gekomen. (Mevrouw Van Ulzen: Voorzitter, mag ik vragen of ik hieruit kan opmaken dat de wethouder dan alle diensten daarbij inschakelt dat de DSW meer werk krijgt?) Ik heb toch niet gezegd dat ik diensten inschakelde, ik heb gezegd dat de Dienst Sociale Werkvoorziening de mogelijkheid krijgt om bij gemeentelijke diensten op projecten die zij kunnen uitvoeren in te schrijven. Mevrouw Van Ulzen: Daar krijgen zij op tijd de gelegenheid voor.) Ja, zij krijgen op tijd de gelegenheid en ze moeten ook op tijd een offerte uitbrengen. (Mevrouw Van Ulzen: Dat is al een hele verbete ring. Ik heb begrepen dat het voorstel van de PAL-fractie om de OGB te verhogen vervalt, dat doet mij deugd. Dan heeft de PAL-fractie een motie ingediend om voor de integratie in het ouderenwerk 225.000,-- te rekenen, dus 75.000,-- minder. Het zal duidelijk zijn dat het college voorshands wenst vast te houden aan de 300.000,--. De heer Greving heeft ook gesproken over de pijnlijke pun ten en vindt eigenlijk het bedrag dat wij tot nu toe ramen te weinig. In feite heeft hij gelijk in die zin dat er door de ontwikkelingen inmiddels een aantal posten zijn achter haald, die zullen dus moeten worden meegenomen bij de vol gende herwaardering. De reorganisatie bij de Dienst Bestuurszaken heeft zijn instemming Hij heeft nog gesproken over de post kwijtschelding OGB van 150.000,--. Als het gaat om de formele gang van zaken, heeft hij gelijk. Het is inderdaad zo dat het niet een bezuiniging is, het is een verhoging van inkomsten waar wij niet op hadden gerekend en die wij nu inboeken als dek kingsmiddel. Het college heeft dat begrepen, alleen wenst dat wel gestand te doen. (De heer Greving: Is dat dan structureel?Dat hangt ervan af, als de rijksoverheid zijn beleid ten aanzien van de kwijtschelding handhaaft, dan is dat structureel, tenzij de raad een volgend jaar de belas tingen verlaagt. (De heer Brinks: Voorzitter, dat kan toch geen structurele dekking zijn, want wij gaan bij de OGB er altijd vanuit dat de kosten toegerekend worden aan het tarief. Daar zit de kwijtschelding tegelijkertijd bij in, daar houden wij rekening mee bij de vaststelling van het tarief. Dus is het een beetje een rare zaak dat de wethou der nu zegt van, als wij minder kwijtschelden en wij houden hetzelfde tarief dan hebben wij extra dekkingDat zou dan dus een tariefsverhoging van de OGB zijn bovenop de normale verhoging.) Als wij een volgend jaar zouden besluiten dit niet als dekking te accepteren, dus de 150.000,-- die wij aanvankelijk in de OGB-tarieven hadden om de kwijtschelding 192 te verlenen, dan zullen wij of de OGB minder moeten verho gen, of moeten wij een andere bezuinigingstaakstelling vin den. (De heer Brinks: Het gaat alleen maar even over de bestendige gedragslijnen zoals de wethouder al eens vaker bij verhogingen van tarieven heeft genoemd. Een bestendige gedragslijn is dat wij de kwij tschelding meenemen in het tarief. Dus als je minder kwijtscheldt dan gaat het tarief omlaag. Dat zou het verhaal moeten zijn.) Als je met de kosten zit en je hebt dat in je tarief dat opgenomen, dan denk ik dat de vraag heel normaal is van: gaan wij nu de zaak verlagen, waarmee wij dus het tekort vergroten en ver volgens ombuigen of laten wij het tarief op dat peil. Die vraag zal in de toekomst beantwoord moeten worden. (De heer Brinks: Ik denk dat je de vraag zult moeten stellen: gaan wij de OGB verhogen? Want het komt eigenlijk neer op een verkapte verhoging van de tarieven van de OGB, zoals de wethouder het zegt.) Dat begrijp ik best, maar die is er, dus je hoeft die niet meer te verhogen. Als je die ongedaan wilt maken zal je de vraag moeten stellen of je die wilt verlagen Voorzitter, ik wil dan nog even ingaan op de dekkingsvoor- stellen zoals die in het PALternatief zijn opgenomen. In de eerste is er gesproken over de tweehoofdige directie. De PAL-fractie zegt dat dat niet meer hoeft en wil daar een bezuiniging voor inboeken. Dat was één van de voorstellen die aanvankelijk in die 11 miljoen zaten. Het college heeft gezegd, na de rapportage te hebben ontvangen, die tweehoofdige directie kan wat ons betreft doorgaan. Wij willen evenwel de gelden die daarvoor vrijvallen, gezien de werkdruk en de leemtes die hier en daar in het middenkader zijn, besteden aan het middenkader. Ik denk dat de PAL- fractie hier wat al te lichtvaardig denkt over dat er vol ledige werkkrachten in het hoogste niveau zo maar uit een dienst kunnen worden gelicht. (De heer Brinks: Dat betekent dus dat vrijvallende middelen besteed worden aan nieuw beleid?) Het is eigenlijke een interne herwaardering. Ik herinner mij van de PAL-fractie dat in commissies waar ik regelmatig vergaderingen van bijwoon, toch onverkort wordt aangedrongen op spoed als het gaat om allerlei stukken en nota's. Dan doet dit toch wat vreemd aan. Een tweede punt waarover de PAL-fractie heeft gesproken is de cultuurgronden. Dat is wat een ingewikkeld verhaal. De PAL-fractie zegt, wij hebben nogal wat cultuurgrond en daar hebben wij middelen aan uitgegeven en daar betalen wij rente op. Als wij die nu verkopen zou die rente vrijkomen. Dat lijkt ook zo en dat is ook zo als aan een aantal mitsen wordt voldaan. In de eerste plaats is het zo dat wij op cultuurgrond al een taakstelling hebben vanuit het verle den, een taakstelling om ongeveer 200.000,-- te bezuini gen. Die kunnen wij slechts verwezenlijken door dat heel 193

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 98