ontkennen. Bij punt 25 komen wij hier nog wel op terug.
Wij moeten in de commissie misschien maar eens brainstormen
over het algemene dilemma van hoe meer je vastlegt hoe minder
flexibiliteit en hoe minder politieke sturing deze raad nog
kan geven.
In de commissie zijn wij ook uitgebreid ingegaan op de rela
tie met het SVK. Ik zal dat nu niet meer doen. De neuzen
staan nu wat meer dezelfde kant op dan de afgelopen jaren.
Dienst en SVK zijn voornemens om meer aanvullend op elkaar te
werken dan elkaar tegen te werken. Wij zullen ons wel vaker
dan in het verleden laten informeren over hoe en wat en komen
daar zo nodig in de loop van dit jaar op terua, bijvoorbeeld
bij het Herverdeelbesluit in september a.s.
Ten slotte kan ik niet anders dan constateren dat er dit jaar
zeker 263.000,minder in het fonds zit om te besteden als
gevolg van de herwaardering. Als je dat een paar jaar op
spaart, kun je een prachtig herinrichtingsplan voor de Nieu-
westad en Wirdumerdijk maken en uitvoeren ook.
De heer Timmermans (weth.): De opmerking over Heechterp en
Schepenbuurt hebben wij over en weer gemaakt. Ik denk dat
daar geen misverstand over behoeft te zijn. Wij willen - en
dat is sterk afhankelijk van het tempo waarin wij met elkaar
en ook samen met de wijk tot de afronding van de planvorming
kunnen komen - zo snel mogelijk tot uitvoering overgaan. Niet
voor niets heeft Heechterp ten slotte de hoogste prioriteit
gekregen in het verleden.
De heer Heins heeft vervolgens geconstateerd dat het Verdeel-
besluit een afsprakenlijst is waarbij de politieke keuzes
vanavond, maar dat geldt voor alle verdeelbesluiten, natuur
lijk wel ook door de raad worden gemaakt. Hij constateert
daarna van, hoe meer je je vastlegt in meerjarenplanningen,
hoe minder politieke sturing. Ik denk dat dat een misverstand
is, de meerjarenplanningen willen een inzicht geven van hoe
je de beschikbare middelen het meest effectief voor het doel,
het facetbeleid of het sectorbeleid kunt inzetten. Maar dan
op een wijze dat volstrekt helder blijft, als er tussentijds
een andere politieke prioriteit wordt gegeven je dan ook als
raad ziet en uiteraard ook als college, wat daarvoor moet
wijken. Met andere woorden het is geen keurslijf, het is een
beleidsinstrument dat je helpt als het gaat om nadere poli
tieke keuzes. Want dan weet je ook precies wat je wel of niet
door laat gaan.
Ik ben het dus inhoudelijk niet eens met de stelling dat
verdeelbesluiten of meerjarenplanningen leiden tot minder
politieke sturing.
De laatste opmerking van de heer Heins, dat als je de
263.000,- de personeelskosten ten late van het Stadsver
16
nieuwingsfonds - opspaart, je een prachtige herinrichting zou
kunnen plegen van Wirdumerdijk en Nieuwestad, ware het niet
dat je dan wel een gat schiet in de begroting van 263.000,-
en die moet je ergens dekken. Wellicht was er dan geen
politieke prioriteit geweest voor het veranderen van de
Nieuwestad en Wirdumerdijk.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 20, 21, 22 en 23 (bijlage nrs. 23, 41, 42 en 43).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 24 (bijlage nr. 40).
De Voorzitter: Aan de orde is vaststelling van het bestem
mingsplan "Willem Loréstraat"
De Heer Heins: Wij hebben hier in de commissie uitgebreid
over gepraat, met name over het terrein van Van Slooten.
Sinds 1986 staan de gebouwen aan de Emmakade leeg. Dat een
ondernemer zo zijn gebouwen kan achterlaten als deze heeft
gedaan, noemen wij a-sociaal. Op het terrein lag de rotzooi
opgestapeld, kinderen konden vrij-uit de gebouwen in. Dat er
nog steeds geen ernstige ongelukken zijn gebeurd, is een
wonder te noemen. Regelmatig heeft onze fractie om actief
ingrijpen van het gemeentebestuur gevraagd. De boel is afge
zet, het terrein is opgeruimd, maar nog steeds bestaat de
kans dat er ongelukken en brand kunnen ontstaan.
In september 1990 hebben wij hierover schriftelijke vragen
gesteld en aangedrongen op een versnelde onteigeningsprocedu
re. Steeds blijft de gemeente maar praten met deze onderne
mer, die maar één ding wil en dat is zoveel mogelijk geld er
uit slepen. Zijn verhaal al zouden zijn woningbouwplannen
goed zijn voor de buurt, is echt flauwekul. Hij durft de
confrontatie met de buurt niet aan en probeert alleen wethou
der en ambtenaren om te praten. De commissie heeft hiertoe
tot nu toe niet aan meegedaan. Op deze plek moet een groen-
17