c
Vt
Vt
v<
Vi
v«
Vi
v<
O
O
V
u
V
staken? Als uitvaller krijg je geen maatschappelijke erken
ning en val je al helemaal niet in de prijzen.
Mijnheer de voorzitter, bij het proces van individualise
ring past het een beroep te doen op de eigen verantwoorde
lijkheid van de mensen. Dat moeten wij niet willen ontken
nen. Maar dat moet niet gaan betekenen dat mensen die niet
aan de bak komen daarvoor steeds meer zelf verantwoordelijk
voor worden gesteld. Alsof het grote verschil in startkan
sen, vanwege persoonlijke of maatschappelijke omstandighe
den, er niet meer toe zouden doen. Alsof het niet uitmaakt
of je aan de wedstrijd begint met een snelle dynamische
fiets of met een oude weduwe.
In onze visie is de overheid er bij uitstek voor om sociale
uitstoting, actief tegen te gaan en om degenen die wel
dreigen af te vallen, een fikse steun in de rug te geven.
Het is de wereld op zijn kop zetten om degenen die uitval
len - en daartoe behoren veel immigranten - als zondebok
aan te merken voor alles wat er in onze gecompliceerde
samenleving verkeerd gaat
Deze eerder genoemde solidariteitsgedachte die voor de
PvdA-fractie een blijvende motivatie vormt om deel te nemen
aan het openbaar bestuur, is juist nu uiterst actueel en
springlevend
Bestuurlijke vernieuwing
Mijnheer de voorzitter, vorig jaar hebben wij in onze alge
mene beschouwingen gesproken over processen die op termijn
een bedreiging kunnen vormen voor onze lokale democratie.
Processen die er toe leiden dat grote groepen burgers niet
meer de moeite nemen om aan verkiezingen deel te nemen. Bij
de meeste mensen speelt onverschilligheid een grote rol.
Bij anderen - gelukkig veel minder mensen - is er sprake
van cynisme of regelrecht anti-parlementarisme
Uit onderzoek van de Europese Commissie (zgn.
Eurobarometer) blijkt dat Nederland tot de landen behoort
waar de tevredenheid met de democratie het hoogst is (70
van de bevolking)Het merkwaardige is dus dat verminderde
politieke participatie en tevredenheid over het functione
ren van de democratie samen blijken te kunnen gaan. Het is
een bekend fenomeen dat maatschappelijk isolement leidt tot
politieke apathie. Daarom is het uit maatschappelijk en
democratisch oogpunt absoluut noodzakelijk om een dam te
werpen tegen dat proces. Een recent onderzoek (Tops) naar
de beleving van de gemeentepolitiek in zeven steden onder
streept dat alleen maar. Vooral de plaatselijke politieke
partijen komen er in dat onderzoek niet best af, als het
gaat om het feeling houden met wat er in de gemeenschap
4
leeft. Daar zullen deze partijen zelf het nodige aan moeten
doen. Gelukkig komt er een gezamenlijk initiatief op gang
van de politieke partijen in Leeuwarden om de politiek
dichter bij de bevolking te brengen. Uit hetzelfde onder
zoek blijkt ook dat lokale politici relatief onbekend zijn.
Dat is een gezonde relativering voor diegenen die denken
dat de Leeuwarder raadzaal de navel van de samenleving is.
Belangrijker dan de vraag of burgers de poppetjes van naam
kennen, is de vraag of zij de weg naar het stadhuis weten
te vinden als ze met een klacht of wens zitten. Als ik mag
afgaan op het aantal burgers of organisaties dat de PvdA-
fractie met de regelmaat van de klok benadert, dan ben ik
op dit punt niet pessimistisch. Dit neemt niet weg dat de
relatie tussen bestuur en burgers voor verbetering vatbaar
is
Niet voor niets stond de algemene beschouwing van de PvdA-
fractie vorig jaar vooral in het teken van dit onderwerp.
Bij die gelegenheid hebben wij een hele reeks suggesties en
voorstellen gedaan die ik hier niet allemaal zal herhalen.
Toen heb ik geconstateerd dat de aandacht van het college
voor bestuurlijke vernieuwing wel heel schril afstak bij de
wijze waarop aan andere hoofdpunten uit het
Collegeprogramma wordt getrokken.
Wij zijn nu een jaar verder. Het spijt mijn fractie te moe
ten constateren dat onze conclusie van vorig jaar nog wei
nig van haar actualiteit heeft verloren. Verder dan een
miniem aanzetje voor de kadernota Bestuurlijke Vernieuwing
en het organiseren van een, overigens zeer geslaagde open
dag, is het college het afgelopen jaar niet gekomen. En dat
terwijl door de PvdA-fractie en vervolgens ook door andere
fracties in de Commissie Algemene Zaken heel veel materiaal
is aangeleverd.
Over de kadernota zelf wordt in het beleidsplan overigens
niet meer gesproken. In de Commissie Algemene Zaken bleek
kort geleden dat deze nota wel gepland staat voor 1992. En
er worden voor 1992 voorstellen aangekondigd betrekking
hebbend op de technische aspecten van het referendum en het
gemeentepanel en een voorstel voor een uniforme klachtenre
geling
Het gaat te veel om geïsoleerde initiatieven. Vorig jaar
hebben wij juist een integrale aanpak bepleit. Wij vragen
het college nu dan ook om nog voor de zomervakantie een
bondige maar integrale notitie aan de raad voor te leggen.
Dan kunnen wij in deze raadzaal van gedachten wisselen over
welke voorstellen wel en niet worden overgenomen. Dan kun
nen we de voorstellen in hun onderlinge samenhang bekijken
en - nog belangrijker - dan kunnen wij ook eens tot
besluitvorming overgaan.
5