eerste bent. Je wordt dan ook als eerste geconfronteerd met allerlei kinderziektes. En als je niet oppast krijg je mis schien op termijn wel te maken met de wet van de remmende voorsprong. Zover zijn wij bij de trajectbemiddeling nog niet, maar bij die trajectbemiddeling is wel een kans aanwe zig, loop je het risico bijvoorbeeld dat er doublures optre den met de intake en de bemiddeling die er al aanwezig is in de betrokken instellingen. Je loopt misschien het risico dat er daardoor onduidelijkheid ontstaat over taken en bevoegdhe den en in het ergste geval zou je ten slotte tot de situatie kunnen komen waarin ook de klanten niet meer weten waar zij aan toe zijn. Wij denken dat het ontzettend belangrijk is om bij de verdere concretisering van het voorstel, met name ook op die punten, heel alert te zijn. Voor het overige, voorzitter, gaan wij akkoord met voorge stelde opzet en uitvoering van de trajectbemiddeling. Wij hopen in ieder geval dat onder andere door deze individuele trajectbemiddeling het zal lukken om in Leeuwarden te komen van een uitkeringsbeleid tot een werkgelegenheidsbeleid. Mevrouw Oaras: Een jaar na uitgebreide discussies in commis sie en raad over hoe de individuele trajectbemiddeling van langdurig werklozen tot stand moet komen en wie de uitvoering ter hand neemt, ligt er dan nu een uitgewerkt voorstel. In overleg met het RBA, de gemeente en het veld is dit tot stand gekomen. Een structureel samenwerkingsverband tussen het RBA en de gemeente Leeuwarden, die middels een op te richten stichting samen de spilorganisatie gaan vormen. De PAL-frac- tie vindt het - en dat hebben wij tijdens de commissieverga dering ook naar voren gebracht - een goed voorstel. Doelstel lingen en uitgangspunten zijn helder. De grote klus zal zijn de komende jaren dre doelstellingen waar te maken. Daarvoor is het nodig dat er nauw samengewerkt wordt en dat er een goede communicatie is met instellingen en organisaties die deel van het traject uitmaken, op welke manier dan ook. Wij zijn tevreden over het feit dat er is gekozen om de spilorganisatie onder te brengen in het Arbeidsbureau. In onze ogen de meest voor de hand liggende plek. Dat was zeker niet het geval met de Gemeentelijke Sociale Dienst, zoals in het verleden wel eens door de PvdA-fractie is gesuggereerd. Wij vinden het een goede zaak dat er gekozen is voor de stichtingsvorm, omdat je daarmee de eigen verantwoordelijk heid van de spilorganisatie duidelijk maakt. Hoe gewerkt zal worden met de adviseurs en hun adviezen zal de praktijk uit moeten wijzen. Kortom er zijn meerdere redenen om aan de wethouder te vragen jaarlijks te rapporteren over de voort gang van het project. 70 De heer Biemans: Voorzitter, sociale vernieuwing is één van de hoofdprioriteiten van dit college en onze fractie onder steunt dat van harte. In dat kader is ook het individueel maatwerk om mensen toe te leiden naar de arbeidsmarkt van uitermate groot belang, dat zien wij ook weer terug in het Plan van Aanpak voor de sociale vernieuwing. Voor mijn frac tie is werkgelegenheidsbevordering van groot belang, daarom hebben wij ook ingestemd met de accentverlegging van uitke ringsbeleid naar werkgelegenheidsbeleid. In dit verband praten wij dan over de trajectbemiddeling en om het werkgele genheidsbeleid goed tot uitdrukking te laten komen is die trajectbemiddeling van groot belang. Als je gaat kijken naar het 1000-Banenplan, waarmee wij hebben ingestemd als raad, dan kun je zeggen dat de trajectbemiddeling mede bepalend is of het 1000-Banenplan kan slagen. Tegen die achtergrond, het geheel van sociale vernieuwing etc., individueel maatwerk, kunnen wij dan ook instemmen met de trajectbemiddeling. De spilorganisatie in een stichtingsvorm onderbrengen, met deelname van de gemeente en RBA, vinden wij een uitstekende invulling. Het geeft ook aan dat de positie van het RBA in dit geheel van minstens even groot belang is als de gemeente. Wij kunnen dan ook met deze invulling akkoord gaan. Mevrouw v.d. Kloet heeft de vrees voor onduidelijkheid over taken en bevoegdheden naar voren gebracht. Doordat het stich tingsbestuur zich kan laten ondersteunen door deskundigen, door adviseurs die mede ook uit de instellingen en organisa ties van dit werkterrein scholing en werkgelegenheid gerecru- teerd kunnen worden, kan voor een groot deel die onduide lijkheid voorkomen worden. De heer Janssen (weth.): Mevrouw de voorzitter, ik bloos haast bij al deze lovende woorden. Mevrouw v.d. Kloet heeft aangegeven dat het 1000-Banenplan een ambitieus plan is, maar nodig gezien de werkloosheidspro- blematiek in onze gemeente. Zij zegt dat het activerend arbeidsmarktbeleid nu zo langzamerhand behoorlijk handen en voeten begint te krijgen met Banenpool en JWG en dat de individuele trajectbemiddeling nog eigenlijk een ontbrekende hoofdrolspeler in dat activerend arbeidsmarktbeleid is. Ik kan dat alleen maar onderschrijven. Met name het punt van aan de ene kant individu-gericht bezig zijn, proberen begeleiding op maat te leveren, het is zo langzamerhand wel duidelijk geworden dat dat heel erg nodig is. Op de tweede plaats is het hoofdelement dat er nu -dat heeft mevrouw v.d. Kloet ook genoemd - inzicht komt in de vraag en 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 36