vastgesteld en maatregelen aan het uitvoeren zijn, maar als
je nu bijvoorbeeld in deze raad om je heen kijkt, je toch
ziet dat er meer mannen als vrouwen zitten. De problematiek
is pas opgelost als bij het aantal vrouwen met een beroep,
het aantal vrouwen hier in deze raad etc., sprake is van een
gelijkheid. Daarvoor heb ik het woordje "kille cijfers"
gebruikt. Dus niet om aan te geven dat je emancipatiegevoe
ligheid met een meetlatje in procenten kunt uitdrukken. (De
heer Brinks: Als er een gelijk percentage mannen en vrouwen
is en mannen blijven zich als machtigen opstellendan is er
voor wat betreft de emancipatie nog heel veel verloren. Dus
.hot gaat juist ook om een houding en niet alleen maar om de
kille cijfersDat is wat ik net bedoelde te zeggen.)
Dan ten aanzien van mevrouw Van Ulzen.
Wij hebben een nota gemaakt en geconstateerd dat de problema
tiek waar het hier om gaat op de eerste plaats een hele
ernstige is en op de tweede plaats ook heel erg te maken
heeft met hoe mensen geleerd wordt om daarmee om te gaan. Dan
is het onderwijs natuurlijk een heel belangrijke sector om te
kijken wat je aan verbeteringsmaatregelen kunt doen.
In de eerste nota zijn een aantal mogelijkheden op een rijtje
gezet. Er is met die sector overleg geweest over de uitvoe
ring van die maatregelen. Ik heb aan de raad verteld dat er
een aantal communicatiemomenten zijn geweest over die nota
met het onderwijs. Ik constateer dat in de reactie vanuit het
onderwijs, waar de WD-fractie praat over de limiet is vol,
die reactie gelukkig - zeg ik erbij - niet uit het onderwijs
veld komt. Ik denk dat een heleboel aspecten waar wij het
hier over hebben toch te maken heeft met hoe zet je je in in
het onderwijs, hoe kijk je en ben je bezig met kinderen, wat
voor zaken zie je daar gebeuren. Met die bril naar de situa
tie kijken vraagt een stukje deskundigheidsbevordering, je
bewust zijn van dat gegeven. Dan denken wij dat er al een
heleboel verbeteringsmogelijkheden aanwezig zijn. Ik denk dat
het toch zo is dat degene voor wie het een taakverzwaring -
zoals mevrouw Van Ulzen het dan noemt - zou moeten zijn, toch
de beste persoon is om aan te geven of dat inderdaad ook zo
is. Als wij dat geluid ontvangen, dan is natuurlijk niemand
tot het onmogelijke gehouden en dan zal in zo'n geval gewoon
in onderling overleg gekeken moeten worden naar wat wel en
wat niet kan.
Dat was eigenlijk mijn reactie op dat punt.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
44
voorstel van b. en w.
Punt 24 (bijlage nr. 54).
De Voorzitter: Aan de orde is het vaststellen van het Ver-
deelbesluit 1992 Fonds Podiumkunst.
De heer Hiemstra: Mijn fractie is uiteraard akkoord met het
voorgestelde verdeelbesluitWat onze fractie is opgevallen,
is dat het op dit ogenblik met name bij de Stichting Activi
teiten Prinsentuin verwonderlijk stil blijft. Ik zou graag
van de wethouder willen weten of het nog wel de bedoeling is
dat in juni a.s. die zaak geopend wordt.
De heer Brinks: Afgelopen december hebben wij in ons PAlter-
natief duidelijk gemaakt dat de PAL-fractie de bezuinigingen
op het Fonds Podiumkunst afwijst. Wij zien nu bij het Ver
deelbesluit wat de resultaten van de bezuiniging op dit fonds
zijn. Wij vinden eigenlijk dat er te weinig gedaan kan worden
op het gebied van de podiumkunsten. Tijdens de commissiever
gadering heeft een aantal instellingen ingesproken. De ten
dens daar was dat de insprekers zich zorgen maken over de
podiumkunsten in Leeuwarden. Het lijkt wel, zo zeiden zij,
alsof er met het openen van de Westerkerk en met de nieuwbouw
van de Harmonie steeds minder geld beschikbaar komt voor de
minder gevestigde podiumkunsten. Wij vinden dat een slechte
ontwikkeling, want bijvoorbeeld de Princessehofgelden hadden
wij ook in kunnen zetten voor vulling van het Fonds Podium
kunst in plaats van, zoals nu gebeurd is, er op te bezuini
gen.
Wij zijn het niet eens met het feit dat de Taptoe uit dit
Fonds Podiumkunst betaald wordt. De wethouder zei tijdens de
herwaarderingvergadering: de heer Brinks heeft eigenlijk nog
steeds niet duidelijk gemaakt waarom de Taptoe uit dit fonds
zou moeten. Een reden is omdat wij vinden dat het geen podi
umkunst is, ook al zou je kunnen zeggen de straat het groot
ste podium is, dus zou dit wel een erg gunstig podium zijn
voor de Taptoe. Maar wij vinden dat het geen podiumkunst is,
vandaar dat wij zeggen dat de Taptoe eigenlijk uit het fonds
moet
Aan één instelling wil ik verder nog apart aandacht besteden,
dat is namelijk de Stichting Hothouse Redbad. Wij hebben na
de behandeling in de commissie daar nog een brief van gekre
gen. Die stichting heeft in haar aanvraag rekening gehouden
45