Bij het Bureau Bedrijfscontacten kunnen ondernemers terecht met hun plannen en vragenNaar de reeds in Leeuwarden gevestigde bedrijven toe werkt dit Bureau reactief, dat wil zeggen het contact ontstaat op initiatief van de onderne mer. Onze fractie stelt voor om één van de medewerkers van het bureau regelmatig bij de Leeuwarder bedrijven langs te laten gaan opdat direct kan worden ingespeeld op allerlei ideeën, problemen enz. De werkloosheid blijft onveranderd veel te hoog in onze gemeente. Voor zover dat in haar vermogen ligt, zal het college er alles aan moeten doen om bedrijven te behouden en hier naar toe te halen. In dit licht bezien vindt de D66-fractie het 1000-banenplan ambitieus, maar wel strikt noodzakelijk. En het zal niet lang meer duren dat wij voor bij de duizend banen moeten gaan zitten. Grote aandacht zal er bovendien moeten zijn voor jongeren uit etnische groe pen, die buiten de boot dreigen te vallen. De accentverschuiving van opvang naar toeleiding naar de arbeidsmarkt spreekt ons aan. In de Algemene Beschouwingen van 1990 pleitte mijn fractie voor een hardere aanpak van fraude en oneigenlijk gebruik van sociale voorzieningen. Wij zijn dan ook blij met de collegeplannen meer aandacht te gaan besteden aan opsporing van fraude en aan terugvor dering Mijnheer de voorzitter, als je naar buiten wilt treden op een positieve manier, maar je hebt de zaken intern nog niet goed lopen, dan loop je het risico dat je jezelf op een behoorlijke manier tegenkomt. Ik behoef in dit kader alleen maar te verwijzen naar zaken waar het mis ging het afgelo pen jaar in de beeldvorming van de gemeente naar de bur gers. Die voorbeelden zijn al talloze malen aangehaald: Van Hermesbrug tot Westerkerk. Je loopt daarmee het risico dat er een beeld ontstaat van een modderende overheid. En dat terwijl die overheid juist bedrijfsmatig en klantvriende lijk wil werken en volgens ons ook moet werken. Een organisatie - dus ook een gemeentelijke organisatie - bestaat uit mensen en niet uit allerlei ingewikkelde blok- keri'-chemasHet verbeteren van die organisatie stopt dan ook niet met het simpelweg verplaatsen van stoelen. Er zal hard gewerkt moeten worden aan de versterking van de bedrijfsvoering (de administratieve organisatie) en de organisatiecultuur. En op zijn minst wil mijn fractie hier gezegd hebben, dat er bij ons nogal wat twijfels leven over de bedrijfsmatige kretologie, die wij regelmatig te horen krijgen Is het mogelijk de overheid te vergelijken met een bedrijf? Een paar kanttekeningen. Natuurlijk kan de overheid iets 32 leren van ondernemingen, met name op het gebied van de interne bedrijfsvoering. Anderzijds moeten we ons realise ren dat die overheid een wel zeer bijzondere positie in de samenleving heeft. Ze heeft een andere bestuursvorm, een ander soort markt, een ander soort produkt, een andere financiering en een ander doel dan een onderneming. Daarom is het volgens D66 ook beter om te spreken van een bedrij vige overheid. Die bedrijvige overheid dient rekening te houden met mensen binnen de organisatie door verticaal gericht leiderschap te verwisselen door horizontaal gericht management, zodat elke individuele medewerker, binnen randvoorwaarden, de kans krijgt een eigen creatieve bijdrage te leveren aan het bereiken van door de politiek gestelde doelen. Die overheid houdt ook rekening met mensen buiten de organisatie door het serieus nemen van de specifieke taak van de overheid, namelijk het algemeen belang. De bedrijvige overheid leert van de praktijk van alle dag en dient altijd het maatschappelijk rendement - ofschoon dat heel moeilijk meetbaar is - van haar produkten kritisch te volgen. Geen bureaucratie, maar kortere besluitvormings- lijnen, die voor iedereen - ambtenaren, politici en burgers - helder zijn. Mijnheer de voorzitter, in 1990 is formeel de reorganisatie van het ambtelijk apparaat afgelopen. Mijn fractie wil graag dit jaar een inhoudelijke evaluatie houden hierover. Daarom dienen wij nu de volgende motie in. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 en 17 december 1991, overwegende dat in enkele diensten opnieuw wordt gereorgani seerd; dat er onrust onder het personeel is; dat de gemeente als eenheid naar buiten dient te treden voorts overwegende: dat bij de evaluatie van de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat in elk geval aandacht dient te worden besteed aan: structuur; de administratieve organisatie; de management- en bestuursinformatievoorziening; de ambtelijke cultuur; besluit het college van b. en w. op te dragen de resultaten van de evaluatie van de reorganisatie van het gemeen telijk apparaat in de tweede helft van 1992 voor te leggen aan de Commissie Algemene Zaken. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 18