ontkennen. Bij punt 25 komen wij hier nog wel op terug. Wij moeten in de commissie misschien maar eens brainstormen over het algemene dilemma van hoe meer je vastlegt hoe minder flexibiliteit en hoe minder politieke sturing deze raad nog kan geven. In de commissie zijn wij ook uitgebreid ingegaan op de rela tie met het SVK. Ik zal dat nu niet meer doen. De neuzen staan nu wat meer dezelfde kant op dan de afgelopen jaren. Dienst en SVK zijn voornemens om meer aanvullend op elkaar te werken dan elkaar tegen te werken. Wij zullen ons wel vaker dan in het verleden laten informeren over hoe en wat en komen daar zo nodig in de loop van dit jaar op terua, bijvoorbeeld bij het Herverdeelbesluit in september a.s. Ten slotte kan ik niet anders dan constateren dat er dit jaar zeker 263.000,minder in het fonds zit om te besteden als gevolg van de herwaardering. Als je dat een paar jaar op spaart, kun je een prachtig herinrichtingsplan voor de Nieu- westad en Wirdumerdijk maken en uitvoeren ook. De heer Timmermans (weth.): De opmerking over Heechterp en Schepenbuurt hebben wij over en weer gemaakt. Ik denk dat daar geen misverstand over behoeft te zijn. Wij willen - en dat is sterk afhankelijk van het tempo waarin wij met elkaar en ook samen met de wijk tot de afronding van de planvorming kunnen komen - zo snel mogelijk tot uitvoering overgaan. Niet voor niets heeft Heechterp ten slotte de hoogste prioriteit gekregen in het verleden. De heer Heins heeft vervolgens geconstateerd dat het Verdeel- besluit een afsprakenlijst is waarbij de politieke keuzes vanavond, maar dat geldt voor alle verdeelbesluiten, natuur lijk wel ook door de raad worden gemaakt. Hij constateert daarna van, hoe meer je je vastlegt in meerjarenplanningen, hoe minder politieke sturing. Ik denk dat dat een misverstand is, de meerjarenplanningen willen een inzicht geven van hoe je de beschikbare middelen het meest effectief voor het doel, het facetbeleid of het sectorbeleid kunt inzetten. Maar dan op een wijze dat volstrekt helder blijft, als er tussentijds een andere politieke prioriteit wordt gegeven je dan ook als raad ziet en uiteraard ook als college, wat daarvoor moet wijken. Met andere woorden het is geen keurslijf, het is een beleidsinstrument dat je helpt als het gaat om nadere poli tieke keuzes. Want dan weet je ook precies wat je wel of niet door laat gaan. Ik ben het dus inhoudelijk niet eens met de stelling dat verdeelbesluiten of meerjarenplanningen leiden tot minder politieke sturing. De laatste opmerking van de heer Heins, dat als je de 263.000,- de personeelskosten ten late van het Stadsver 16 nieuwingsfonds - opspaart, je een prachtige herinrichting zou kunnen plegen van Wirdumerdijk en Nieuwestad, ware het niet dat je dan wel een gat schiet in de begroting van 263.000,- en die moet je ergens dekken. Wellicht was er dan geen politieke prioriteit geweest voor het veranderen van de Nieuwestad en Wirdumerdijk. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 20, 21, 22 en 23 (bijlage nrs. 23, 41, 42 en 43). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 24 (bijlage nr. 40). De Voorzitter: Aan de orde is vaststelling van het bestem mingsplan "Willem Loréstraat" De Heer Heins: Wij hebben hier in de commissie uitgebreid over gepraat, met name over het terrein van Van Slooten. Sinds 1986 staan de gebouwen aan de Emmakade leeg. Dat een ondernemer zo zijn gebouwen kan achterlaten als deze heeft gedaan, noemen wij a-sociaal. Op het terrein lag de rotzooi opgestapeld, kinderen konden vrij-uit de gebouwen in. Dat er nog steeds geen ernstige ongelukken zijn gebeurd, is een wonder te noemen. Regelmatig heeft onze fractie om actief ingrijpen van het gemeentebestuur gevraagd. De boel is afge zet, het terrein is opgeruimd, maar nog steeds bestaat de kans dat er ongelukken en brand kunnen ontstaan. In september 1990 hebben wij hierover schriftelijke vragen gesteld en aangedrongen op een versnelde onteigeningsprocedu re. Steeds blijft de gemeente maar praten met deze onderne mer, die maar één ding wil en dat is zoveel mogelijk geld er uit slepen. Zijn verhaal al zouden zijn woningbouwplannen goed zijn voor de buurt, is echt flauwekul. Hij durft de confrontatie met de buurt niet aan en probeert alleen wethou der en ambtenaren om te praten. De commissie heeft hiertoe tot nu toe niet aan meegedaan. Op deze plek moet een groen- 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 9