Bestuurlijke vernieuwing
Het beleidsplan meldt plannen rond een lokaal referendum en
de organisatie van een gemeente-panel, daarnaast wordt aan
dacht gevraagd voor de nota Besturen op Niveau, deel 2.
Om met het laatste te beginnen, mijn fractie vindt regio-
overleg en gemeenschappelijke regelingen uitermate belang
rijk, maar heeft, naast de Raad van Europa, de rijksover
heid, de provincie en de gemeente geen behoefte aan een
vijfde bestuurslaag.
Over samenvoeging van provincies wil ik nu nog geen stand
punt innemen.
In de vorming van een gemeente-panel ziet mijn fractie in
democratisch opzicht geen voordelen. Er kan geen besluit
vorming plaatsvinden. Om de burgers beter te betrekken bij
de besluitvorming in de gemeenteraad moeten politieke par
tijen optimaal leren communiceren met hun achterban.
Een steeds terugkerend aandachtspunt is de wens bij een
deel van deze raad om op korte termijn, al bij de eerstvol
gende vacature, te komen tot het kiezen van de burgemees
ter. Ook de vice-premier van het kabinet, de heer Kok,
heeft naar voren gebracht bij de volgende gemeenteraadsver
kiezingen in 1994 te willen komen tot gekozen burgemees
ters. Nu is de benoeming van burgemeesters een bij Grondwet
geregelde bevoegdheid van de Kroon. Voor een grondwetswij
ziging is een ontbinding van de Kamer nodig en zal het
kabinet demissionair worden en de rit van vier jaren niet
geheel kunnen uitdienen. Wij vragen ons af of een zo zware
prijs nodig is om te komen tot een gekozen burgemeester.
Wij hebben geen behoefte aan uitholling van de koninklijke
bevoegdheid tot benoeming van de voorzitter van de gemeen
teraad, die als zodanig boven de partijen staat en een
belangrijke taak heeft in de handhaving van de openbare
orde
Om te komen tot een goede voorbereiding van de komende
gemeenteraadsverkiezingen, zodat de burgers daadwerkelijk
tot een goede lokale keuze kunnen komen, dringt de fractie
van GPV/RPF/SGP aan op een ambtelijke ondersteuning, die ar
zorg voor draagt, dat de verkiezingsprogramma's ruim voor
de verkiezingen worden doorgerekend op financiële conse
quenties en haalbaarheid. Vervolgens worden de resultaten
hiervan toegezonden aan de deelnemende partijen. Er kan aan
een goed voorbereide en eerlijke campagne worden gevoerd,
die voor de kiezers meer houvast biedt. Na de verkiezing
kan snel en verantwoord gekomen worden tot een goed colle
geprogramma
Algemeen bestuur
Slechts twee opmerkingen:
64
1. een klantvriendelijke benadering vanuit de ambtelijke
dienst moet voortdurend de aandacht hebben; de klach
tenregeling moet zelfregulerend gaan werken;
2. het is bedroevend, dat de voorlichting bij de ver
schillende diensten slecht functioneert. Hiermee kan
mijn fractie geen genoegen nemen.
Openbare orde en veiligheid
De politiepost in de binnenstad is opnieuw in gebruik geno
men. Wij zouden graag zien dat deze ook open is buiten de
winkeluren, dus ook 's avonds.
Mijn fractie heeft waardering voor de aanpak van tal van
knelpunten door de politie. Toch vraagt de fractie om uit
breiding van de wijkagenten om in de wijken problemen met
jongeren vroegtijdig het hoofd te kunnen bieden. De veilig
heid in de woonomgeving moet hoge prioriteit hebben. Met
instemming heb ik gemerkt dat ook de algemene politiedienst
wordt ingezet in de strijd tegen de milieudelicten.
Verkeer en vervoer
Het convenant tussen het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de openbare vervoersbedrijven moet leiden tot
een verplichte verbetering van de efficiency. Als wij dat
horen zijn wij beducht voor onrendabele onderdelen (dagde
len) van ons stadsbusvervoerdienst. De rijschema's zijn al
zo overspannen, dat daar weinig rek in zit.
Wij kunnen ook begrijpen dat er onvrede heerst bij bus
chauffeurs over de veelheid van verkeersremmers. Goed
beschouwd zijn het slechts behendigheidsobstakels waaraan
automobilisten plezier kunnen beleven om er bijvoorbeeld
met meer dan 50 km/uur doorheen te schieten, terwijl brede
re bussen met moeite onbeschadigd de paaltjes kunnen passe
ren. Het is ook tegenstrijdig dat voorrangsroutes door wij
ken zijn aangelegd om het busvervoer te gerieven en dat dan
vervolgens verkeersremmers worden aangelegd omdat de auto
mobilisten deze voorrangsroutes gaan gebruiken om hun snel
heden te verhogen
Wij zouden willen voorstellen om niet alleen de voorrangs
routes maar ook de verkeersremmers te verwijderen, en te
streven naar een landelijk geldende algemene voorrangsregel
voor dienstbussenDie maatregel zou het openbaar vervoer
bevorderen en automobilisten niet uitnodigen om hun snelhe
den in de wijken te verhogen.
Mijn fractie is beducht voor de aanleg van een nog groter
aantal minirotondeswaartoe besloten is. Graag zouden wij
eerst kennismaken met de resultaten van een evaluatie,
waarbij we met name benieuwd zijn naar de ervaringen met
die rotondes waar geen afzonderlijke fietsstrook aanwezig
is
65