De heer Schreuder: Mevrouw de voorzitter, het Programma
Infrastructuur 1992 bevat in het kader van de investeringen
stadsgewest het project "Zwaaikom Schilkampen". Zolang ons
geen concreet voorstel heeft bereikt voorzien van alle be
leidsmatige en financiële aspecten maakt de D66-fractie ten
aanzien van dit project vooralsnog een voorbehoud.
Het project Rijksweg 31, inclusief voorzieningen openbaar
vervoer, is met ingang van 1992 in het programma opgenomen.
Hiermee kunnen wij instemmen. Wel blijkt dat de financiering
via de gemeentelijke bijdrage behoorlijk beslag legt op de
beschikbare financiële middelen. Gezien de hoge prioriteit
van dit project kan de D66-fractie instemmen met de voorge
stelde maatregelen ten aanzien van de financiële dekking.
Een onderdeel van die dekking betreft het voorfinancieren.
Deze vorm van financieren beschouwen wij als een noodmaatre
gel. Als zodanig is dit voor ons eenmalig aanvaardbaar en
niet voor herhaling vatbaar. Wij dringen er bij het college
op aan om uiterlijk in 1996 deze voorfinanciering totaal af
te dekken. Is het college hiertoe bereid?
Op bladzijde 5 van de toelichting wordt gesteld dat er de
komende jaren vrijwel geen investeringsruimte is voor nieuwe
c.q. nog niet opgenomen danwel gedekte werken, al dan niet in
het kader van het raamplan verkeersregio Friesland. Hoe denkt
het college dit probleem aan te pakken?
Wij zijn van mening dat de raad zo tijdig mogelijk moet
worden geraadpleegd, dus voordat het college beslissingen
neemt, toezeggingen doet, verplichtingen aangaat, over niet
voorziene financiële gevolgen.
Wellicht ten overvloede, mevrouw de voorzitter, op dit moment
is de fractie van D66 nog steeds tegen de aanleg van het
Noord-tangent West.
Het laatste onderwerp betreft de reconstructie van het Vliet.
De door de andere aanwezige fracties bij de behandeling in de
Commissie Stadsontwikkeling gekozen optie stuit bij ons op
onoverkomelijke bezwaren:
1. Er is een ongedekt bedrag a 260.000,
2. Voorgesteld wordt om hiervoor stadsvernieuwingsmiddelen
in te zetten zonder dat nadere afweging heeft kunnen
plaatsvinden omtrent welke werken c.q. welke programma
onderdelen in dat kader worden opgeofferd.
3. Er is in 1993 al een theoretisch tekort van 1,2 mil
joen.
Hoewel de D66-fractie vindt dat de verkeerssituatie op het
Vliet met name voor de fietsers te wensen overlaat, moet toch
met enig realisme worden geconstateerd dat vooralsnog de
12
reconstructie van het Vliet niet eerder kan plaatsvinden dan
in 1995. Hierdoor kan ook beter worden ingespeeld op riole
ringswerkzaamheden die hieraan vooraf gaan als het goed is,
alsmede kunnen andere mogelijke gevolgen van de reconstructie
van de oostelijke ring rondweg worden meegenomen. Vindt het
college deze zienswijze niet veel realistischer?
De heer Graving: Mevrouw de voorzitter, in het kader van de
te treffen infrastructurele voorzieningen en aanpassing van
ons wegennet biedt het voorliggende Programma 1992 met de
daarbijbehorende Meerjarenprogramma Infrastructuur 1993-1995
een duidelijk en overzichtelijk geheel. De hoogte van de
investeringen is in de achter ons liggende jaren nogal terug
gelopen. Dat geeft al aan dat uiterst zorgvuldig moet worden
omgegaan met de beschikbare middelen. De rijksoverheid treedt
terug, ook met het verstrekken van subsidies. Dat houdt in
dat slechts in beperkte mate knelpunten kunnen worden opge
lost. In het programma staan een groot aantal maatregelen
genoemd die in studie zijn of voorbereid worden. Daarover
doet de raad vanavond geen uitspraak. Het gaat nu om het
beschikbaar stellen van de raamkredieten in het kader van de
voorbereiding. Dat neemt niet weg dat met de voorbereiding
mankracht en middelen zijn gemoeid en prioriteitsstellingen
onontkoombaar zijn.
Ik wil de wethouder, die ik overigens complimenteer met het
voorliggend proaramma, vragen om de Commissie Stadsontwikke
ling en Milieu voortdurend optimaal te blijven betrekken bij
de volgende stappen in een zodanig stadium dat bijsturing nog
goed mogelijk is, zonder grote tijdsdruk waardoor subsidies
dreigen teloor te gaan enz.
De plannen voor de zwaaikom bij Schilkampen komen nog terug
in de Commissie Stadsontwikkeling, hoewel er een zekere
tijdsdruk is.
De plannen voor minirotondes op plaatsen waar goed werkende
verkeerslichtregelinstallaties zijn, roepen bij mij ook de
nodige vragen op.
De proef rond het Europaplein eveneens.
En zo is er wel meer te noemen.
Voor al deze zaken is een sturing door de raad via de raads-
adviescommissie noodzakelijk op een zodanig moment dat in de
voorliggende plannen nog keuzes mogelijk zijn.
Overigens stemt mijn fractie vanavond in met het programma
1992 en de daarin gevraagde raamkredieten.
13