In eerste instantie leek het er op, dat de raad toch zou
kunnen kiezen. In april lagen er voorstellen tot een totaal
van 16 miljoen, 11 miljoen ingevuld en je zou kunnen
denken dat die pm-posten wel op 5 miljoen uit zouden kun
nen komen. Daaruit moest een keuze gemaakt worden tot een
bedrag van 7,8 miljoen. Keuze genoeg zou je denken.
Wij verbaasden ons er dan ook over, dat leden van het col
lege ons verweten de zaak "op slot" te zetten door in april
al duidelijk een aantal bezuinigingen af te wijzen.
Nu blijkt, dat niet PAL de zaak "op slot" heeft gezet, maar
het college zelf. Het college zegt nu zelf niet meer voor
stellen te kunnen vinden dan tot het bedrag van 7,8 mil
joen. Dat houdt volgens ons in, dat het college zelf een
afweging heeft gemaakt om bepaalde bezuinigingsvoorstellen
niet te doen en andere wel.
Voor de raad betekent dit, dat elk voorstel dat niet over
genomen wordt een gat in de begroting maakt. Daarvoor moet
dekking gevonden worden door te bezuinigen op andere gebie
den. En dat is nou net, wat volgens het college niet kan.
Daar zit je dan als raadslid.
Volgens de PAL-fractie zijn er nog wel degelijk andere
manieren om te bezuinigen of geld binnen te krijgen. In het
PALternatief laten wij zien, dat er voor ongeveer 2,5
miljoen op andere posten bezuinigd kan worden. Dat geeft de
raad de gelegenheid om te kiezen, om duidelijk te maken,
waar ze politiek staat.
De voorstellen van het college waar de PAL-fractie tegen is
hebben wij geclusterd in een aantal moties. Daarop kom ik
straks terug. In deze moties is geen dekking aangegeven. De
dekking die wij voorstaan staat vermeld in het
PALternatief. En met 2,5 miljoen aan extra dekkingsmidde
len denken wij, dat de raad echt in de gelegenheid gesteld
wordt om keuzes te maken
In de afgelopen weken is ons de vraag gesteld of het
PALternatief nog zou kunnen veranderen. Staat het vast wat
de PAL-fractie afwijst? Kunnen er nog voorstellen terugge
nomen worden? Komen er nog andere bij?
Deze vragen kunnen nu met een "ja" beantwoord worden. "Ja,
door de discussie in de afgelopen weken wijken wij op een
aantal punten af van het door ons ingediende PALternatief".
Het eerste punt heeft betrekking op het milieubeleid. Op 9
december heeft de PAL-fractie een motie ingediend om geld
vrij te maken voor dat deel van het Milieu Uitvoerings
Programma voor 1992, dat nu blijft liggen. Ons voorstel is
door de raad niet overgenomen. Dat onderdeel kan nu uit het
PALternatief gehaald worden.
178
Het tweede punt heeft betrekking op de Dienst Sociale
Werkvoorziening. Na de commissievergadering en na nader
overleg met de dienst is ons duidelijk geworden, dat de DSW
zelf mogelijkheden ziet om de taakstelling van 3 ton te
halen. Daarvoor is het echter nodig, dat de orderporte
feuille vergroot wordt. Eén mogelijkheid is meer opdrachten
van particulieren. Men zal daar ook mee bezig gaan. Een
andere mogelijkheid is volgens de DSW een uitbreiding van
de opdrachten van de gemeente zelf. Op dit moment maken die
opdrachten ongeveer 8 uit van de gehele orderportefeuil
le. Wanneer dit vergroot wordt tot ongeveer 25 dan is
volgens de DSW ook de taakstelling, zij het met grote moei
te, te halen. Wij hebben daarom de volgende motie gemaakt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 16 en 17 december 1991,
OVERWEGENDE
dat de gemeente op dit moment verantwoordelijk is
voor slechts 8% van de opdrachten van de Dienst
Sociale Werkvoorziening,
dat volgens de DSW de taakstelling van
300000,-alleen gehaald kan worden wanneer de
opdrachtenportefeuille vergroot wordt,
dat het aantal opdrachten van de gemeente aan de
DSW vergroot kan worden,
BESLUIT:
de komende drie jaar de opdrachten aan de Dienst
Sociale Werkvoorziening te vergroten met 350.000,--
per jaar.
De motie is ondertekend door mijzelf en ik beveel hem van
harte aan aan de raad.
(De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadsla
gingen en krijgt volgnr. 8.)
Het derde punt waar wij afwijken van het PALternatief heeft
betrekking op de verhoging van de eigen bijdragen voor het
gebruik van sportaccommodaties. De wethouder wees one er
tijdens de commissievergadering op, dat ons voorstel bete
kent dat alleen gymnastiekverenigingen en bij voorbeeld
groepen vrouwen nu een verhoging zouden moeten betalen.
Handhaven van ons voorstel zou een ongelijke en ongewenste
situatie opleveren. Daarom wijzen wij nu de gehele verho
ging van eigen bijdragen af.
Het volgende punt is de taakstelling voor de Projecten
Mensen Zonder Werk. In eerste instantie meenden wij dat een
beperkte taakstelling mogelijk was. Door uitgebreide dis
cussie zijn wij nu van mening, dat de oorspronkelijke taak
stelling van 4,5 ton in zijn geheel afgewezen moet wor
den. Vooral, omdat de projecten nog een taakstelling van
1 ton moeten realiseren in 1992.
179