gedoceerd te doen. Als wij in een keer de cultuurgronden zouden aanbieden, bederven wij de markt en dan zouden wij grote boekver1iezen lijden op die gronden. Dat in de eerste plaats In de tweede plaats is het zo dat als wij in eenmaal cul tuurgronden verkopen, de opbrengsten daarvan natuurlijk moeten worden afgeboekt van de boekwaarden. De kans is vrij groot dat wij dan boekverliezen krijgen en wat moeten wij dan daarmee doen? De PAL-fractie zegt, dat breng je ten laste van de risiccreserveNet alsof de risicoreserve geen inkomsten opbrengt. Die inkomsten derf je dus ook. Het is dus eigenlijk het verschil tussen de winst die je krijgt uit opbrengsten en het verlies dat je krijgt omdat je je boekwaarde afboekt. Daar zijn wij nogal bang voor, temeer ook omdat als uitgangspunt voor de risicoreserve geldt dat wij 50% risicoreserve in kas moeten hebben en als wij daar onder duiken, door nu maar te beschikken over de risicore serve, zullen wij die - willen wij ons uitgangspunt handha ven - uit de algemene middelen moeten aanvullen. De taak stelling zoals wij die op dit ogenblik aan het verwezenlijken zijn gaan wij mee door. Op zich gaan wij daarna, maar dat is nog niet dit jaar of volgende jaar, bekijken in hoeverre wij verder cultuurgronden kunnen afstoten. Dat is overigens een consistent beleid, cultuur grond hebben wij indertijd verworven voor uitbreidingen die op dit ogenblik niet de hoogste prioriteit hebben. Maar om daar op dit moment voor in te boeken, raad ik af. De OGB heb ik over gesproken. Marktconform handelen is meerdere malen over gesproken, dat is een zaak die wellicht kan, maar dan zullen wij de ins trumentaria daarvoor moeten hebben ontwikkeld. Als dat niet het geval is, kun je daar prachtige bedragen voor inboeken, maar is de kans dat je die haalt niet zo heel erg groot. Eén ding wil ik daar nog van zeggen. Men geeft dan als voorbeeld met name het onderhoudswerken voor anderen. Ik wil er op wijzen dat alle onderhoudswerkzaamheden die de gemeente nog doet zich in een soort afbouwfase bevinden. Dat hebben wij bij eerdere taakstellingen en ook de reorga nisatie al afgesproken. Dat wil niet zeggen dat er gedwon gen ontslagen komen, maar het wordt afgebouwd. Dus in hoe verre wij onderhoudswerkzaamheden nog voor anderen zouden kunnen doen, is niet zo erg duidelijk. Dan heeft de PAL-fractie als dekkingsmiddel aangegeven de storting van de rente van diverse fondsen in de algemene middelen om daar een structurele dekkingspost van te maken. Zij ramen daar ongeveer 300.000,-- voor. Op zich is dat een begaanbare weg, als je ervan uit mag gaan dat je reser ves een constante hoogte hebben. Wij hebben dat in vroegere jaren ook wel gedaan, dan had je inderdaad een constant vrij hoge algemene reserve. De rente die daaruit kwam werd 194 dan gebruikt als structureel dekkingsmiddel. U weet hoe het met onze algemene reserve is, de vragen in deze raad over dat fenomeen geven in feite al aan dat die erg wil fluctu eren. Als je dus in enig jaar gaat beschikken over de alge mene reserve tot een bepaald bedrag, dan is daarmee je structurele dekking aan rente-inkomsten ook weg. Daarom vinden wij het geen structureel dekkingsmiddel. (De heer Brinks: Ter verduidelijking, het gaat hier niet over de rente die wij krijgen over onze algemene reserve, het gaat hier om de rente die wij aan de algemene reserve toevoegen vanwege de fondsen die wij in de rest van de gemeente heb ben. Het verhaal over beschikken over algemene reserve die tussen de f2 en 10 miljoen kan liggen, is een verhaal dat absoluut niet opgaat voor wat betreft dit voorstel. Dan zal de wethouder met een ander verhaal moeten komen.) De voe ding van de algemene reserve hangt nu juist af van de dota tie van de bodeminflatore rentes aan die reserve. Daar gaat het nu juist om. Gezien de stand van onze algemene reserve en de aanspraken die wij daarop maken, gelet op incidentele tekorten etc., is het gewoon noodzaak dat wij die zaak hou den. Als structureel dekkingsmiddel is het niet te gebrui ken De taakstelling op parkeren. Wij hebben bij de laatste herwaardering het parkeren ont zien in die zin dat wij die niet hebben opgewaardeerd met de inflatiecorrectie. U weet dat daar een onderzoek naar wordt ingesteld, er komt een nota. Wij vinden het niet ver antwoord om daar meer uit te halen dan wij ons hebben voor gesteld op dit moment. Ten aanzien van de taptoe wil ik zeggen, dat die inmiddels is ondergebracht, maar dat is zonder taakstelling, bij de Frieslandhal. Dus wat de PAL-fractie voorstelt is in wezen administratief gebeurd, maar wij hebben daar geen taakstel ling opgelegd. (De heer Brinks: Dat is volgens mij een onjuiste informatie die de wethouder nu geeft.) Ik zou in de war kunnen zijn, dan heb ik mij vergist. (De Voorzitter Wij hebben nog een hele tijd te gaan, dus het kan altijd nog gecorrigeerd worden Ten slotte nog twee zaken waar de PAL-fractie mee komt. Ten eerste de intensivering van verhaal- en fraudebestrij ding, dat zijn niet grote bedragen, maar wij hebben ze wel nodig in het kader van de dekking van het 1000-banenplan Ten tweede de KRA-plaatsen, de heer Brinks zegt, dat kan het bedrijfsleven betalen, het is in de eerste plaats een zaak waar ook het Arbeidsbureau een stem in heeft. De erva ring leert dat dat gewoon niet gebeurt, als je die plaatsen wilt realiseren heb je die gelden gewoon daarvoor nodig. Voorzitter, ik denk dat ik er zo door ben. 195

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 99