Wij hebben drie redenen om dat niet te doen. Op de eerste
plaats is het zo dat als het zo zou zijn dat deze aanpak
zou leiden tot een vermindering van het aantal personen dat
recht heeft op een uitkering, dan kennen wij bij de dienst
intern een standaardnorm, namelijk één personeelslid op 54
uitkeringsgerechtigden, en die standaardnorm wordt altijd
toegepast
Op de tweede plaats is het zo dat het geld waar wij het
over hebben in de meeste gevallen voor 90% door het rijk
betaald wordt. Dus wij moeten ons niet te gauw rijk reke
nen, want het gaat maar om 10% dat aan de gemeente ten
goede komt
Op de derde plaats praten wij hier over een budget van
120 miljoen wat via toch min of meer open eind regelingen
verdeeld wordt, waar mensen recht op hebben, waarvan wij
niet kunnen zeggen "de pot is leeg". Elk jaar blijkt ook
weer dat wij een bepaalde raming maken, maar dat wij die
uiteindelijk moeten aanpassen aan de werkelijke situatie.
Om tegen de achtergrond vanuit deze aanpak een herwaarde
ringstaakstelling te formuleren lijkt mij, ons eerder rij
ker rekenen dan wij in werkelijkheid zijn.
Dan kom ik op het derde onderdeel van mijn portefeuille,
cultuur
Er zijn enige opmerkingen door de heer Greving en de heer
De Beer over de fusie Blauwe Stoep-GML gemaaktIk neem aan
dat zij beiden weten dat het knelpunt bij de fusie tussen
Blauwe Stoep en GML de huisvesting is. Onlangs is ons
gebleken dat de huisvesting zo complex is dat dit waar
schijnlijk financieel niet haalbaar is voor de gemeente.
Dat betekent dat wij op korte termijn de Commissie Cultuur,
Sport en Recreatie zullen informeren over hoe wij nu verder
denken te gaan met die beoogde fusie.
De heer De Beer noemde het een teken van bestuurlijke inef
fectiviteit dat er sinds april j.l. geen vergadering van de
Commissie van het Muziekinstituut meer heeft plaatsgevon
den. Op de eerste plaats klopt dat niet, wij hebben in juni
nog een vergadering gehad en op de tweede plaats heeft mij
zijn opmerking ook wat verbaasd. Wij hebben in de juniver-
gadering met elkaar afspraken gemaakt over wanneer het zin
vol zou zijn om weer met elkaar te praten. Dat was mede
afhankelijk van de ontwikkeling van die huisvesting. Wij
hebben toen gezegd, dat als de gemeente en de provincie met
een voorstel komen, moeten wij daar met elkaar eens over
van gedachten wisselen. Het laatste overleg met de provin
cie is vorige week geweestDus ik vind het wat vreemd dat
er ontwikkelingen zijn die mij ontgaan zijn, waarom de heer
De Beer zegt dat hier sprake is ven bestuurlijke ineffecti
viteit. Ik vind dat wij bijzonder efficiënt met elkaar
bezig zijn geweest en niet om niks vergaderd hebben.
110
Dan is mevrouw Vlietstra al ingegaan op ontwikkelingen op
het kunstvakonderwijs, de vooropleidingen. Ik heb wel de
indruk uit het verhaal van de heer Greving dat er sprake is
van een misverstand wanneer hij de Vrije Akademie als een
soortement alternatief voor een vooropleiding ziet. Dat is
heel nadrukkelijk niet het geval, dat moet toch als een
ander type activiteit worden gezien, waarbij het wel moge
lijk is dat zowel vooropleiding als Vrije Akademie van
dezelfde huisvesting c.q inventaris gebruik maken.
Tot slot heeft mevrouw De Haan haar zorg uitgesproken rond
de promotie van het Harmonie-project. Wij zijn intern op
dit moment bezig, nu het bouwproces met de sloop is
gestart, om ambtelijk een pr-plan rond het nieuwbouwproces
van de Harmonie op te stellen.
Tot slot wil ik graag ingaan op opmerkingen die door de
WD-en PvdA-fractie over emancipatie zijn gemaakt.
De WD-fractie zegt dat wij meer met nota's op hoofdlijnen
op dit gebied moeten komen, dat er teveel punten en komma's
in de nota staan. Met name wordt dan de Nota ROV en
Emancipatie naar voren gebracht.
De PvdA-fractie spreekt haar zorg uit over de uitvoering
van het emancipatiebeleid. Tevens stelt de PvdA-fractie dat
de wijze waarop de Nota ROV en Emancipatie in de commissie
behandeld is voor haar een signaal is van de milde politie
ke aandacht voor dit beleidsveld. Ik denk dat wij in de
Commissie Emancipatie een aantal keren gesproken hebben
over de uitvoering van het emancipatiebeleid. Wij hebben
daar met elkaar een soort afspraak gemaakt over hoe wij
daar in de toekomst mee omgaan. Die afspraak is nu zo ver
dat ik verwacht dat in de vergadering na januari van de
kant van b. en w. per dienst een uitvoeringsplan voorgelegd
zal worden over hoe het emancipatiebeleid in 1992 binnen de
verschillende diensten gevoerd zal worden.
Dank u wel
De Voorzitter: Dit is het einde van de eerste termijn.
Ik heb begrepen dat er fracties zijn die nu fractieberaad
willen houden in verband met moties en wat dies meer zij
Wij houden nu een half uur pauze.
De Voorzitter schorst, om 22.00 uur, de vergadering voor de
pauze
De Voorzitter heropent, om 22.3 5 uur, de vergadering.
111