c Vt Vt v< Vi v« Vi v< O O V u V staken? Als uitvaller krijg je geen maatschappelijke erken ning en val je al helemaal niet in de prijzen. Mijnheer de voorzitter, bij het proces van individualise ring past het een beroep te doen op de eigen verantwoorde lijkheid van de mensen. Dat moeten wij niet willen ontken nen. Maar dat moet niet gaan betekenen dat mensen die niet aan de bak komen daarvoor steeds meer zelf verantwoordelijk voor worden gesteld. Alsof het grote verschil in startkan sen, vanwege persoonlijke of maatschappelijke omstandighe den, er niet meer toe zouden doen. Alsof het niet uitmaakt of je aan de wedstrijd begint met een snelle dynamische fiets of met een oude weduwe. In onze visie is de overheid er bij uitstek voor om sociale uitstoting, actief tegen te gaan en om degenen die wel dreigen af te vallen, een fikse steun in de rug te geven. Het is de wereld op zijn kop zetten om degenen die uitval len - en daartoe behoren veel immigranten - als zondebok aan te merken voor alles wat er in onze gecompliceerde samenleving verkeerd gaat Deze eerder genoemde solidariteitsgedachte die voor de PvdA-fractie een blijvende motivatie vormt om deel te nemen aan het openbaar bestuur, is juist nu uiterst actueel en springlevend Bestuurlijke vernieuwing Mijnheer de voorzitter, vorig jaar hebben wij in onze alge mene beschouwingen gesproken over processen die op termijn een bedreiging kunnen vormen voor onze lokale democratie. Processen die er toe leiden dat grote groepen burgers niet meer de moeite nemen om aan verkiezingen deel te nemen. Bij de meeste mensen speelt onverschilligheid een grote rol. Bij anderen - gelukkig veel minder mensen - is er sprake van cynisme of regelrecht anti-parlementarisme Uit onderzoek van de Europese Commissie (zgn. Eurobarometer) blijkt dat Nederland tot de landen behoort waar de tevredenheid met de democratie het hoogst is (70 van de bevolking)Het merkwaardige is dus dat verminderde politieke participatie en tevredenheid over het functione ren van de democratie samen blijken te kunnen gaan. Het is een bekend fenomeen dat maatschappelijk isolement leidt tot politieke apathie. Daarom is het uit maatschappelijk en democratisch oogpunt absoluut noodzakelijk om een dam te werpen tegen dat proces. Een recent onderzoek (Tops) naar de beleving van de gemeentepolitiek in zeven steden onder streept dat alleen maar. Vooral de plaatselijke politieke partijen komen er in dat onderzoek niet best af, als het gaat om het feeling houden met wat er in de gemeenschap 4 leeft. Daar zullen deze partijen zelf het nodige aan moeten doen. Gelukkig komt er een gezamenlijk initiatief op gang van de politieke partijen in Leeuwarden om de politiek dichter bij de bevolking te brengen. Uit hetzelfde onder zoek blijkt ook dat lokale politici relatief onbekend zijn. Dat is een gezonde relativering voor diegenen die denken dat de Leeuwarder raadzaal de navel van de samenleving is. Belangrijker dan de vraag of burgers de poppetjes van naam kennen, is de vraag of zij de weg naar het stadhuis weten te vinden als ze met een klacht of wens zitten. Als ik mag afgaan op het aantal burgers of organisaties dat de PvdA- fractie met de regelmaat van de klok benadert, dan ben ik op dit punt niet pessimistisch. Dit neemt niet weg dat de relatie tussen bestuur en burgers voor verbetering vatbaar is Niet voor niets stond de algemene beschouwing van de PvdA- fractie vorig jaar vooral in het teken van dit onderwerp. Bij die gelegenheid hebben wij een hele reeks suggesties en voorstellen gedaan die ik hier niet allemaal zal herhalen. Toen heb ik geconstateerd dat de aandacht van het college voor bestuurlijke vernieuwing wel heel schril afstak bij de wijze waarop aan andere hoofdpunten uit het Collegeprogramma wordt getrokken. Wij zijn nu een jaar verder. Het spijt mijn fractie te moe ten constateren dat onze conclusie van vorig jaar nog wei nig van haar actualiteit heeft verloren. Verder dan een miniem aanzetje voor de kadernota Bestuurlijke Vernieuwing en het organiseren van een, overigens zeer geslaagde open dag, is het college het afgelopen jaar niet gekomen. En dat terwijl door de PvdA-fractie en vervolgens ook door andere fracties in de Commissie Algemene Zaken heel veel materiaal is aangeleverd. Over de kadernota zelf wordt in het beleidsplan overigens niet meer gesproken. In de Commissie Algemene Zaken bleek kort geleden dat deze nota wel gepland staat voor 1992. En er worden voor 1992 voorstellen aangekondigd betrekking hebbend op de technische aspecten van het referendum en het gemeentepanel en een voorstel voor een uniforme klachtenre geling Het gaat te veel om geïsoleerde initiatieven. Vorig jaar hebben wij juist een integrale aanpak bepleit. Wij vragen het college nu dan ook om nog voor de zomervakantie een bondige maar integrale notitie aan de raad voor te leggen. Dan kunnen wij in deze raadzaal van gedachten wisselen over welke voorstellen wel en niet worden overgenomen. Dan kun nen we de voorstellen in hun onderlinge samenhang bekijken en - nog belangrijker - dan kunnen wij ook eens tot besluitvorming overgaan. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 4