burger. De overheid moet de belangen van de klanten tegen
elkaar afwegen en dat terwijl de belangen onderling strij
dig kunnen zijn. In een periode van bezuinigen geldt dit
des te sterker. Een ander probleem is (en dat moet niet
onderschat worden) dat de besluitvorming gebonden is aan
plaatselijke politieke verhoudingen en daarbij sterk wordt
beïnvloed door informele machtsverhoudingen. De centrale
overheid maakt steeds vaker gebruik van bestuursakkoorden,
convenanten, anti-gedoog afspraken en andere vaak onduide
lijke constructies. Daarmee ontwijkt de Centrale Overheid
het maken van wetgeving. Voor al deze constructies geldt
dat er geen wettelijke basis is en dat daarmee de mogelijk
heid tot democratische controle of sancties nauwelijks aan
wezig is. Wij denken in dit verband aan het zogenaamde
'Herenakkoord. Maar nu dit akkoord eenmaal gesloten is,
houden wij vast aan de uitvoering van dit akkoord.
De informatie vanuit B. en W. naar de fracties is de laat
ste jaren veel verbeterd. Wij krijgen de besluitenlijstjes
en er is regelmatig overleg tussen B. en W. en de fractie
voorzitters. Volgens de mening van de WD-fractie zou dit
echter nog kunnen worden verbeterd door de agenda van de B.
en W-vergaderingen aan de fracties te sturen en de daarbij
behorende stukken ter inzage te leggen. Op deze wijze wor
den de fracties eerder betrokken bij de beleidsvoorberei
ding. Is B. en W. bereid dit op korte termijn ter realise
ren?
Op de voorlichting vanuit de gemeente naar de burger, is
het nodige aan te merken (denk aan de aanleg van het zoge
naamde Leeuwarder bos, woonschepenlokaties onder andere in
Lekkum, woningbouw Goutum-Noord en de Hermesbrug)Wij
menen dat de coördinatie tussen de voorlichting vanuit de
diensten en de afdeling Voorlichting niet goed verloopt en
dat hierin op korte termijn verbetering moet komen. Ook B.
en W. heeft hierin een taak; zij moeten royaal informeren;
meer doen dan formeel gedaan zou moeten worden. Wij denken
hierbij met name aan bestemmingsplannen. In een a-politiek
verhaal moet doorzichtig gemaakt worden wat de consequen
ties zijn voor de bewoners. Wij moeten ook duidelijk zijn
over de kwaliteit van de inspraak. Open inspraak kan alleen
op grond van heldere keuzes en mogelijkheden. Dit geldt
niet alléén voor bestemmingsplannen; in feite moeten overal
waar beslissingen moeten worden genomen, verschillende
opties naast elkaar worden gelegd. Pas dan kan men tot goed
afgewogen keuzes komen. Bij de presentatie van de herwaar-
deringsvoorstellen bijvoorbeeld was dit niet mogelijk. Het
was: slikken of stikken. Afwijzen van ook maar het kleinste
onderdeel van deze herwaardering, vereist dan immers een
invulling door de raad van een vervangende bezuiniging, die
de eigen diensten niet hebben kunnen vinden.
Wat de huidige bestemmingsplannen betreft, lijkt het ons
42
nuttig om via de VNG te komen tot beheersbevorderingstu-
diesDat betekent meer vrijheid voor de burger, minder
werk voor de gemeente, zonder dat de rechtsbescherming in
het geding komt. De situatie is ook duidelijk veranderd.
Vroeger mocht veel met uitzondering van dat wat verboden
was; nu is veel verboden met uitzondering van dat wat nog
mag
Ook voor Leeuwarden zijn de visies die zijn vastgelegd in
de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra, erg belangrijk.
Niet langer worden zwakke regio's gesteund maar juist de
sterke worden verder uitgebouwd. Leeuwarden moet op zijn
tellen passen nu vele beslissingen in Brussel zullen worden
genomen. Sterke regio's trekken straks aan het langste
eind
De VINEX grijpt fors in op de agrarische bedrijvigheid in
deze provincie en dus ook in Leeuwarden. Veel banen in de
agrarische sector worden al geschraptEr staat voor
Leeuwarden veel op het spel en wij zullen de betrokken
bewindslieden regelmatig met onze zorgen hieromtrent moeten
confronteren
Naast de voordelen van een voor vier jaar vastgesteld
Collegeprogramma, is een groot nadeel dat het weinig moge
lijkheden biedt om in te spelen op de onvoorspelbare bezui
nigingen van het rijk en de economische ontwikkelingen in
het algemeen. Opvallend is, dat wanneer er gezocht wordt
naar nieuwe herwaarderingstakener ieder jaar zaken opdui
ken die bij uitbesteding of privatisering, goedkoper kun
nen. De WD-fractie vindt dat er vooral in deze richting
wellicht meer mogelijkheden zijn en dringt er bij B. en W.
op aan, meer aandacht hieraan te schenken.
Helaas is het rijksbeleid in grote mate bepalend voor de
financiële polsstok van gemeenten. De brede herwaardering
dwong Leeuwarden tot grote bezuinigingen. En wat brengt de
toekomst? Wat gebeurt er als het ISP-geldcircuit opdroogt?
Ook de niet in te schatten rijksbijdragen voor bijvoorbeeld
onderwijs, maken het voeren van een goed gemeentelijk
financieel beleid moeilijk. Betalingsachterstanden ten
slotte zijn de druppel die de emmer bijna deden overlopen.
Daarover werd raadsbreed een WD-motie aangenomen op 21
oktober j1Hierin stond dat Leeuwarden de Haagse be
talingsachterstanden bekend zou maken aan de Vaste
Kamercommissie voor Financiën. Hoever staat het met de uit
voering van deze motie?
De achterstand in de jaarrekeningen is dit jaar bijna inge
lopen. Inmiddels passeerde de jaarrekening over 1989 de
raad. Overschrijdingen van budgetten werden soms eerst bij
het opmaken van jaarrekeningen geconstateerd. Het straks
43