wij juist integraal moeten kijken. Voorstellen ten aanzien van jongeren hebben wij vorig jaar ook gedaan, suggesties geleverd enz. daar is op zich niets nieuws aan. Waar het mij om gaat is dat de zaak bij elkaar komt en dan de hele bestuurlijke vernieuwing.) Maar dan zitten wij op dezelfde lijn, want mevrouw De Haan bedoelt natuurlijk de Kadernota Bestuurlijke Vernieuwing waar dat dan een onderdeel van zal worden. Maar er worden natuurlijk wel verkiezingen gehouden en wij constateren dat de tijd verder gaat en wij dan een belangrijke doelgroep gaan missen. Wat dat betreft ben ik het eens met mevrouw De Haan dat het ietwat geïsoleerd is, maar voor ons is het wel een belangrijk moment om het nu te doen, zodat wij dit goed kunnen voorbereiden eventueel voor de volgende verkiezingen. Maar het heeft natuurlijk niet alleen met verkiezingen te maken, het heeft met de totale bewustwording te maken Maar de motie is overgenomen. Dan kom ik bij het politiebeleid. De voorzitter is daar ingegaan op de regionalisatie, gok verslaving enz. Maar één van de belangrijke punten die wij naar voren hebben gebracht is de goede voorzorg. Het lik op stuk-beleid heb ik als voorbeeld genoemd, zoals dat nu gehouden wordt bij het vuurwerk in beslag nemen. Dat soort voorbeelden spreken ons zeer aan. Wij hebben ook gezegd: wij zitten toch wel wat met een capaciteitsprobleem, het zou heel goed zijn als het beleid wat stringenter wordt wat overlast betreft enz. Ik zou daar toch een nadere reactie van u over willen hebben, met name om te voorkomen dat bur gers zelf het heft in handen nemen. Kerntaken. Wij hebben enkele criteria opgesomd. Ik moet zeggen dat het niet een eenvoudige discussie binnen de fractie is geweest om criteria te bedenken. Maar ik ben het eens met mevrouw De Haan, die zegt: eigenlijk zouden ook andere fracties volop de gelegenheid moeten hebben om criteria daaraan toe te voegen. Op dit moment, zo hebben wij begrepen, is de motie van de bestuursopdracht overgenomen, maar daarin staat ook dat wij willen dat het hele verhaal in een heel vroeg stadium in de raad komt. Dus wat dat betreft komt er nog volop discussie, neem ik aan. Maar nu zit ik eigenlijk op de plaats van de wethouder, hij zal dit straks wellicht nog zeggen Ik heb ook gesproken over het welzijn. Daar heb ik nog niet een reactie over gehoord van wethouder Koopmans wat betreft de eerste prioriteit die wij zouden willen leggen bij de aller zwaksten. Ik neem aan dat het college het daarmee eens is, maar het is toch altijd goed om dat te vernemen. 120 Wethouder Koopmans heeft over de kerntaken gezegd dat wij in januari-februari al de eerste gedachtenwisseling in de commissie kunnen hebben. Wat dat betreft kunnen alle frac ties dan de punten naar voren brengen. Over de pr-functionaris heeft op een gegeven moment de voorzitter gezegd dat een gedeelte van die vraag beantwoord zou worden door wethouder KoopmansNu weet ik niet hoe de verdere afspraken zijn, maar dat gedeelte heb ik nog niet vernomen Dan kom ik bij wethouder Heere Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met de beant woording van de heer Heere. Ik heb genoemd de AVI, hoe dat nu zal gaan. Wij hebben jongstleden vrijdag kunnen vernemen dat het principebesluit van OLAF ten opzichte van Leeuwarden vrij negatief is. Wij betreuren dat zeer, ik neem aan het college ook. Ik wil daar eigenlijk een vraag aan koppelen. Hoe zal het college nu de verdere strategie volgen? Over de evaluatie van het Werkgelegenheidsfonds heeft wet houder Heere een duidelijke toezegging gedaan. Daarvoor dank. Wij hopen inderdaad dat dat wat inzichtelijker gemaakt kan worden zodat duidelijk wordt of de doelstellin gen die wij destijds - wethouder Heere spreekt al over 10 jaar geleden -hebben genomen of wij die hebben gehaald en wellicht nog beter kunnen halen. Dat is altijd de bedoeling met dit fonds geweest Ik kom dan bij wethouder Janssen. Hij sprak over een mis verstand ten aanzien van de banenpool. De wethouder beschikt blijkbaar over recentere gegevens dan wij. Wij zijn blij dat onze vrees wat dat betreft niet bewaarheid wordt. Het zal in de toekomst steeds moeilijker worden om die doelstellingen te halen. Maar ik ben het met de wethou der eens, het is een positieve zaak en je moet het ook positief benaderen en ook in de toekomst blijven benaderen. Maar er komen wel steeds meer kapers op de kust voor de additionele arbeidsplaatsen. Dat is onze zorg. Op een gege ven moment is een verzadigingspunt bereikt. Vandaar ook dat onze fractie er een voorstander van is iedere mogelijkheid die zich buiten de collectieve sector voordoet aan te grij pen wanneer het de werkgelegenheid betreft. Wethouder Heere heeft nog gesproken over de bedrijventer reinen. Het moeten er in wezen 2 a 3 worden, 3 was hem eigenlijk al te veel, ons ook. Maar ik denk toch dat de realiteit ons doet inzien dat het op dit moment wel om 3 gaat. Maar dan moet je kijken naar een gedifferentieerd bedrijventerrein, elk naar eigen aard van bedrijven. Dan is 121

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 62