dat wij langzaam af kunnen van het financieren en subsidiëren van aanbod. Wij kunnen dat heel nadrukkelijk koppelen aan de vraag, aan de behoefte die er in onze stad is aan bepaalde scholings- dan wel werkervaringsplaatsen. Want daar praat je dan meestal over. Mevrouw v.d. Kloet heeft ook aangegeven dat de samenwerking met het RBA kan leiden tot minder regelgeving. Ik ondersteun dat van harte. Je merkt gewoon dat als je op steeds meer gebied samen met het RBA praat over het gezamenlijk oplossen van een problematiek, er ook steeds meer gezamenlijk inzicht ontstaat dat er ook regelgeving is waar je last van hebt, om het zo maar eens te zeggen. Dan heeft het RBA ook weer zijn eigen lijnen richting Den Haag en sta je samen nu eenmaal sterker dan wanneer je alleen hiertegen ageert. Mevrouw v.d. Kloet heeft ook een waarschuwing geuit en gezegd dat die netwerkontwikkeling heel belangrijk is, want er zit ook het gevaar van doublures in. Ik onderken dat gevaar. Het verheugde mij overigens dat ik op de conferentie die wij hebben gehouden, kon constateren dat er vanuit verschillende instellingen al een geluid te horen viel van: wii moeten de dingen niet dubbel doen. Een voorstel dat in de oorspronke lijke stukken zat om nog een apart overleg vast gestructu reerd op te tuigen, daarvan werd al heel snel geroepen: al dat gepraat, laten wij maar aan de slag gaan, laten wij via zo'n conferentie één of twee keer per jaar met elkaar goed de fouten uit het systeem halen. Daar werd ook heel nadrukkelijk bedoeld om doublures uit het systeem te halen. Ik denk dat het gevaar er op zich in zit, maar dat er ook bij de instel lingen en organisaties waar het om gaat een heel nadrukkelij ke onderkenning van dat gevaar is. Mevrouw Garms heeft namens de PAL-fractie aangegeven dat dit een goed voorstel is. Daar ben ik blij om. Zij heeft aangege ven dat het een hele klus zal zijn om de doelstellingen waar te maken. Dat denk ik ook, want het is natuurlijk een gigan tische problematiek waar je voor staat als je het over werk loosheid hebt. Concreet heeft zij gevraagd of het college wil rapporteren over de uitvoering en de voortgang van het pro ject. Dat zullen wij zeker doen. De individuele trajectbemid deling is ook wel eens de motor van het 1000-Banenplan ge noemd en over de uitvoering van dat plan zullen wij voortdu rend rapporteren. De heer Biemans heeft aangegeven dat trajectbemiddeling de voorwaarde van slagen van het 1000-Banenplan is. Dat hoeft geen betoog, denk ik, dat zijn wij ook van mening. Hij stemt in met de vormgeving en onderbreng van de spilorganisatie. 72 Hij heeft ook nog aangegeven dat door een adviseur vanuit de verschillende instellingen bij het bestuur te zetten, je ook dat geluid goed in de nieuwe stichting kunt laten doorklin ken. Daarmee is hij niet zo bang voor de onduidelijkheid die was genoemd. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 27 (bijlage nr. 77). De Voorzitter: Aan de orde is het wijzigen van de concernbe leidsbegroting voor het dienstjaar 1991 en 1992. Op pagina 2 boven aan staat een optelling die uitkomt op een bedrag van 2.925.000,De oplettende rekenaars onder u hebben ongetwijfeld al ontdekt dat dat bedrag niet klopt. Daar moet staan 2.321.000, Mevrouw Waalkens: Op pagina 9 punt 4 hebben wij destijds bij de begrotingsbehandeling in december 1991 tegen gestemd, gezien de toerekening van de stelpost civiel-technische werken over 1991. Wij willen graag hebben aangetekend dat de WD-fractie wordt geacht te hebben tegengestemd tegen punt 4 van de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu. De heer Hiemstra: Wij willen graag de notitie dat wij tegen de wijziging van de begroting zijn gemeld op pagina 6 van raadsbrief 77 onder het hoofd Welzijn. De Voorzitter: Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de WD-fractie geacht wil worden tegen punt 4 van de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu "Elimineren van de riole ring uit de stelpost Civiel-technische werken en de stadsver nieuwing" en de D66-fractie tegen punt 1 van de Dienst Wel zijn "Tweede aanvullend krediet voor de Westerkerk" te hebben gestemd 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 37