de burgers en bedrijven tot het uiterste beperkt moeten worden Het beleidsplan meldt pijnlijke keuzen, die onvermijdelijk zijn. Er zijn grote projecten gestart, te weten het sub tropische zwembad, de Harmonie/Westerkerk en het Stadskantoor. Bij mijn fractie leven grote zorgen voor de financiële gevolgen van deze projecten. Een zeer strakke budgetbewaking zal noodzakelijk zijn om deze projecten zon der financiële tegenvallers te realiseren. Ondanks de herwaarderingsvoorstellen 1991-1995 die voor 1992 een bezuiniging van 2,9 miljoen moeten opleveren eindigt de begroting voor 1992 met een tekort van 1,5 miljoen. Het saldo van de tegenvallers voor 1992 bedraagt 6,2 miljoen. Mijn fractie heeft reeds vorig jaar gewaarschuwd tegen een te optimistische voorstelling van de financiële positie van de gemeente. Tegen die achtergrond heeft mijn fractie in het afgelopen jaar tegen de realisatie van het Stadskantoor gestemd, omdat de nieuwe plannen een overschrijding bete kenden van ettelijke miljoenen ten opzichte van het vorige voorstel, waaraan mijn fractie wel goedkeuring had gegeven. Er is nu door het beslag dat de grote projecten leggen op de beschikbare middelen geen enkele ruimte voor nieuw beleid. Er is door het College van Burgemeester en Wethouders geen keuzemogelijkheid gelaten bij de herwaarde ringsvoorstellen. Dit geeft al aan, dat de financiële span ning in de begroting zeer groot is. Toch een nieuwe herwaarderingsronde? Waarom nu dan geen keuzemogelijkheden bij de herwaardering, zodat de raad de prioriteiten kan vaststellen? Bij het schrijven van het beleidsplan was de algemene reserve per 1 januari 1992 2,8 miljoen. Na een exercitie van te verwachte cijfers tot 1994 zou de algemene reserve 4 miljoen kunnen bedragen. Daarna is echter bekend gewor den dat op onderwijs-uitkeringen een tekort moet worden ingeboekt van 2,5 miljoen. Daarmee is de algemene reserve gedaald tot ruim beneden de 3 miljoen, de ondergrens van de bandbreedte uit het Collegeprogram. Volgens dat program moeten er dan zo spoedig mogelijk maatregelen worden geno men om de minimumstand weer te bereiken. Met andere woor den: extra bezuinigingen en dus geen begroting die eindigt met een tekort De afgelopen jaren kenmerken zich door financiële tegenval lers, niet sluitende begrotingen en herwaarderingsopera ties. Het beeld dat ons daarbij voor ogen komt is dat van dweilen met de kraan open. Mijn fractie vindt dat op deze manier niet kan worden ver der gegaan. Willen wij naar een gezonde financiële situatie dan moeten wij de tering naar de nering zetten. Anders gezegd: de uitgaven mogen niet groter zijn dan de ontvang sten. Elk jaar dient daarom de begroting sluitend te zijn. Het verhogen van de gemeentelijke belastingen is, gezien de 58 reeds aanwezige druk, niet meer gewenst. De uitgaven moeten dus omlaag. Pijnlijke keuzes zijn niet meer uit te sluiten. Uitstel van keuzes is niet acceptabel want dan gaan op ter mijn andere overheidsorganen, in het kader van art. 12, keuzes maken. Ik verzoek het College van B. en W. dan ook om voor 1 juli 1992 te komen met een pakket van bezuinigingen. Dit pakket moet er toe leiden dat na een keuze door de raad, de begro ting van 1993 en volgende jaren sluitend is. Een en ander uiteraard zonder toevoeging aan de inkomstenkant vanuit de reserve. Als mogelijke wegen zijn onder andere de volgende twee mogelijk: a. elke dienst moet ten opzichte van de huidige begroting 2% bezuinigen en daarbij aangeven wat dit betekent voor de dienstverlening aan de burgers b. doen alsof de art. 12-status reeds aanwezig is met de daarbij behorende keuzes in de uitgaven. Mijn fractie hoopt dat door nu pijnlijke keuzes te maken de financiële situatie van de gemeente de goede kant opgaat. Mijnheer de voorzitter, u zult begrijpen dat ik de omvang van de thans aan de orde zijnde herwaardering aan de magere kant vind. Het college heeft de raad geen keuze gelaten om prioriteiten te stellen. De wethouder van Financiën heeft gezegd, dat na diepgaand beraad binnen het college er op dit moment geen andere herwaarderingstaakstellingen beschikbaar waren. Dit maakt bij mijn fractie de zorgen voor de toekomst alleen maar groter. Moet de ruimte dan gevonden worden in lastenverzwaring voor de burgers? Mijn fractie heeft daarmee grote moeite. Deze moeten beperkt blijven tot de inflatiecorrectie en finan cieringstekorten tengevolge van exogene factoren. Voor het overige zal de raad de tering naar de nering moeten zetten. Sociaal-economische ontwikkeling Het behoort tot de taak van de gemeenteraad door het tref fen van infrastructurele en planologische maatregelen de werkgelegenheid in onze gemeente te bevorderen. Niet alleen het scheppen van nieuwe banen, maar ook het instandhouden van bestaande werkgelegenheid moet hierbij bijzondere aandacht hebben. In het beleidsplan wordt daar toe een aantal voorzetten gedaan. De stedelijke vernieuwing streeft naar een wervend en ver nieuwend vestigingsmilieu, met meer aandacht voor de wensen uit de marktsector en voor milieu-aspecten. Leeuwarden kiest bij de invulling van de knooppuntstatus voor concen tratie op het gebied van de "nutri-businessin gewoon Nederlandsvoedingsmiddelenindustrie Mijn fractie blijft vanzelfsprekend dit zwaartepunt krach tig onderstrepen. Maar tegelijk moet de raad er oog voor 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 31