Overigens heeft de heer Greving ook gevraagd om overleg in
regionaal verband om die prijzen wat gelijk te maken, zodat
je geen aanzuiging vanuit de omgeving krijgt. Ik zeg toe,
dat wij inderdaad dat regionale overleg zullen voeren. Ik
sluit natuurlijk niet uit dat wij van die 10 cent ooit nog
een keer 11 of 12 cent zullen maken, als dat nodig zou
zijn. Maar helemaal die 25 cent daaraan toevoegen lijkt mij
niet echt nuttig.
De ongevraagde reclame weren via stickers en een verorde
ning. Stickers kan, dit blijkt wel te werken. Ik heb mensen
gehoord die dat al gedaan hebben en dat werktEen verorde
ning lijkt mij wat lastiger, je komt dan vrij snel bij de
vrijheid van meningsuiting. Wij zullen dat in ieder geval
goed nagaan. Ik zeg niet toe dat wij het dus zullen doen,
maar wij zullen wel nagaan of het kan en hoe het dan moet
en daar nader over rapporteren. (De heer Haina: Kan dat ook
een versnelling krijgen, want dit speelt al een tijdje in
de dienst en het is al een keer in de commissie gekomen en
weer terug, het duurt allemaal zo lang.) Ik weet niet wat
de heer Heins "zo lang" vindt, wij werken hieraan, net zo
goed als wij aan een heleboel andere dingen werken, wij
hebben beperkte ambtelijke capaciteit. Wij zullen die toe
zegging nakomen op een zo kort mogelijke termijn, maar ik
kan dat niet op een paar weken zeggen, zeker nu niet.
Een laatste opmerking die ik wil maken is over de vraag van
de D66-fractie over het inzetten van het Woningbedrijf in
verband met een eventuele privatisering. De heer Timmermans
gaat daar ongetwijfeld ook op in. De heer De Jong weet dat
het Woningbedrijf net door ons belast is met een wat ver
dergaande bevoegdheid in bestuurlijke zin, dat er een motie
Tuinstra-De Pré is geweest die het mogelijk heeft gemaakt
dat er van het Woningbedrijf een toegelaten instelling
wordt gemaakt, al of niet gemeentelijk. Wij zijn bezig in
die commissie om dat traject nu eens uit te zetten. Ik denk
dat het verstandig is om eens na te denken over de vraag of
je gelijk met dat privatiseringsproces dan ook nog moet
gaan praten over een fusieproces, want daar heeft hij het
dan over. Ik beantwoordt die vraag nog niet met "ja" of
"nee", maar ik voeg dat element er wel even aan toe. Ik
vraag mij af of je niet beter misschien eerst eens het pri
vatiseringproces van een antwoord zou moeten voorzien en
d-arna eens een keer zou moeten kijken of er partners op
die markt zijn, anders ben je in een wat ongelijkwaardige
positie
De heer Timmermans (weth.)Mevrouw De Haan heeft geïnfor
meerd naar de verdere bestuurlijke en inhoudelijke vormge
ving van het stadsgewest. Daarnaast heeft zij gevraagd wat
het college heeft gedaan met een zevental suggesties die
100
vorig jaar bij de begrotingsbehandeling door haar fractie
naar voren zijn gebracht.
Laat ik voorop stellen, voorzitter, dat het stadsgewest pas
sinds kort echt van start is gegaan. Het bestuurlijk plat
vorm was al enige tijd beschikbaar, maar je moet een ambte
lijk apparaat hebben en het secretariaat is een paar maan
den geleden echt ingevuld en ik denk kwalitatief goed
ingevuld. Je kunt constateren dat vanaf dat moment er
gewoon zaken worden gedaan. De ambtelijk bestuurlijke werk
groepen zijn al ingesteld en dat betekent dat er al gewerkt
is aan een containerterminalaan de blauwe zone wordt nu
gewerkt, aan gemeenschappelijke presentatie van bedrijven
terreinen wordt gedaan en er wordt op dit moment al gewerkt
aan een opzet van een stadsgewestelijk woningmarktonder
zoek
Ik kom dan gelijk bij een van de suggestie die mevrouw De
Haan vorig jaar genoemd heeft, namelijk de studie naar
bestuurlijke vormgeving en ook een werkconferentie bestuur
lijke samenwerking. Wij hebben daar op dit moment nog niet
voor gekozen. Ik denk dat het ook verstandig is als je
invulling aan het stadsgewest gaat geven, je niet begint
met elkaar -zonder dat je weet welke ervaringen er zijn -
te praten over hoe nu het best bestuurlijk zo'n stadsgewest
kan worden opgetuigd. Wij hebben gezegd, laten wij eerst
gewoon gaan werken, concrete projecten zoals wij hadden
afgesproken gaan uitvoeren en dan komt vanzelf bij die uit
werking daarvan de vraag hoe je de bestuurlijke optuiging
het beste zou kunnen vormgeven. Daar komt bij dat parallel
daaraan in het kader van het stedelijk knooppunt en BON II
- dat is al eerder genoemd hier - die discussie ook vanuit
een andere hoek aangeslingerd is. Het is al genoemd, de VFG
en de provincie hebben de Fryske Akademy en de Rijks
Universiteit Groningen gevraagd om een studie te doen. In
die studie zal ook heel nadrukkelijk gekeken worden wat in
de bestuurlijke optuiging van het stadsgewest het beste zou
zijn. Het gaat niet alleen over de algemene bestuurlijke
situatie binnen Friesland, maar met name ook de positie van
het stadsgewest wordt daar onderwerp van nadere studie. De
burgemeester heeft al gereageerd over het versnellen van
het proces. Anderzijds is het zo dat het college in het
kader van de beschrijving van het stedelijk knooppunt in de
richting van het departement van VROM heeft aangegeven hoe
wij in het kader van het knooppunt denken wat de bestuur
lijke inrichting zou moeten zijn. Wij hebben geconstateerd
dat de huidige situatie waarin Leeuwarden bestuurlijk ver
keerd, de regionale indeling en dergelijke, aanleiding is
om ook zelf nog eens door een extern bureau een studie te
laten verrichten naar de toekomstige beste bestuurlijke
inrichting rondom de gemeente Leeuwarden. Dus daar wordt
wel degelijk aan gewerkt. Overigens hebben wij in het kader
van hoe ga je bestuurlijk met elkaar om ook nog eens een
avond gehad waarin de desbetreffende gemeentebesturen en
101