zeggen. Ik vind het zelfs een hele leuke provinciestad, maar niet in de betekenis zoals de heer Heins dat bedoelde. Tot slot wordt door de GPV/SGP/RPF-fractie gezegd dat zij aandringt op ambtelijke ondersteuning voor de politieke partijen. De WD-fractie is het hiermee niet eens. Het is een taak van de politieke partijen om te zorgen voor een goede voorbereiding en het ontgaat mij waarom met ambtelij ke ondersteuning er een eerlijker verkiezingscampagne zou zijn. Is mijn conclusie juist, is de heer Greving van mening dat het zonder ambtelijke ondersteuning, dus in de situatie zoals wij die nu hebben, niet een eerlijke campag ne zou zijn. Dank u wel, mijnheer de voorzitter. De heer Heins: Ik zal proberen het kort te houden. In de overgenomen motie nr. 1 stond een percentage van 10. Ik vond dat eigenlijk toch wat aan de krappe kant. Ik dacht dat dat de foutenmarge was die in de bezuinigingsvoorstel len in totaal aanwezig was. De wethouder heeft in de vorige commissievergadering al toegegeven dat wij nu al rekening kunnen houden met een tegenvaller van om en nabij de 8 ton, dat is ongeveer die 10%. Die speling van 10% zit er so wie so in. Ik zou eigenlijk willen verzoeken om in deze overgenomen motie te streven naar op z'n minst 20%. Over de kerntakendiscussie is al heel veel gezegd. Politieke vernieuwing, ik hoop dat de CDA-fractie meedoet met die politieke werkgroep om in de komende jaren te zien wat wij op lokaal kunnen doen om die kloof te overbruggen. Dat burgers trouwens niet stemmen omdat ze tevreden zijn, is wel een zeer vergenoegzame veronderstelling. (De heer Bilker: Dat komt uit het rapport van Almere, een weten schappelijk rapport waar zelfs sprake is van 70% van de mensen die dat zo beantwoord hebben.) Dat mag dan misschien voor Almere opgaan, maar ik denk niet dat wij dat kunnen generaliseren voor de hele Nederlandse bevolking. (De heer Bilker: Ik heb het niet gegeneraliseerd, ik heb het gerela tiveerd.) Dan zullen wij waarschijnlijk hetzelfde bedoelen. Bij verbetering van de sturing door de raad moet mij toch even van het hart dat fracties - dat zeg ik niet alleen maar naar de CDA-fractie - toch heel vaak de gemakzuchtige houding hebben van, voordat ik mijn mening zeg wil ik toc'- eerst eens weten wat de wethouder er van vindt en daarna komt hij met een mening. (De heer Bilker: Dat heeft de CDA- fractie nooit gezegd.) Ik zeg dat ik het niet alleen over de CDA-fractie had, maar de heer Bilker trekt nu een schoen aan Wat de artikel ex 61 discussie betreft kunnen wij als tota le fractie, want daarover hebben wij in de totale fractie 132 overleg gepleegd, ons geheel vinden in de opstelling van de wethouder. Dat was precies dezelfde als die van ons. De motie die ging over de jongerenorganisaties heeft onze sympathie en wij zijn blij dat die overgenomen is. Alleen, waar ik wat mee zat, is toch de dekking. De dekking is gezocht. Voor nu denk ik dat die dekking dan maar moet, maar voor de toekomst zouden wij misschien naar een soort stelpost bestuurlijke vernieuwing toe moeten of iets derge lijks. Ik denk dat wij toch een wat meer passende post moe ten vinden voor dit soort op zichzelf waardevolle zaken. Om ze nu bij pr of sociale vernieuwing onder te brengen is een beetje een gezochte dekking. (De heer Bilker: De wethouder heeft al een dekking geboden.) Akkoord, dat is ook een manier De motie over de vervoerregio heeft onze steun in de gewij zigde versie, waarbij het accent ligt op het openbaar ver voer Dan maak ik even een stap naar de D66-fractie toe. Die dis cussie over het Eindhovens model hoef ik niet nog een keer te voeren. Wat wij al wel ook op andere momenten naar voren hebben gebracht als PAL/Groen Links-fractie, is dat wij wel eens wat eerder de stukken in de commissie zouden willen hebben. Dat niet altijd naar ons idee de formele weg bewandeld hoeft te worden, van eerst in b. en w. en daarna naar de commissie. Wij vinden het soms jammer dat wij als commissie niet vaker de kans krijgen om b. en w. te adviseren. Daar zou wat meer gebruik van gemaakt kunnen worden. Dat hoeft niet altijd, maar in bepaalde gevallen. En in feite werkt een brainstormende, een meningsvormende vergadering ook zo. Dat zou je ook op andere fronten meer kunnen toepassen. Maar dat vereist ook een meewerkende houding van het colle ge zelf. Dat gebeurt ook wel eens, maar naar ons idee kan dat veel vaker gebeuren. De D66-fractie had het over de eenzame burger in het stem hokje. Ik denk dat het met name van belang is om de eenzame burger in het stemhokje te krijgen. Het samengaan van PEL, HSB en VHC en misschien ook de SVK heeft onze sympathie. Ik denk dat wij misschien eens met een aantal politieke partijen met deze groeperingen moeten praten om eens te zien op wat voor manier deze woonconsu mentenorganisaties op een goede manier elkaar vinden. Ik wil daar niet gelijk al de subsidiëring aan koppelen, omdat het veel meer van belang is dat de woonconsumenten een goede organisatie hebben en dat verschillende doelgroe pen daar terecht komen, dan of je wel of niet moet snijden in subsidies. 133

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 68