gedoceerd te doen. Als wij in een keer de cultuurgronden
zouden aanbieden, bederven wij de markt en dan zouden wij
grote boekver1iezen lijden op die gronden. Dat in de eerste
plaats
In de tweede plaats is het zo dat als wij in eenmaal cul
tuurgronden verkopen, de opbrengsten daarvan natuurlijk
moeten worden afgeboekt van de boekwaarden. De kans is vrij
groot dat wij dan boekverliezen krijgen en wat moeten wij
dan daarmee doen? De PAL-fractie zegt, dat breng je ten
laste van de risiccreserveNet alsof de risicoreserve geen
inkomsten opbrengt. Die inkomsten derf je dus ook. Het is
dus eigenlijk het verschil tussen de winst die je krijgt
uit opbrengsten en het verlies dat je krijgt omdat je je
boekwaarde afboekt. Daar zijn wij nogal bang voor, temeer
ook omdat als uitgangspunt voor de risicoreserve geldt dat
wij 50% risicoreserve in kas moeten hebben en als wij daar
onder duiken, door nu maar te beschikken over de risicore
serve, zullen wij die - willen wij ons uitgangspunt handha
ven - uit de algemene middelen moeten aanvullen. De taak
stelling zoals wij die op dit ogenblik aan het
verwezenlijken zijn gaan wij mee door. Op zich gaan wij
daarna, maar dat is nog niet dit jaar of volgende jaar,
bekijken in hoeverre wij verder cultuurgronden kunnen
afstoten. Dat is overigens een consistent beleid, cultuur
grond hebben wij indertijd verworven voor uitbreidingen die
op dit ogenblik niet de hoogste prioriteit hebben. Maar om
daar op dit moment voor in te boeken, raad ik af.
De OGB heb ik over gesproken.
Marktconform handelen is meerdere malen over gesproken, dat
is een zaak die wellicht kan, maar dan zullen wij de ins
trumentaria daarvoor moeten hebben ontwikkeld. Als dat niet
het geval is, kun je daar prachtige bedragen voor inboeken,
maar is de kans dat je die haalt niet zo heel erg groot.
Eén ding wil ik daar nog van zeggen. Men geeft dan als
voorbeeld met name het onderhoudswerken voor anderen. Ik
wil er op wijzen dat alle onderhoudswerkzaamheden die de
gemeente nog doet zich in een soort afbouwfase bevinden.
Dat hebben wij bij eerdere taakstellingen en ook de reorga
nisatie al afgesproken. Dat wil niet zeggen dat er gedwon
gen ontslagen komen, maar het wordt afgebouwd. Dus in hoe
verre wij onderhoudswerkzaamheden nog voor anderen zouden
kunnen doen, is niet zo erg duidelijk.
Dan heeft de PAL-fractie als dekkingsmiddel aangegeven de
storting van de rente van diverse fondsen in de algemene
middelen om daar een structurele dekkingspost van te maken.
Zij ramen daar ongeveer 300.000,-- voor. Op zich is dat
een begaanbare weg, als je ervan uit mag gaan dat je reser
ves een constante hoogte hebben. Wij hebben dat in vroegere
jaren ook wel gedaan, dan had je inderdaad een constant
vrij hoge algemene reserve. De rente die daaruit kwam werd
194
dan gebruikt als structureel dekkingsmiddel. U weet hoe het
met onze algemene reserve is, de vragen in deze raad over
dat fenomeen geven in feite al aan dat die erg wil fluctu
eren. Als je dus in enig jaar gaat beschikken over de alge
mene reserve tot een bepaald bedrag, dan is daarmee je
structurele dekking aan rente-inkomsten ook weg. Daarom
vinden wij het geen structureel dekkingsmiddel. (De heer
Brinks: Ter verduidelijking, het gaat hier niet over de
rente die wij krijgen over onze algemene reserve, het gaat
hier om de rente die wij aan de algemene reserve toevoegen
vanwege de fondsen die wij in de rest van de gemeente heb
ben. Het verhaal over beschikken over algemene reserve die
tussen de f2 en 10 miljoen kan liggen, is een verhaal dat
absoluut niet opgaat voor wat betreft dit voorstel. Dan zal
de wethouder met een ander verhaal moeten komen.) De voe
ding van de algemene reserve hangt nu juist af van de dota
tie van de bodeminflatore rentes aan die reserve. Daar gaat
het nu juist om. Gezien de stand van onze algemene reserve
en de aanspraken die wij daarop maken, gelet op incidentele
tekorten etc., is het gewoon noodzaak dat wij die zaak hou
den. Als structureel dekkingsmiddel is het niet te gebrui
ken
De taakstelling op parkeren.
Wij hebben bij de laatste herwaardering het parkeren ont
zien in die zin dat wij die niet hebben opgewaardeerd met
de inflatiecorrectie. U weet dat daar een onderzoek naar
wordt ingesteld, er komt een nota. Wij vinden het niet ver
antwoord om daar meer uit te halen dan wij ons hebben voor
gesteld op dit moment.
Ten aanzien van de taptoe wil ik zeggen, dat die inmiddels
is ondergebracht, maar dat is zonder taakstelling, bij de
Frieslandhal. Dus wat de PAL-fractie voorstelt is in wezen
administratief gebeurd, maar wij hebben daar geen taakstel
ling opgelegd. (De heer Brinks: Dat is volgens mij een
onjuiste informatie die de wethouder nu geeft.) Ik zou in
de war kunnen zijn, dan heb ik mij vergist. (De Voorzitter
Wij hebben nog een hele tijd te gaan, dus het kan altijd
nog gecorrigeerd worden
Ten slotte nog twee zaken waar de PAL-fractie mee komt.
Ten eerste de intensivering van verhaal- en fraudebestrij
ding, dat zijn niet grote bedragen, maar wij hebben ze wel
nodig in het kader van de dekking van het 1000-banenplan
Ten tweede de KRA-plaatsen, de heer Brinks zegt, dat kan
het bedrijfsleven betalen, het is in de eerste plaats een
zaak waar ook het Arbeidsbureau een stem in heeft. De erva
ring leert dat dat gewoon niet gebeurt, als je die plaatsen
wilt realiseren heb je die gelden gewoon daarvoor nodig.
Voorzitter, ik denk dat ik er zo door ben.
195