Bestuurlijke vernieuwing Het beleidsplan meldt plannen rond een lokaal referendum en de organisatie van een gemeente-panel, daarnaast wordt aan dacht gevraagd voor de nota Besturen op Niveau, deel 2. Om met het laatste te beginnen, mijn fractie vindt regio- overleg en gemeenschappelijke regelingen uitermate belang rijk, maar heeft, naast de Raad van Europa, de rijksover heid, de provincie en de gemeente geen behoefte aan een vijfde bestuurslaag. Over samenvoeging van provincies wil ik nu nog geen stand punt innemen. In de vorming van een gemeente-panel ziet mijn fractie in democratisch opzicht geen voordelen. Er kan geen besluit vorming plaatsvinden. Om de burgers beter te betrekken bij de besluitvorming in de gemeenteraad moeten politieke par tijen optimaal leren communiceren met hun achterban. Een steeds terugkerend aandachtspunt is de wens bij een deel van deze raad om op korte termijn, al bij de eerstvol gende vacature, te komen tot het kiezen van de burgemees ter. Ook de vice-premier van het kabinet, de heer Kok, heeft naar voren gebracht bij de volgende gemeenteraadsver kiezingen in 1994 te willen komen tot gekozen burgemees ters. Nu is de benoeming van burgemeesters een bij Grondwet geregelde bevoegdheid van de Kroon. Voor een grondwetswij ziging is een ontbinding van de Kamer nodig en zal het kabinet demissionair worden en de rit van vier jaren niet geheel kunnen uitdienen. Wij vragen ons af of een zo zware prijs nodig is om te komen tot een gekozen burgemeester. Wij hebben geen behoefte aan uitholling van de koninklijke bevoegdheid tot benoeming van de voorzitter van de gemeen teraad, die als zodanig boven de partijen staat en een belangrijke taak heeft in de handhaving van de openbare orde Om te komen tot een goede voorbereiding van de komende gemeenteraadsverkiezingen, zodat de burgers daadwerkelijk tot een goede lokale keuze kunnen komen, dringt de fractie van GPV/RPF/SGP aan op een ambtelijke ondersteuning, die ar zorg voor draagt, dat de verkiezingsprogramma's ruim voor de verkiezingen worden doorgerekend op financiële conse quenties en haalbaarheid. Vervolgens worden de resultaten hiervan toegezonden aan de deelnemende partijen. Er kan aan een goed voorbereide en eerlijke campagne worden gevoerd, die voor de kiezers meer houvast biedt. Na de verkiezing kan snel en verantwoord gekomen worden tot een goed colle geprogramma Algemeen bestuur Slechts twee opmerkingen: 64 1. een klantvriendelijke benadering vanuit de ambtelijke dienst moet voortdurend de aandacht hebben; de klach tenregeling moet zelfregulerend gaan werken; 2. het is bedroevend, dat de voorlichting bij de ver schillende diensten slecht functioneert. Hiermee kan mijn fractie geen genoegen nemen. Openbare orde en veiligheid De politiepost in de binnenstad is opnieuw in gebruik geno men. Wij zouden graag zien dat deze ook open is buiten de winkeluren, dus ook 's avonds. Mijn fractie heeft waardering voor de aanpak van tal van knelpunten door de politie. Toch vraagt de fractie om uit breiding van de wijkagenten om in de wijken problemen met jongeren vroegtijdig het hoofd te kunnen bieden. De veilig heid in de woonomgeving moet hoge prioriteit hebben. Met instemming heb ik gemerkt dat ook de algemene politiedienst wordt ingezet in de strijd tegen de milieudelicten. Verkeer en vervoer Het convenant tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de openbare vervoersbedrijven moet leiden tot een verplichte verbetering van de efficiency. Als wij dat horen zijn wij beducht voor onrendabele onderdelen (dagde len) van ons stadsbusvervoerdienst. De rijschema's zijn al zo overspannen, dat daar weinig rek in zit. Wij kunnen ook begrijpen dat er onvrede heerst bij bus chauffeurs over de veelheid van verkeersremmers. Goed beschouwd zijn het slechts behendigheidsobstakels waaraan automobilisten plezier kunnen beleven om er bijvoorbeeld met meer dan 50 km/uur doorheen te schieten, terwijl brede re bussen met moeite onbeschadigd de paaltjes kunnen passe ren. Het is ook tegenstrijdig dat voorrangsroutes door wij ken zijn aangelegd om het busvervoer te gerieven en dat dan vervolgens verkeersremmers worden aangelegd omdat de auto mobilisten deze voorrangsroutes gaan gebruiken om hun snel heden te verhogen Wij zouden willen voorstellen om niet alleen de voorrangs routes maar ook de verkeersremmers te verwijderen, en te streven naar een landelijk geldende algemene voorrangsregel voor dienstbussenDie maatregel zou het openbaar vervoer bevorderen en automobilisten niet uitnodigen om hun snelhe den in de wijken te verhogen. Mijn fractie is beducht voor de aanleg van een nog groter aantal minirotondeswaartoe besloten is. Graag zouden wij eerst kennismaken met de resultaten van een evaluatie, waarbij we met name benieuwd zijn naar de ervaringen met die rotondes waar geen afzonderlijke fietsstrook aanwezig is 65

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 34