Wij hebben drie redenen om dat niet te doen. Op de eerste plaats is het zo dat als het zo zou zijn dat deze aanpak zou leiden tot een vermindering van het aantal personen dat recht heeft op een uitkering, dan kennen wij bij de dienst intern een standaardnorm, namelijk één personeelslid op 54 uitkeringsgerechtigden, en die standaardnorm wordt altijd toegepast Op de tweede plaats is het zo dat het geld waar wij het over hebben in de meeste gevallen voor 90% door het rijk betaald wordt. Dus wij moeten ons niet te gauw rijk reke nen, want het gaat maar om 10% dat aan de gemeente ten goede komt Op de derde plaats praten wij hier over een budget van 120 miljoen wat via toch min of meer open eind regelingen verdeeld wordt, waar mensen recht op hebben, waarvan wij niet kunnen zeggen "de pot is leeg". Elk jaar blijkt ook weer dat wij een bepaalde raming maken, maar dat wij die uiteindelijk moeten aanpassen aan de werkelijke situatie. Om tegen de achtergrond vanuit deze aanpak een herwaarde ringstaakstelling te formuleren lijkt mij, ons eerder rij ker rekenen dan wij in werkelijkheid zijn. Dan kom ik op het derde onderdeel van mijn portefeuille, cultuur Er zijn enige opmerkingen door de heer Greving en de heer De Beer over de fusie Blauwe Stoep-GML gemaaktIk neem aan dat zij beiden weten dat het knelpunt bij de fusie tussen Blauwe Stoep en GML de huisvesting is. Onlangs is ons gebleken dat de huisvesting zo complex is dat dit waar schijnlijk financieel niet haalbaar is voor de gemeente. Dat betekent dat wij op korte termijn de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie zullen informeren over hoe wij nu verder denken te gaan met die beoogde fusie. De heer De Beer noemde het een teken van bestuurlijke inef fectiviteit dat er sinds april j.l. geen vergadering van de Commissie van het Muziekinstituut meer heeft plaatsgevon den. Op de eerste plaats klopt dat niet, wij hebben in juni nog een vergadering gehad en op de tweede plaats heeft mij zijn opmerking ook wat verbaasd. Wij hebben in de juniver- gadering met elkaar afspraken gemaakt over wanneer het zin vol zou zijn om weer met elkaar te praten. Dat was mede afhankelijk van de ontwikkeling van die huisvesting. Wij hebben toen gezegd, dat als de gemeente en de provincie met een voorstel komen, moeten wij daar met elkaar eens over van gedachten wisselen. Het laatste overleg met de provin cie is vorige week geweestDus ik vind het wat vreemd dat er ontwikkelingen zijn die mij ontgaan zijn, waarom de heer De Beer zegt dat hier sprake is ven bestuurlijke ineffecti viteit. Ik vind dat wij bijzonder efficiënt met elkaar bezig zijn geweest en niet om niks vergaderd hebben. 110 Dan is mevrouw Vlietstra al ingegaan op ontwikkelingen op het kunstvakonderwijs, de vooropleidingen. Ik heb wel de indruk uit het verhaal van de heer Greving dat er sprake is van een misverstand wanneer hij de Vrije Akademie als een soortement alternatief voor een vooropleiding ziet. Dat is heel nadrukkelijk niet het geval, dat moet toch als een ander type activiteit worden gezien, waarbij het wel moge lijk is dat zowel vooropleiding als Vrije Akademie van dezelfde huisvesting c.q inventaris gebruik maken. Tot slot heeft mevrouw De Haan haar zorg uitgesproken rond de promotie van het Harmonie-project. Wij zijn intern op dit moment bezig, nu het bouwproces met de sloop is gestart, om ambtelijk een pr-plan rond het nieuwbouwproces van de Harmonie op te stellen. Tot slot wil ik graag ingaan op opmerkingen die door de WD-en PvdA-fractie over emancipatie zijn gemaakt. De WD-fractie zegt dat wij meer met nota's op hoofdlijnen op dit gebied moeten komen, dat er teveel punten en komma's in de nota staan. Met name wordt dan de Nota ROV en Emancipatie naar voren gebracht. De PvdA-fractie spreekt haar zorg uit over de uitvoering van het emancipatiebeleid. Tevens stelt de PvdA-fractie dat de wijze waarop de Nota ROV en Emancipatie in de commissie behandeld is voor haar een signaal is van de milde politie ke aandacht voor dit beleidsveld. Ik denk dat wij in de Commissie Emancipatie een aantal keren gesproken hebben over de uitvoering van het emancipatiebeleid. Wij hebben daar met elkaar een soort afspraak gemaakt over hoe wij daar in de toekomst mee omgaan. Die afspraak is nu zo ver dat ik verwacht dat in de vergadering na januari van de kant van b. en w. per dienst een uitvoeringsplan voorgelegd zal worden over hoe het emancipatiebeleid in 1992 binnen de verschillende diensten gevoerd zal worden. Dank u wel De Voorzitter: Dit is het einde van de eerste termijn. Ik heb begrepen dat er fracties zijn die nu fractieberaad willen houden in verband met moties en wat dies meer zij Wij houden nu een half uur pauze. De Voorzitter schorst, om 22.00 uur, de vergadering voor de pauze De Voorzitter heropent, om 22.3 5 uur, de vergadering. 111

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 57