In de geschetste overgangsperiode naar een duurzame ontwik keling zou het gemeentebestuur zich moeten laten leiden door deze drie uitgangspunten. Op dit moment wordt daaraan niet voldaan. Daarom zal de PAL-fractie tegen de voorge stelde verhoging van de afvalstoffenheffing stemmen. 3Scheve verhoudingen en het experiment buurtbeheer Het verloop van het experiment buurtbeheer laat duidelijk zien, dat er nog heel wat mis is, dat wij nog lang niet op de goede weg zijn. De mensen in Molenpad, Hollanderwijk, Schepenbuurt en Heechterp voelen zich aan het lijntje gehouden. Twee wijken haakten een paar maanden geleden af. Ook vanuit Heechterp en Schepenbuurt zijn de signalen overduidelijk. Het gaat allemaal veel te langzaam. Pas toen Hollanderwijk en Molenpad ermee kapten, kwam er eindelijk beweging in de zaak. Vorige maand heeft een zware delegatie van wethouders en directeuren met de wijkverte- genwoordigers gepraat. De toezegging is gedaan dat Hollanderwijk en Molenpad weer meedoen, al is het met de nodige scepsis. Opgelucht halen de bestuurders adem. Want wat in andere steden wel lukt moet hier toch ook kunnen slagen? En toch is er iets behoorlijk mis. In de eerste plaats de slechte informatie naar de wijken. Een voorbeeld: de mogelijke komst van een visbedrijf in de Hollanderwijk moesten de bewoners uit de krant vernemen. In de tweede plaats, de slechte communicatie tussen wijken en ambtenaren. Vorig jaar heeft de PAL-fractie al in haar oppositieprogramma gepleit voor een coördinatiepunt buurt beheer Er wordt vanuit de diensten te weinig uitgelegd en soms is het niet meer uit te leggen. Het braakliggende terrein van de voormalige Elmar aan de Ruysdaelstraat waar de bodem vervuild is, kan niet met een schutting worden afgezet ter bescherming van de gezondheid van spelende kinderen. En niet in de laatste plaats de verwachtingen van de buur ten. Met name begin vorig jaar, in de verkiezingstijd, zijn door CDA en PVDA landelijk en lokaal uitspraken gedaan over sociale vernieuwing en buurtbeheer, waardoor de mensen op het verkeerde been zijn gezet. "Van het rijk naar de wijk", blijkt nu een kreet voor de verre toekomst. Buurten dachten dat hun oude wensen, als herstel speelplaatsen, nieuwe ver lichting, herinrichting woonomgeving nu wel even geregeld zouden worden. Vier buurten die vorige week nog om een snellere aanpak voor de herinrichting van het Vliet vroegen kregen nul op het rekest. 54 En dan gaat het alleen nog maar over communicatie. De bedoeling van buurtbeheer is toch participatie van de bewo ners in het beleid. Niet alleen meeweten, maar ook meebe slissen en meebeheren. Maar als je als wijkbestuur iets anders wilt stuit je op meerjarenplannen, die volgens de ambtenaren keihard vastliggen of je hoort dat er geen geld of capaciteit is. Als buurtbeheer de prioriteit zou krij gen, die het zou moeten hebben volgens ons, dan was er geld genoeg De PAL-fractie ziet het met het buurtbeheer heel somber in. Naar onze mening is de wijken met buurtbeheer een worst voorgehouden, maar heeft men er binnen het gemeentebestuur en het gemeentelijke apparaat tot nu toe veel te weinig bij stil gestaan wat zelfbeheer van wijken in feite zou moeten betekenen Tot slot, een blik op de toekomst. 4. Het streven naar een leefbare stad In het MUP staat als één van de maatregelen "het afsluiten van de binnenstad voor gemotoriseerd verkeer"Een uit gangspunt dat onze volledige steun heeft. In één klap is dat niet te realiseren, maar de eerste stappen kunnen nu wel gemaakt worden. Volgend jaar moet een concreet begin worden gemaakt met een autovrije binnenstad. Verzet hierte gen zal van enkelingen komen, de tijden veranderen. Anderhalf jaar geleden bleek dat 70% van de winkeliers een winkelpromenade wel zien zitten. Nu kan de eerst echte stap gezet worden. De PAL-fractie verwacht op korte termijn concrete plannen van het college. Een herinrichtingsplan Nieuwestad/Wirdumerdijk, waarover met winkeliers en bewoners van de binnenstad overeenstem ming moet komen. Als er een dekking kan komen voor de her inrichting van het Zaailand, mag het echte hart van de stad niet achter blijven. Maar zoals gezegd gaat het niet alleen om een autovrije binnenstad, maar over een integrale aanpak. Het gaat om een pakket van maatregelen: Parkeerbeleid gericht op geen of minder parkeerplaatsen in het hart van de stad en meer aan de randen hoort daar ook bij Gratis fietsen, bussen op aardgas tussen parkeergarages buiten de binnenstad en het winkelcentrum op koopavond en zaterdagen Fietsroutes, taxi- en busbanen kris kras door de binnenstad tussen de parkeerterreinen en -garages aan de randen net buiten de grachten en aan de toegangswegen. Grachten met schoon water, waarin vissen zwemmen, in plaats 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 29