Omtrent de voorstellen bij de Dienst Stadsbeheer hebben wij de nodige opmerkingen in de commissie geplaatst. Wij stem men daar nu mee in. Ik kom dan bij de Dienst Economische en Sociale Zaken. Er wordt gesproken over accentverlegging van uitkerings- en minimabeleid naar werkgelegenheid en sociale vernieuwing. Van de projecten die zich daarmee bezig houden is het inderdaad goed om die accentverlegging, die overigens enige jaren geleden al is afgesproken, in te vullen. Wat ons betreft zeer concreet. Bij de subsidietoekenning zal ook nauwgezet gekeken moeten worden naar de effecten. Dat kan inderdaad enerzijds besparingen, maar anderzijds ook extra uitgaven, betekenen. Hiermee kom ik terecht bij het 1000-banenplanToen onze fractie voor de eerste keer van dit plan vernam, werden de wenkbrauwen gefronst, want waar haal je zomaar 1000 addi tionele arbeidsplaatsen vandaan. De twijfels die ons bekr open zijn nog steeds niet volledig weggenomen, met name niet ten aanzien van de financiële onderbouwing van het geheel. Zijn de cijfers die in het Beleidsplan en de Herwaardering zijn vermeld wel reëel? Hoe hard is de winst die uiteindelijk ingeboekt wordt voor de komende jaren? Vragen waarop inderdaad geen spijkerharde antwoorden te geven zijn, dat realiseren wij ons. Er is slechts sprake van een onderbouwde gok, waar het gaat om de financiële kant van het verhaal. De CDA-fractie is van mening dat de gemeente Leeuwarden niet in een positie is dat het selec tief optreden op het terrein van werkgelegenheidsbevorde- ring en werkloosheidsbestrijding mogelijk is. Daarbij komt dat de doelstellingen van het 1000-banenplan zeer sympa thiek zijn. Al met al reden om in te stemmen met het ambi tieuze 1000-banenplan, ook al is er geen duidelijkheid over de financiën. Wij huldigen echter de stelling, iedere werk loze die aan een betaalde baan geholpen kan worden, is in alle opzichten, maar zeker in persoonlijk opzicht, winst. Dat is een winst die niet in geld is uit te drukken. Uiteindelijk gaat het ons er om voor iedere individuele burger een oplossing te bieden. Dat heet ook politiek dicht bij mensen brengen. Banenpool en 1000-banenplan kunnen daartoe een bijdrage leveren. Daarom stemmen wij daarmee in. Overigens willen wij de opstellers van het 1000-banen plan een compliment maken voor de creativiteit die aan de dag gelegd is bij het uitdenken en verder ontwikkelen van het plan. Een staaltje van creatief omgaan met de mogelijk heden die de regelgeving biedt, wat door onze fractie zeer gewaardeerd wordt Voorzitter, met betrekking tot de schuldsaneringsvergoeding voor de Gemeenschappelijke Kredietbank, een bedrag van 50.000,--, het volgende. 166 In de commissie wilden alle fracties dat dit voorstel niet ten uitvoer werd gebrachtIk had begrepen dat het door de wethouder teruggehaald werd. Maar wat er voor in de plaats gekomen is, is voor ons op dit moment niet duidelijk. Kan de wethouder ons vertellen welk voorstel nu op tafel komt te liggen? Overigens in dit verband nog een opmerking over het minima- en uitkeringsbeleidVoorlichting over de mogelijkheden die de vele regelingen bieden moet optimaal zijn. Zijn de betrokkenen wel altijd op de hoogte van de mogelijkheden? Ons bereiken signalen dat dat niet altijd het geval is, vandaar dat ik hier weer de aandacht voor vraag. Ik kom dan bij Projecten Mensen Zonder Werk. De accentverlegging richting werkgelegenheidsbeleid is juist bij de Stichting Projecten Mensen Zonder Werk van toepassing. Dat uitgangspunt was enige jaren geleden al vastgesteld en dan moet het nu mogelijk zijn de toe te ken nen subsidie daaraan te toetsen. Reden te meer om dat inderdaad, zoals gesteld wordt, te intensiveren. Management Dienst Economische en Sociale Zaken te weten 3 ton Op zichzelf wat een moeilijk verhaal omdat er sprake is van veel inzet en activiteiten. Er gaan 30 formatieplaatsen weg en kwantitatief gezien worden die elders ingezet. Er is volgens de notitie sprake van een frictieprobleem. Het kost naar ons gevoel nog wel enige tijd voordat deze operatie is uitgevoerd. Wij gaan hiermee akkoord, wel onder voorwaarde dat er een terugkoppeling plaats vindt van de gang van zaken naar de desbetreffende commissie. Ik ga naar de Dienst Welzijn en kom bij het punt verlaging subsidie schoolbegeleiding, 3 ton bij het GCO. Als wij de slotzin van dat voorstel lezen, dan betekent dat dat wij ervan uitgaan dat voorshands een bezuiniging van 3 ton per 1 januari 1994 mogelijk is op de schoolbegelei ding. Met andere woorden, het is niet zeker, het kan minder zijn, het kan meer bedragen. Wij gaan er op dit moment van uit dat het 3 ton wordt en niet meer en dat er nog een inhoudelijke discussie komt die de invulling van die 3 ton verantwoordt Het volgende punt is de beperking dienstverlening Openbare Bibliotheek. Daar is meer dan eens over gesproken. Eén van de uitgangspunten daarbij is dat de Openbare Bibliotheek een basisvoorziening is. Je zult, zo luidt ons standpunt, een discussie moeten voeren over hoe je de bibliotheekvoorziening in de toekomst wenst. Een goed geou tilleerde centrale bibliotheekvoorziening of het huidige systeem met filialen. Overigens, ligt er nog een wens om te onderzoeken of er een bibliotheekfiliaal in Camminghaburen dient te komen, ook vastgelegd in het Collegeprogramma, 167

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 85