Emancipatie-activiteiten
Hoewel emancipatie-activiteiten voor onze fractie een hoge
prioriteit hebben, zijn wij er niet principieel op tegen
dat die taken doorgelicht worden. Wij zijn dus ook niet op
voorhand tegen een bezuiniging op emancipatie-activiteiten.
Het is goed om eens onder de loep te nemen welke organisa
ties elk jaar weer subsidie krijgen, zodat die bijna een
instandhoudingsubsidie wordt. Daarom willen wij als emanci
patiecommissie betrokken worden bij de keuzes die er worden
gedaan, zodat er inzicht ontstaat over hoe deze bezuiniging
uiteindelijk zal uitpakken. De criteria zoals genoemd in de
raadsbrief omvatten alle terreinen en geven geen houvast om
op grond van deze genoemde criteria organisaties niet meer
voor subsidie in aanmerking te laten komen. Die criteria
moeten dus worden aangescherpt. Bij de nieuwe subsidiecri
teria moet ook meegenomen worden dat er een evaluatie zal
plaatsvinden, die kijkt hoe het zit met de verschuiving van
bewustwordingsactiviteiten naar veranderingsactiviteiten.
Daarbij moet opgemerkt worden dat met name de groep
allochtone vrouwen nog in een heel andere fase zit en zij
dus juist voor wat betreft bewustwordingsactiviteiten nog
beginnen met hun emancipatie.
De wethouder heeft verder toegezegd dat wij inzicht krijgen
over hoe de korting op sociaal-culturele activiteiten ook
negatieve effecten heeft op wijkgerichte emancipatie-acti
viteiten
Ten aanzien van de SWOL heeft ook mijn fractie een voorbe
houd gemaakt in de Commissie Algemene Zaken. Afgelopen week
is er over de SWL in de commissie opnieuw gesproken, in die
zin dat er eigenlijk nog meer onduidelijkheid was dan wij
aanvankelijk al dachten. Wij willen ook graag op dit punt
met de wethouder afspreken dat wij de concrete invulling
van de integratie op dit terrein nader in de commissie
krijgen en dat wij ook dan definitief besluiten of de taak
stelling gehaald kan worden.
Mijnheer de voorzitter, ik realiseer mij, alles overziende,
dat onze opstelling nu in de raad met zich meebrengt dat er
een gat zit in de begroting. Dat brengt enigszins risico's
met zich mee in die zin dat wij volgend jaar constateren
dat bepaalde taakstellingen misschien niet gehaald worden.
Want wij houden ten aanzien van een aantal voorstellen een
beetje een slag om de arm.
Wat dat eerste betreft, gaten schieten in de begroting,
moet ik eerlijk zeggen dat wij dat niet graag doen en dat
ik ook vind dat het niet een elegante methode is. Ook wij
hebben uiteraard, net zoals bij de PAL-fractie blijkt maar
ik denk ook andere fracties, gekeken naar de dekking. Wat
dat betreft wil ik naar de PAL-fractie zeggen dat zij een
moedige poging hebben gedaan om ook naar buiten toe te
laten zien hoe zij tegen dekkingsvoorstellen aankijken. Ik
162
wil naar aanleiding daarvan eigenlijk één vraag aan het
college stellen.
Kan het college ons iets duidelijker maken over het voor
stel van de PAL-fractie in verband met de stille reserves
verkoop cultuurgrond? Ik zou daar graag een toelichting van
het college op willen hebben.
Voor de rest hebben de dekkingsvoorstellen zoals die in het
PALternatief staan, ons niet verder geholpen om dekking te
vinden voor de voorstellen zoals wij die nu hebben gedaan.
Wij zijn niet voor een OGB-verhoging en de andere voorstel
len hebben ook niet onze voorkeur. Misschien kom ik in
tweede instantie nog op de andere voorstellen terug.
Wij hebben het toch zo gelaten, omdat wij vinden dat de
gaten die wij schieten in verhouding tot het totale bedrag
van de herwaardering eigenlijk maar heel klein zijn en
omdat wij in het hele pakket aan herwaarderingsvoorstellen
ook nog een aantal pm-posten hebben zien zitten waarvan wij
uitgaan dat die op termijn ook nog wat zullen opleveren.
Dat is de reden waarom wij het nu toch hierbij laten.
Het andere risico dat onze opstelling met zich meebrengt,
is dat volgend jaar wellicht bij de invulling een aantal
taakstellingen net iets anders, iets meer of iets minder,
zullen worden. Ook dat zijn risico's waar wij op zichzelf
niet heel tevreden mee zijn. Maar als wij de afweging moe
ten maken van op voorhand vastleggen dat wellicht een aan
tal taken zullen worden weggesneden, waarvan wij later ach
terkomen in de kerntakendiscussie dat wij dat onverantwoord
vinden, dan houden wij liever nu nog een beetje een slag om
de arm.
Ik wou het hier eerst bij laten.
De heer Bilker: Voorzitter, een correcte financiële huis
houding vergroot alleen maar de leefbaarheid van de inwo
ners van de gemeente. Zeer belangrijk daarbij is het draag
vlak voor de belastingdruk. Een notitie daarover, naar
aanleiding van een motie van 17 december 1990, heeft ons de
mogelijkheid gegeven daarover van gedachten te wisselen
onlangs in de Commissie Middelen.
De verhouding belastingdruk en het voorzieningenniveau komt
behoorlijk in het gedrang als er rijksbezuinigingen op ons
af blijven komen. Ook om de eigen boekhouding in orde te
hebben, gaan ook wij over tot herwaarderingsoperaties. Het
zou goed zijn, maar daar ben ik gisteren mee begonnen, de
uitkomst van de kerntakendiscussie voortaan als vertrekpunt
van nieuwe herwaarderingsoperaties te beschouwen.
De meerjarenramingen 1992-1995 tonen toch een zorgelijk
beeld. Dat beeld is zelfs zo dat een nieuwe herwaarderings-
ronde al wordt aangekondigd. Het zal u duidelijk zijn dat
dat niet eerder kan dan wanneer de kerntakendiscussie is
afgerond en, zo voegen wij er nadrukkelijk aan toe, de
politiek moet in een zo vroeg mogelijk stadium zowel bij de
163