten op een samenhangend parkeerbeleid. Ook zeker wat voorzieningen voor fietsers betreft. Als men sen bijvoorbeeld 's avonds de stad ingaan, voor culturele avonden of vergaderingen, zijn er geen plaatsen waar fiet sen overdekt kunnen staan. Ook dergelijke voorzieningen horen bij het terugdringen van de automobiliteit. Overigens er ligt nog een behoorlijke financiële taakstel ling Wij willen een motie indienen met betrekking tot het Verkeer-en vervoersbeleid. "De gemeenteraad van Leeuwarden, bijeen op 16 en 17 december 1991; behandelend het Beleidsplan 1992-1995; constateert dat, binnen de vervoerregio Friesland een verkeer- en vervoersplan is opgesteld met als hoofddoelen: terugdringen van de automobiliteit; verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer; door de rijksbezuinigingen er een fiks tekort ontstaat in de financiering van het uitvoeren van het verkeers-en vervoersplan; eveneens door rijksbezuinigingen voor de Leeuwarder stadsdienst een bedrag van 300.000,- moet worden ingeleverd en dat daarom moet worden gesnoeid in de stadsdienstlijnen; Friesland met zijn plattelandsstructuur en Leeuwarden met z'n centrumfunctie juist vragen om een optimaal netwerk voor het openbaar vervoer, zodat de al bestaande knelpunten zoveel mogelijk kunnen worden opgelost; spreekt uit dat: 28 de vervoerregio Friesland dusdanig in de proble men komt dat er geen sprake meer kan zijn van een goede bereikbaarheid en een terugdringen van het autogebruik het onaanvaardbaar is, dat regering en parlement bij deze kerntaak van de overheid het beleid zodanig hebben omgebogen dat de vervoerregios en de gemeenten de bestaande knelpunten niet meer kunnen oplossen en dat daardoor de uitvoering van het beleid vast loopt; besluit dit standpunt kenbaar te maken aan de minister van Verkeer en Waterstaat aan en de fracties in de Tweede Kamer daarbij een beroep op ze te doen het beleid zoda nig te voeren dat er sprake is van het halen van de doelstellingen bij het verkeer en vervoer beleid en gaat over tot de orde van de dag De motie is mede-ondertekend door de heer G. Krol. (De VoorzitterDe motie maakt deel uit van de beraadsla gingen en krijgt volgnr5.) Tot slot Mijnheer de voorzitter, 100 jaar geleden vond het eerste Christelijk Sociaal Congres plaats. 100 jaar geleden ver scheen ook de pauselijke encycliek "Rerum Novarum"Heeft de christelijk sociale beweging na die eeuw aan betekenis ingeboet? Nee, integendeel. Zolang er vele ontwikkelingen zijn die het bestaan van de mens op aarde bedreigen, ligt er een zware taak. Terecht legt de paus er dit jaar in zijn herdenkingsency cliek "Centesimus Annus" er de nadruk op dat als wij ons economische leven zouden verabsoluteren, wij ten onrechte eigenlijk alleen nog maar met de produktie en consumptie van goederen bezig zijn. Deze encycliek houdt onze westerse samenleving een zeer confronterende spiegel voor. Armoede en milieu zijn de sociale problemen van onze tijd. Daarop moeten wij ook de kerntaken van de overheid op afstemmen Het CDA vindt dat de mensen de verantwoordelijkheid moeten krijgen en nemen om het begrip gerechtigheid naar de normen van rentmeesterschap en solidariteit in te vullen en waar te maken. Dergelijke vraagstukken los je niet op door abs tracte doelstellingen, los je ook niet op in je eigen vei lige luxe omgeving. Hierin past het antwoord van een samen leving waarin elk individu telt, in plaats van een samenleving waarin het eigen ik voorop staat. De politieke partijen hebben hierin een grote taak. Ze moe ten een visie ontwikkelen en keuzes durven te maken. De 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 16