zien uitgebracht voor de zomervakantie. Ik heb dat toch nog
eens even nagegaan, ik heb ook verwezen naar de planning.
Wij hebben in de planning staan dat de kadernota bestuur
lijke vernieuwing op 30 maart a.s. in de raadsadviescommis-
sie zal komen. Het is bedoeling daar inderdaad een zo inte
graal mogelijk karakter aan te geven. Alleen je kunt
natuurlijk straks eindeloos gaan steggelen over wat nu pre
cies integraal is. Ik herinner mij uit de brainstormbijeen-
komst, dat in ieder geval één element nogal domineerde,
namelijk laat het vooral ook praktisch hanteerbaar zijn.
Dat zo zijnde denk ik dat het gewoon wijs is om nu maar
vast te houden aan de planning, op 30 maart 1992 in de com
missie. Mocht er dan toch nog over het onvoldoende inte
graal karakter commentaar zijn, dan hebben wij nog voor de
zomervakantie de gelegenheid voor een herkansing. Maar ik
zou nu echt aan die planning die wij hebben afgesproken
willen vasthouden, want als wij er nu weer een nieuwe plan
ning tussen door krijgen van voor de zomervakantie, moeten
wij dat hele planningsschema weer gaan herzien en daar voel
ik niet zo veel voor. Het heeft veel moeite gekost om het
zover te brengen en wij hebben nu ten minste iets tastbaars
op tafel liggen. Uitgangspunt is en blijft een zo integraal
mogelijk karakter.
Bij de VNG zal worden aangedrongen op vervroeging van de
WGR-evaluatieWij zullen het daar niet bij laten, maar dit
ook nog een keer bij de provincie verzoeken, omdat uitein
delijk de provincie hier het recht van initiatief heeft,
zoal niet de plicht.
De wegwijs-motie, dat is misschien wat fragmentarisch, maar
die hebben wij ondertussen overgenomen, zodat ik denk dat
daarmee ook de discussie beëindigd kan worden. Wanneer de
reorganisatie geëvalueerd wordt, ligt het in de reden om
wellicht ook het functioneren van de raad daar nog eens bij
te betrekken.
De heer Bilker is nog even teruggekomen op mijn commentaar
op de eenvoudige maatregelen die hij in de relatie met de
burger heeft geformuleerd. Ik heb aangegeven dat het op
zichzelf al moeilijk genoeg is om dat gestalte te geven,
maar ik wil nog wel eens herhalen dat het niettemin moet.
Ik verwijs in dit verband ook naar de affaire die wij gehad
hebben rondom de ingekomen stukken, waarbij ik toch de
gedachte heb dat dat redelijk loopt, terwijl wij moeten
waken dat het redelijk en goed blijft lopen.
De algemene beschouwingen bij de voorjaarsnota kun je
betrekken bij het overleg in het seniorenconvent, maar
natuurlijk ook in de Commissie Algemene Zaken, waar de
fractievoorzitters aanwezig zijn.
142
Het lik-op-stuk-beleid spreekt de heer Bilker aan. Ik wil
er wel op wijzen, dat dit geen politiebeleid is, maar jus-
titiebeleid. Die heeft met name de lik-op-stuk-reactie
gepropageerd en door het bij elkaar aansluiten van de moge
lijkheid om hier en daar te transigeren, wordt het ook wat
gemakkelijker hanteerbaar gemaakt.
Bij overlast zou de heer Bilker een stringenter beleid wil
len. Dat is even wat moeilijker, want als het gaat om een
stringent beleid, dan neem ik aan dat hij een vervolgings
beleid bedeelt en dan zitten wij ook weer in de justitiële
hoek. Het is nu eenmaal zo dat de grootste crimineel in
onze samenleving eveneens de meest zorgvuldige rechtsbe
scherming ten deel valt. Dat wil het nog wel eens lastig
maken om op het geëigende moment adequaat op te treden,
want dan is het vaak zaak om met veel omzichtigheid te werk
te gaan. Niettemin waar wij ook maar enigszins kunnen, zul
len wij tegen overlast optreden.
De zorgen over de consequenties van BON II voor de provin
ciehoofdstad worden gedeeld. Alleen wanneer er nieuwe
structuren ontstaan, moet je ook in nieuwe categorieën van
taakverdeling gaan denken en dan zijn wij wel bezig met een
langere termijn denken, hoewel dat langere wel eens korter
zou kunnen blijken te zijn dan wij af en toe vermoeden.
In Friesland zijn de gemeenten nogal stil, overal in het
land hoor je de geluiden. Aan de andere kant - het ligt
niet in onze provincie - maar dan zegt ineens een gemeente
Steenwijk "voeg ons maar bij Friesland"Dat was 5 jaar
geleden onbespreekbaar. Bolsward en Wonseradeel verwoorden
iets van "zouden wij niet samen gaan", dat was evenzeer
onbespreekbaar. Ooststellingwerf heeft al een keer geroepen
van "zouden wij maar niet met Weststellingwerf samen, want
dat kan straffeloos gebeuren". Dat was ook onbespreekbaar.
Het proces loopt en ik geef daarbij geen waardeoordeel, ik
constateer, ik neem waar dat je aller wegen op dit ogenblik
begrenzingen, bestuurlijke eenheden in de discussie krijgt.
BON II hobbelt al haast weer achter die ontwikkeling aan en
probeert daar ook meteen weer een structuur voor aan te
reiken, zo hoort het ook in een land. Er moet eerst een
beweging zijn voordat je dat gaat structureren, want anders
ben je op een verkeerde manier bezig.
De heer De Jong verwijst nog eens naar het Eindl.ovense
model, maar kan zich vinden in de reactie en dus kan mijn
nadere reactie ook uitermate kort zijn.
Datzelfde geldt in de richting van de heer Heins, die zegt
sociale vernieuwing als dekking voor motie 3 is wat
gezocht, maar het moet nu zo maar. Ik heb hem gisteren ook
al verteld dat het natuurlijk wel zo moet zijn dat wanneer
het gaat om structurele dekking, want er wordt gevraagd om
143