Omtrent de voorstellen bij de Dienst Stadsbeheer hebben wij
de nodige opmerkingen in de commissie geplaatst. Wij stem
men daar nu mee in.
Ik kom dan bij de Dienst Economische en Sociale Zaken.
Er wordt gesproken over accentverlegging van uitkerings- en
minimabeleid naar werkgelegenheid en sociale vernieuwing.
Van de projecten die zich daarmee bezig houden is het
inderdaad goed om die accentverlegging, die overigens enige
jaren geleden al is afgesproken, in te vullen. Wat ons
betreft zeer concreet. Bij de subsidietoekenning zal ook
nauwgezet gekeken moeten worden naar de effecten. Dat kan
inderdaad enerzijds besparingen, maar anderzijds ook extra
uitgaven, betekenen.
Hiermee kom ik terecht bij het 1000-banenplanToen onze
fractie voor de eerste keer van dit plan vernam, werden de
wenkbrauwen gefronst, want waar haal je zomaar 1000 addi
tionele arbeidsplaatsen vandaan. De twijfels die ons bekr
open zijn nog steeds niet volledig weggenomen, met name
niet ten aanzien van de financiële onderbouwing van het
geheel. Zijn de cijfers die in het Beleidsplan en de
Herwaardering zijn vermeld wel reëel? Hoe hard is de winst
die uiteindelijk ingeboekt wordt voor de komende jaren?
Vragen waarop inderdaad geen spijkerharde antwoorden te
geven zijn, dat realiseren wij ons. Er is slechts sprake
van een onderbouwde gok, waar het gaat om de financiële
kant van het verhaal. De CDA-fractie is van mening dat de
gemeente Leeuwarden niet in een positie is dat het selec
tief optreden op het terrein van werkgelegenheidsbevorde-
ring en werkloosheidsbestrijding mogelijk is. Daarbij komt
dat de doelstellingen van het 1000-banenplan zeer sympa
thiek zijn. Al met al reden om in te stemmen met het ambi
tieuze 1000-banenplan, ook al is er geen duidelijkheid over
de financiën. Wij huldigen echter de stelling, iedere werk
loze die aan een betaalde baan geholpen kan worden, is in
alle opzichten, maar zeker in persoonlijk opzicht, winst.
Dat is een winst die niet in geld is uit te drukken.
Uiteindelijk gaat het ons er om voor iedere individuele
burger een oplossing te bieden. Dat heet ook politiek dicht
bij mensen brengen. Banenpool en 1000-banenplan kunnen
daartoe een bijdrage leveren. Daarom stemmen wij daarmee
in. Overigens willen wij de opstellers van het 1000-banen
plan een compliment maken voor de creativiteit die aan de
dag gelegd is bij het uitdenken en verder ontwikkelen van
het plan. Een staaltje van creatief omgaan met de mogelijk
heden die de regelgeving biedt, wat door onze fractie zeer
gewaardeerd wordt
Voorzitter, met betrekking tot de schuldsaneringsvergoeding
voor de Gemeenschappelijke Kredietbank, een bedrag van
50.000,--, het volgende.
166
In de commissie wilden alle fracties dat dit voorstel niet
ten uitvoer werd gebrachtIk had begrepen dat het door de
wethouder teruggehaald werd. Maar wat er voor in de plaats
gekomen is, is voor ons op dit moment niet duidelijk. Kan
de wethouder ons vertellen welk voorstel nu op tafel komt
te liggen?
Overigens in dit verband nog een opmerking over het minima-
en uitkeringsbeleidVoorlichting over de mogelijkheden die
de vele regelingen bieden moet optimaal zijn. Zijn de
betrokkenen wel altijd op de hoogte van de mogelijkheden?
Ons bereiken signalen dat dat niet altijd het geval is,
vandaar dat ik hier weer de aandacht voor vraag.
Ik kom dan bij Projecten Mensen Zonder Werk.
De accentverlegging richting werkgelegenheidsbeleid is
juist bij de Stichting Projecten Mensen Zonder Werk van
toepassing. Dat uitgangspunt was enige jaren geleden al
vastgesteld en dan moet het nu mogelijk zijn de toe te ken
nen subsidie daaraan te toetsen. Reden te meer om dat
inderdaad, zoals gesteld wordt, te intensiveren.
Management Dienst Economische en Sociale Zaken te weten 3
ton
Op zichzelf wat een moeilijk verhaal omdat er sprake is van
veel inzet en activiteiten. Er gaan 30 formatieplaatsen weg
en kwantitatief gezien worden die elders ingezet. Er is
volgens de notitie sprake van een frictieprobleem. Het kost
naar ons gevoel nog wel enige tijd voordat deze operatie is
uitgevoerd. Wij gaan hiermee akkoord, wel onder voorwaarde
dat er een terugkoppeling plaats vindt van de gang van
zaken naar de desbetreffende commissie.
Ik ga naar de Dienst Welzijn en kom bij het punt verlaging
subsidie schoolbegeleiding, 3 ton bij het GCO.
Als wij de slotzin van dat voorstel lezen, dan betekent dat
dat wij ervan uitgaan dat voorshands een bezuiniging van
3 ton per 1 januari 1994 mogelijk is op de schoolbegelei
ding. Met andere woorden, het is niet zeker, het kan minder
zijn, het kan meer bedragen. Wij gaan er op dit moment van
uit dat het 3 ton wordt en niet meer en dat er nog een
inhoudelijke discussie komt die de invulling van die 3
ton verantwoordt
Het volgende punt is de beperking dienstverlening Openbare
Bibliotheek. Daar is meer dan eens over gesproken.
Eén van de uitgangspunten daarbij is dat de Openbare
Bibliotheek een basisvoorziening is. Je zult, zo luidt ons
standpunt, een discussie moeten voeren over hoe je de
bibliotheekvoorziening in de toekomst wenst. Een goed geou
tilleerde centrale bibliotheekvoorziening of het huidige
systeem met filialen. Overigens, ligt er nog een wens om te
onderzoeken of er een bibliotheekfiliaal in Camminghaburen
dient te komen, ook vastgelegd in het Collegeprogramma,
167