namelijk voorgeschreven dat 90% van de premie-C-contingen-
ten in het stadsgewest zou moeten worden uitgegeven. De
provincie heeft geweigerd dat te doen. Staatssecretaris
Heerma is er aan te pas gekomen om dat alsnog te corrige
ren. Dat is dan ook de enige kleine correctie die heeft
plaatsgevonden. Het beeld voor volgend jaar is dus buiten
gewoon teleurstellend. In het recente overleg dat ik mocht
hebben met de nieuwe gedeputeerde de heer Lyklema heb ik
evenzeer als de WD-fractie dat heeft voorgesteld, gevraagd
of Leeuwarden in die Provinciale Commissie Volkshuisvesting
een plek zou kunnen krijgen. Dat hebben wij in het verleden
al een aantal keren gevraagd, dat is nooit gehonoreerd. Ik
heb begrepen dat de heer Lyklema zijn best zal doen.
De CDA-fractie heeft gesproken over een luchttunnel. Wat
dat nu precies mag zijn is mij niet geheel duidelijk, maar
ik vermoed dat toch de luchtbrug bedoeld wordtZij spreken
over een misser die wij hadden moeten voorkomen, ook de
heer Greving heeft in die richting gesproken. Wij hebben
vorige week afgesproken dat wij eerst een nader advies zou
den opstellen waarin alle ins en outs voor het grootste
deel, zowel functioneel vanuit het museum als ruimtelijke
ordeningskanten en momumentenkanten, aan de orde zullen
komen voordat wij standpunten gaan innemen. Het spijt mij
eerlijk gezegd dat de CDA-fractie, maar ook de fractie van
de heer Greving, daar nu zonder alle argumenten kennende al
uitspraken over doet. In dat verband vind ik het bijzonder
spijtig dat de buitengewoon instructieve avond die afgelo
pen vrijdag door de Attiek is georganiseerd, waar heel ade
quaat alle voor- en tegenargumenten naar voren zijn
gebracht, daar met name ook de CDA-fractie afwezig was.
Ik kom dan bij de heer De Jong die hoopt op een convenant
tussen de gemeente en de corporaties. Ik denk dat hij weet
dat ook het college op dat standpunt staat, waarbij wij
overigens de bewonersorganisaties ook in dat convenant zou
den willen meenemen. Wij gaan er van uit dat met name door
het nieuwe instrumentarium van het Besluit woninggebonden
subsidies er in het woningmarktplan, waar wij mee bezig
zijn, zoveel duidelijkheden over en weer kunnen worden
gemaakt dat rechten en plichten in dat convenant ook goed
kunnen worden geformuleerd.
De heer De Jong heeft een opmerking gemaakt over Goutum-
NoordHij vindt dit prima als initiatief, maar de vraag is
of dat wervend is. Uit de reacties van makelaars, project
ontwikkelaars en uit zeer veel reacties - opties zou ik
bijna willen zeggen - van particulieren moet ik afleiden
dat dit plan als buitengewoon wervend wordt ervaren.
De heer De Jong heeft gesproken over de wens om te komen
tot twee a drie corporaties en het Woningbedrijf daar even
104
tueel als joker voor in te zetten. De heer Heere heeft dat
eerste aspect al genoemd. Er zijn veel argumenten die plei
ten voor een vermindering van het aantal sociale verhuur
ders. Of dit er dan 2, 3 of 4 moeten worden, vind ik nog
een discussie apart. Voor wat betreft de positie van het
Woningbedrijf zou je het zo moeten formuleren dat initia
tieven als zodanig door het college zeker ondersteund wor
den en bepleit, waarbij op voorhand de betrokkenheid van
het Woningbedrijf niet zal worden uitgesloten. Daarmee
heeft men dan ongeveer het beeld.
De heer De Jong heeft gesproken over het
Huurdersservicebureau en de wenselijkheid om dat buiten het
kader van het SBL te plaatsen en de financiering vooral te
richten in het kader van het woonconsumentengeldHij heeft
met name gesproken over de wenselijkheid om dat efficiënter
in te zetten. Gedacht wordt aan een fusie van het
Huurdersservicebureau, PEL en het FACIk sluit niet uit
dat zoiets moois zou kunnen ontstaan. Gelet op de achter
grond, samenstelling, cultuur en doelstellingen van de ver
schillende organisaties, vermoed ik dat dat toch niet echt
voor de hand ligt. Dat laat onverlet dat wij het met hem
eens zijn dat het zinvol zou zijn als het HSB, dat ten
slotte een buitengewoon nuttige functie vervult voor zo'n
dertigtal huurdersverenigingen ih deze gemeente, via de
corporaties financieel een bestaansbasis zou moeten krij
gen. Dat hebben wij in het verleden ook ondersteund. Dat is
er tot nu toe niet helemaal uitgekomen, maar die discussie
zullen wij vast nog gaan voeren.
De heer De Jong heeft nog gevraagd om het HSB dit jaar te
ontzien in financiële zin. Ik denk dat dat een discussie is
die in het kader van het werkplan van het SWL nader moet
worden besproken.
De heer De Beer heeft gesproken over de bestemmingsplannen
en dan met name de vraag of het niet zinvol is om samen met
de VNG te komen tot een studie van een beheersverordening
onder het motto "minder regels, meer vrijheid voor de bur
gers", zonder dat de rechtsbescherming in het geding komt.
Voorzitter, de beheersverordening als instrument is mij
onbekend. Ik ken wel de leefmilieuverordening in het kader
van de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing. Het nadeel
daarvan is dat zo'n aanwijzing voor vijf jaar geldt met
maximaal nog een keer een verlenging voor vijf jaar. Het
grote bezwaar van die regeling en van de suggestie van de
heer De Beer is dat het weliswaar de rechtsbescherming
garandeert - hoewel je daar vraagtekens bij kan zetten -
maar de rechtszekerheid natuurlijk op geen enkel manier
garandeert. Ik denk dat dat een aspect is dat, als wij het
hebben over de ruimtelijke verordening, wij toch heel goed
in de gaten moeten houden.
105