dat wij langzaam af kunnen van het financieren en subsidiëren
van aanbod. Wij kunnen dat heel nadrukkelijk koppelen aan de
vraag, aan de behoefte die er in onze stad is aan bepaalde
scholings- dan wel werkervaringsplaatsen. Want daar praat je
dan meestal over.
Mevrouw v.d. Kloet heeft ook aangegeven dat de samenwerking
met het RBA kan leiden tot minder regelgeving. Ik ondersteun
dat van harte. Je merkt gewoon dat als je op steeds meer
gebied samen met het RBA praat over het gezamenlijk oplossen
van een problematiek, er ook steeds meer gezamenlijk inzicht
ontstaat dat er ook regelgeving is waar je last van hebt, om
het zo maar eens te zeggen. Dan heeft het RBA ook weer zijn
eigen lijnen richting Den Haag en sta je samen nu eenmaal
sterker dan wanneer je alleen hiertegen ageert.
Mevrouw v.d. Kloet heeft ook een waarschuwing geuit en gezegd
dat die netwerkontwikkeling heel belangrijk is, want er zit
ook het gevaar van doublures in. Ik onderken dat gevaar. Het
verheugde mij overigens dat ik op de conferentie die wij
hebben gehouden, kon constateren dat er vanuit verschillende
instellingen al een geluid te horen viel van: wii moeten de
dingen niet dubbel doen. Een voorstel dat in de oorspronke
lijke stukken zat om nog een apart overleg vast gestructu
reerd op te tuigen, daarvan werd al heel snel geroepen: al
dat gepraat, laten wij maar aan de slag gaan, laten wij via
zo'n conferentie één of twee keer per jaar met elkaar goed de
fouten uit het systeem halen. Daar werd ook heel nadrukkelijk
bedoeld om doublures uit het systeem te halen. Ik denk dat
het gevaar er op zich in zit, maar dat er ook bij de instel
lingen en organisaties waar het om gaat een heel nadrukkelij
ke onderkenning van dat gevaar is.
Mevrouw Garms heeft namens de PAL-fractie aangegeven dat dit
een goed voorstel is. Daar ben ik blij om. Zij heeft aangege
ven dat het een hele klus zal zijn om de doelstellingen waar
te maken. Dat denk ik ook, want het is natuurlijk een gigan
tische problematiek waar je voor staat als je het over werk
loosheid hebt. Concreet heeft zij gevraagd of het college wil
rapporteren over de uitvoering en de voortgang van het pro
ject. Dat zullen wij zeker doen. De individuele trajectbemid
deling is ook wel eens de motor van het 1000-Banenplan ge
noemd en over de uitvoering van dat plan zullen wij voortdu
rend rapporteren.
De heer Biemans heeft aangegeven dat trajectbemiddeling de
voorwaarde van slagen van het 1000-Banenplan is. Dat hoeft
geen betoog, denk ik, dat zijn wij ook van mening. Hij stemt
in met de vormgeving en onderbreng van de spilorganisatie.
72
Hij heeft ook nog aangegeven dat door een adviseur vanuit de
verschillende instellingen bij het bestuur te zetten, je ook
dat geluid goed in de nieuwe stichting kunt laten doorklin
ken. Daarmee is hij niet zo bang voor de onduidelijkheid die
was genoemd.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 27 (bijlage nr. 77).
De Voorzitter: Aan de orde is het wijzigen van de concernbe
leidsbegroting voor het dienstjaar 1991 en 1992.
Op pagina 2 boven aan staat een optelling die uitkomt op een
bedrag van 2.925.000,De oplettende rekenaars onder u
hebben ongetwijfeld al ontdekt dat dat bedrag niet klopt.
Daar moet staan 2.321.000,
Mevrouw Waalkens: Op pagina 9 punt 4 hebben wij destijds bij
de begrotingsbehandeling in december 1991 tegen gestemd,
gezien de toerekening van de stelpost civiel-technische
werken over 1991. Wij willen graag hebben aangetekend dat de
WD-fractie wordt geacht te hebben tegengestemd tegen punt 4
van de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu.
De heer Hiemstra: Wij willen graag de notitie dat wij tegen
de wijziging van de begroting zijn gemeld op pagina 6 van
raadsbrief 77 onder het hoofd Welzijn.
De Voorzitter: Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten
overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening
dat de WD-fractie geacht wil worden tegen punt 4 van de
Dienst Stadsontwikkeling en Milieu "Elimineren van de riole
ring uit de stelpost Civiel-technische werken en de stadsver
nieuwing" en de D66-fractie tegen punt 1 van de Dienst Wel
zijn "Tweede aanvullend krediet voor de Westerkerk" te hebben
gestemd
73