daar in de commissievergadering voldoende op heeft geant
woord. Wij besluiten nu allemaal, ook diegenen die naar de
stand van de algemene reserve gevraagd hebben, om die stand
te verlagen met het bedrag dat wij aan de liquidatie van het
CEVAN willen uitgeven.
Mevrouw Tiemersma: Er komt nu eindelijk een einde aan een
relatie die de gemeente Leeuwarden met het CEVAN heeft gehad.
Er is de laatste jaren in bijna iedere commissievergadering
over gesproken. Wij zijn door de wethouder goed op de hoogte
gehouden van alle pogingen die zijn ondernomen om de positie
van het CEVAN toch nog te verbeteren. Ik wil ook, net als
alle andere fracties, hiervoor mijn complimenten uitspreken.
Helaas heeft dit alles toch niet het verwachte resultaat
opgeleverd en is het CEVAN overgenomen door RAET NV en DATA
B. Mailservice BV. De gemeenschappelijke regeling wordt dus
nu beëindigd. Dit brengt hoge kosten met zich mee. In het
geval van Leeuwarden ruim 3,4 miljoen. Een totale liquida
tie zou echter nog veel meer hebben gekost. Wij zullen dan
vanavond ook in moeten stemmen met deze kosten.
De gemeenschappelijke regeling van het CEVAN is natuurlijk
erg beïnvloed door alle ontwikkelingen in de automatiserings
branche. Men heeft hier inderdaad niet op tijd op ingespeeld.
Toch kunnen wij hieruit voor de toekomst de conclusie trekken
dat wij goed moeten kijken naar de mogelijkheden en onmoge
lijkheden van gemeenschappelijke regelingen en van de positie
van Leeuwarden daar in. Wij zullen er in de toekomst nog
zorgvuldiger mee om moeten gaan.
Hier wil ik het voor vanavond bij laten, want ik denk dat
alle opmerkingen die ook vanavond weer over het CEVAN zijn
gemaakt, de laatste jaren al heel erg vaak in iedere commis
sievergadering zijn herhaald.
De heer Brinks: Over de geschiedenis van het CEVAN is zo
langzamerhand al veel bekend geworden en al veel gezegd.
Kort samengevat, een overheidsbedrijf via de gemeenschappe
lijke regeling met erg lange besluitlijnen en dat overheids
bedrijf denkt op een zich snel ontwikkelende markt zich
concurrerend op te kunnen stellen. Het CEVAN laat zien dat
dat in ieder geval voor het CEVAN niet gewerkt heeft. Nu ziet
het er naar uit dat in de toekomst, anderen hebben dat ook al
gezegd, steeds meer via gemeenschappelijke regelingen uitge
voerd zal gaan worden. Wij vinden het dan ook belangrijk om
uit het CEVAN-debacle in ieder geval een les te trekken. Die
les zou de volgende kunnen zijn.
Ik denk dat wanneer wij werkzaamheden samen met anderen
uitvoeren en je doet dat in een gemeenschappelijke regeling
30
en die werkzaamheden hebben een commercieel karakter, dan
moet je gaan overwegen om in één of andere vorm misschien wel
te privatiseren. Op die manier kan het bedrijf meedoen op de
markt waar soms snelle beslissingen noodzakelijk zijn. Voor
beeld hiervan zijn de nutsbedrijven en Stichting Kabeltele
visie Leeuwarden, van wie ik zelf vanochtend hoorde dat zij
hun naam gaan veranderen omdat zij in een NV veranderd zijn.
Juist bij die bedrijven laten wij zien dat een mogelijke vorm
van privatiseren niet eens altijd uitgesloten is. Controle op
de activiteiten van die bedrijven loopt dan via de vertegen
woordiger van de gemeente en deze kan en moet verantwoording
van het gevoerde beleid afleggen. Dat dus voor werkzaamheden
met een meer commercieel karakter.
Wanneer het gaat om het afstemmen van het beleid van bijvoor
beeld verschillende gemeenten, dan kan dit heel goed gebeuren
in een gemeenschappelijke regeling, zoals de Regio Noord-
Friesland laat zien. Wij denken dus dat nieuwe gemeenschappe
lijke regelingen bekeken moeten worden op de mogelijke poli
tieke controle door de raad. Is er politieke controle moge
lijk? Zo ja, akkoord. Zo nee, dan ligt het voor de hand om na
te gaan of privatisering, in welke vorm dan ook, tot de moge
lijkheden behoort.
Mevrouw Waalkens: Mevrouw de voorzitter, wij zijn inderdaad
uitstekend op de hoogte gehouden door de wethoudsr. Ik ben
blij dat de heer Den Oudsten zich al bijna wethouder voelt en
namens de commissie gaat spreken. Maar inderdaad, hij heeft
wel een beetje gelijk, de wethouder heeft ons goed op de
hoogte gehouden. Maar het was en is een verloren zaak. Het is
eigenlijk jammer dat wij er al niet eerder uitstapten. Toen
enkele gemeenten uit deze regeling stapten en dus eigenlijk
al een beetje aangaven dat het schip toch niet helemaal meer
stabiel was, zijn wij eigenlijk toch nog doorgegaan. Maar het
is een verloren zaak en het zij zo.
Wij zullen wel moeten trachten om het overgebleven personeel
dat nu nog als kostenpost, als een molensteen, boven onze nek
hangt, zo goed mogelijk te laten afvloeien. Wij hebben goede
hoop dat dat ook zal gebeuren, waardoor wij er nogeens een zo
klein mogelijk verlies bovenop krijgen.
Wij zijn ook erg benieuwd naar de stand van de algemene
reserve
De heer Koopmans (weth.): Ten aanzien van de complimenten wat
mijn persoon betreft, bedankt en voor de rest zal ik dit
binnenkort aan het dagelijks bestuur van het CEVAN overbren-
31