beter kunnen vergelijken van posten op de begroting en de daarbij behorende jaarrekeningen, is voor een goed finan cieel beheer van groot belang. 1991-1992 wordt de eerste in de reeks. Ook het straks kunnen werken met een outputbegro- ting is een belangrijke stap op de goede weg. De aangekon digde eerste MARAP laat helaas nog op zich wachten in die Commissie Middelen. Wanneer kunnen wij deze verwachten? Marktconform handelen moet reeds vanaf 1993 mogelijk zijn. In 1992 dient de betrokken commissie zich verder bezig te houden met de studie naar de diverse mogelijkheden. Helaas is de meerjarenbegroting eerst in 1995 sluitend. In de jaren 1992, 1993 en 1994 dienen de algemene reserves nog als sluitpost; een wankele basis voor een financieel beleid. Temeer als wij bedenken dat er nogal wat grote pro jecten op ons afkomen. De verbouwing van de Westerkerk gaf al een voorproefje voor wat ons te wachten zou kunnen gaan staan inzake overschrij ding van budgetten. Er dient in de Commissie Middelen steeds terugkoppeling plaats te vinden voor wat betreft de financile voortgang van die projecten. Kan de wethouder overigens al iets zeggen over de aanbesteding van de bouw van het stadskantoor? De WD-fractie houdt vast aan de ondergrens van 3 miljoen voor de algemene reserve. Ook al zijn niet alle herwaarde- ringsvoorstellen haalbaar, deze ondergrens mag niet worden overschreden Belastingen, heffingen, retributies en leges In het verleden waren deze aanslagen op de beurs van de inwoners van Leeuwarden een sluitpost van de begroting. Toen dat middel door de wetgeving aan banden werd gelegd en maxima door de rijksoverheid werden ingesteld, kwamen de goocheltrucs er in Leeuwarden bijBij het bereiken van de maximaal te innen onroerend goedbelasting, stopte Leeuwarden de rest weg in de afvalstoffenheffing en de rioolretributie. Op het moment dat de onroerend goedbelas ting geen maximumbedrag meer kende, bleek de matige winst- regeling voor de rioolretributie te krap. Dus bracht men een stukje rioolretributie onder in de onroerend goedbelas ting. Dit jaar zou dan weer geconstateerd zijn dat civiel technische werken ten aanzien van de riolering ten onrechte bij stadsvernieuwing waren ondergebracht. Deze, misschien in 1991 aan deskundigen ontsnapte 4 ton structureel, dient naar onze mening niet meer over 1991 aan de rioolre tributie te worden toegerekend. Voor 1992 is het wel te begrijpen dat deze kosten worden ondergebracht bij de rioolretributie 44 Bij de afvalstoffenheffing is de voorgestelde verhoging maar liefst 46%. Al zijn de hogere OLAF-tarieven hier mede debet aan, ook het Milieu Uitvoeringsplan en het grotere afvalaanbod spelen een rol in deze verhoging. Daarnaast is het 4000 keer kwijtschelden van een hoog bedrag aan afval stoffenheffing een grote post. Degene die net niet in aan merking komt voor kwijtschelding is de dupe van deze kwijt schelding. Het te betalen bedrag gaat er immers fors door omhoog Nu is de WD-fractie bij de vorige begrotingsbehandeling al naar voren gebracht dat er een integraal plan voor de belastingen, heffingen, retributies en dergelijke dient te komen. Ook de andere partijen lieten dit geluid horen. Er dient een overzichtelijk plan te komen waarbij eveneens de perceptiekosten worden meegenomen. Vooral een begrijpelijke belastingopbouw voor de komende jaren is essentieel voor de geloofwaardigheid van het gemeentelijk beleid in de rich ting van de burger; dit zonder schommelingen in de bedra gen. Tevens dient het voor iedere burger begrijpelijk te zijn, dus niet alleen voor de financiële specialisten. Op welke termijn komen die voorstellen nu in de Commissie Middelen? Voor wat betreft de voorstellen over de onroerend goedbe lasting, de rioolretributie en de afvalstoffenheffing, heeft de WD-fractie overwogen met een ander voorstel te komen. Uitgangspunten waren voor ons: eenvoudige belasting systeem, lagere perceptiekosten en de vervuiler betaalt. Maar de onzekere factoren die ten grondslag liggen aan de hoogte van de afvalstoffenheffing en de rioolretributie hebben ons doen besluiten om hiervan af te zien. Sociale vernieuwing Positief vinden wij de accentverlegging van de opvang naar de activering van mensen op achterstand en vernieuwing in wijken en buurten in het kader van de totale aanpak van de sociale vernieuwing. Wij zijn het ermee eens dat in het kader van het 1000-banenplan ook in de marktsector meer additionele banen gevonden moeten worden, hetgeen extra investeringen met zich meebrengt en daaraan gekoppeld een andere benadering van onder andere de werksoort Projecten Mensen Zonder Werk. Personeel en Organisatie Het wordt steeds duidelijker dat er nogal wat knelpunten zijn die op korte termijn om een oplossing vragen. Dit dient tegelijkertijd te geschieden met het uitwerken van gemeentelijk beleid ten aanzien van de kerntaken. In het eerste kwartaal van 1992 zal uitvoerig met de raad over 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 24