tegenstelling tot de doelstelling van het gehele openbaar
vervoersbeleid. Voor Friesland met z'n plattelandsstructuur
een ramp, op Leeuwarden met z'n centrumfunctie een aanslag.
Vorig jaar heeft onze fractie nadrukkelijk gevraagd om de
Nota Parkeerbeleid. Wij constateren dat de nota nog steeds
niet is verschenen. Wel worden in het Beleidsplan enkele
zinnen aan het parkeren gewijd als gevolg van afspraken die
daarover zijn gemaakt binnen de vervoerregio Friesland. Die
nota Parkeerbeleid mag nu niet lang meer op zich laten
wachten, vinden wijDe automobiliteit moet dan wel zoveel
mogelijk worden teruggedrongen, maar je zult toch een
beleid moeten voeren dat er op gericht is auto's zoveel
mogelijk te weren, wel rekening houdend met de situatie in
Friesland, wel rekening houdend, zeker in het spitsuur, met
het overvolle openbare vervoer. Dat betekent dat je de
bereikbaarheid van winkels, kantoren en bedrijven goed zult
moeten invullen. Wij zullen met onze winkelcentrumfunctie
er attent op moeten zijn, dat het centrum bereikbaar
blijft. Cliëntvriendelijkheid staat ook dan voorop! Kortom:
wij zitten te wachten op een samenhangend parkeerbeleid.
Ook zeker wat voorzieningen voor fietsers betreft. Als men
sen bijvoorbeeld 's avonds de stad ingaan, voor culturele
avonden of vergaderingen, zijn er geen plaatsen waar fiet
sen overdekt kunnen staan. Ook dergelijke voorzieningen
horen bij het terugdringen van de automobiliteit.
Overigens er ligt nog een behoorlijke financiële taakstel
ling
Wij willen een motie indienen met betrekking tot het
Verkeer-en vervoersbeleid.
"De gemeenteraad van Leeuwarden, bijeen op 16 en 17
december 1991;
behandelend het Beleidsplan 1992-1995;
constateert dat,
binnen de vervoerregio Friesland een verkeer- en
vervoersplan is opgesteld met als hoofddoelen:
terugdringen van de automobiliteit;
verbetering van de kwaliteit van het openbaar
vervoer;
door de rijksbezuinigingen er een fiks tekort
ontstaat in de financiering van het uitvoeren van
het verkeers-en vervoersplan;
eveneens door rijksbezuinigingen voor de
Leeuwarder stadsdienst een bedrag van 300.000,-
moet worden ingeleverd en dat daarom moet worden
gesnoeid in de stadsdienstlijnen;
Friesland met zijn plattelandsstructuur en
Leeuwarden met z'n centrumfunctie juist vragen om
een optimaal netwerk voor het openbaar vervoer,
zodat de al bestaande knelpunten zoveel mogelijk
kunnen worden opgelost;
spreekt uit dat:
28
de vervoerregio Friesland dusdanig in de proble
men komt dat er geen sprake meer kan zijn van een
goede bereikbaarheid en een terugdringen van het
autogebruik
het onaanvaardbaar is, dat regering en parlement
bij deze kerntaak van de overheid het beleid
zodanig hebben omgebogen dat de vervoerregios en
de gemeenten de bestaande knelpunten niet meer
kunnen oplossen en dat daardoor de uitvoering van
het beleid vast loopt;
besluit
dit standpunt kenbaar te maken aan de minister
van Verkeer en Waterstaat aan en de fracties in
de Tweede Kamer
daarbij een beroep op ze te doen het beleid zoda
nig te voeren dat er sprake is van het halen van
de doelstellingen bij het verkeer en vervoer
beleid
en gaat over tot de orde van de dag
De motie is mede-ondertekend door de heer G. Krol.
(De VoorzitterDe motie maakt deel uit van de beraadsla
gingen en krijgt volgnr5.)
Tot slot
Mijnheer de voorzitter, 100 jaar geleden vond het eerste
Christelijk Sociaal Congres plaats. 100 jaar geleden ver
scheen ook de pauselijke encycliek "Rerum Novarum"Heeft
de christelijk sociale beweging na die eeuw aan betekenis
ingeboet? Nee, integendeel. Zolang er vele ontwikkelingen
zijn die het bestaan van de mens op aarde bedreigen, ligt
er een zware taak.
Terecht legt de paus er dit jaar in zijn herdenkingsency
cliek "Centesimus Annus" er de nadruk op dat als wij ons
economische leven zouden verabsoluteren, wij ten onrechte
eigenlijk alleen nog maar met de produktie en consumptie
van goederen bezig zijn. Deze encycliek houdt onze westerse
samenleving een zeer confronterende spiegel voor.
Armoede en milieu zijn de sociale problemen van onze tijd.
Daarop moeten wij ook de kerntaken van de overheid op
afstemmen
Het CDA vindt dat de mensen de verantwoordelijkheid moeten
krijgen en nemen om het begrip gerechtigheid naar de normen
van rentmeesterschap en solidariteit in te vullen en waar
te maken. Dergelijke vraagstukken los je niet op door abs
tracte doelstellingen, los je ook niet op in je eigen vei
lige luxe omgeving. Hierin past het antwoord van een samen
leving waarin elk individu telt, in plaats van een
samenleving waarin het eigen ik voorop staat.
De politieke partijen hebben hierin een grote taak. Ze moe
ten een visie ontwikkelen en keuzes durven te maken. De
29