precies moet. Daar komen wij de eerstkomende commissieverga
dering over te spreken. Dan kan daarna besluitvorming plaats
vinden. Op dat moment is pas definitief sprake van het al dan
niet aanleggen van de zwaaikom.
Rijksweg 31 en de moeilijkheden die dat met zicht mee heeft
gebracht voor de gemeente, omdat wij sneller dan geraamd
middelen beschikbaar moesten stellen voor die maatregelen
waar ik zojuist al op gewezen heb. Dat heeft ertoe geleid dat
wij voor een deel de kosten hebben kunnen betalen uit het
schrappen van activiteiten uit dit meerjarenprogramma. Maar
voor een deel is dat niet gelukt en het college heeft voorge
steld om dat deel voor te financieren. Tot 1995 zit in het
programma geen ruimte meer. Voorfinanciering suggereert
natuurlijk iets anders, namelijk dat je het daarna moet gaan
betalen. Dan is in 1996 het eerste jaar waarin die mogelijk
heid er is. Of dat in één jaar moet of dat wij dat moeten
spreiden, moeten wij op dat moment, gelet op de wensen die er
kunnen zijn en de beschikbare middelen, dan opnieuw bezien.
Maar het uitgangspunt is dat vanaf 1996 de voorfinanciering
weer teniet wordt gedaan ten laste van het fonds waar wij het
hier over hebben.
De heer Schreuder heeft terecht geconstateerd dat, zoals de
nota ook aangeeft, wij thans - gelet op de afspraken en de
verplichtingen die wij al hebben aangegaan - geen ruimte
hebben voor de maatregelen die wellicht het gevolg zijn van
het vaststellen van het raamplan van de vervoerregio. Het is
duidelijk dat zolang er geen geld voor beschikbaar is, je ook
geen besluiten kunt nemen om die maatregelen uit te voeren.
Binnenkort zal de nota ook aan de raad worden voorgelegd. Dan
is veel duidelijker wat eventueel de consequenties zijn
beleidsmatig, maar ook financieel en op welke wijze wij
daarmee om moeten gaan de komende jaren. Maar o^k daarvan zal
de besluitvorming dus nog allemaal moeten plaatsvinden.
De heer Schreuder heeft nog een keer aangegeven dat hij
bezwaar blijft houden tegen de mogelijke aanleg van een
Noord-tangent West. Ik neem daar kennis van.
Ten aanzien van de reconstructie van het Vliet heeft hij
bezwaar tegen het voorstel. Omdat er inderdaad sprake is van,
als dat zo zou gaan zoals de meeste fracties in de commissie
hebben bepleit, op dit moment een ongedekt gat van
260.000,Hij zegt: wat ons betreft dan maar liever een
jaar later starten, want dan kun je bovendien wellicht nog
aansluiten bij maatregelen van riolering en dergelijke. Wij
nemen vanavond geen besluit over het programma 1993 en vol
gende jaren. Het is niets meer dan een inzicht, wel een
16
belangrijk inzicht, maar wij nemen er geen besluit over. In
de commissie heb ik moeten constateren dat met uitzondering
van de D66-fractie, alle fracties hebben gepleit voor het
naar voren halen met één jaar van de reconstructie van het
Vliet, van 1995 naar 1994, op grond van een groot aantal
argumenten. Wij hebben inderdaad moeten constateren dat er
dan een gat bestaat van 260.000, Dat betekent dat wij
keuzes moeten doen. Ik heb aangegeven dat, gelet op de stel-
lingname van de fracties in de commissie, het college bij de
voorbereiding van het concrete programma 1993 serieus zal
kijken of en in hoeverre zij kans ziet die wens van de raad
vast te leggen. Dat betekent dus dat wij nog met een nader
voorstel zullen komen van hoe wij dat denken te financieren.
Want nogmaals, het gat van 260.000,is op dit moment nog
niet gedekt. Het is duidelijk dat bepaalde fracties in ieder
geval bepaalde aanwending van sommige fondsen al vast hebben
aangegeven.
De heer Greving heeft gepleit voor een zorgvuldige voorberei
ding, met name de ruimte voor de commissie om bij te sturen.
Daar heeft hij gelijk in. Ik heb overigens de indruk dat dit
in de meeste van de concrete uitwerkingsplannen ook het geval
is. Maar wellicht ten overvloede dan toch de toezegging dat
wij de commissie uiteraard bij de nadere uitwerking van de
verschillende plannen zullen betrekken en ook op tijd. Het
voordeel van een planning is dat je ook beter inzicht hebt
wanneer je met iets moet beginnen, opdat je niet voor aller
lei subsidietechnische dwangsituaties komt te staan.
De heer Heins is akkoord. Hij heeft toch een wat verkeerd
beeld naar voren gebracht over de ruimte die het college zou
geven om met een programma als dit, maar dat geldt eigenlijk
voor alle meerjarenprogramma's, te schuiven. Ik denk dat het
beeld zo moet zxjn, althans zo heb ik het zelx ervaren. Bij
een eerdere bespreking van een brief van een aantal bewo
nersorganisaties is vanuit de PAL-fractie gezegd dat zij het
heel belangrijk vinden dat dit naar voren moet. Ik heb toen
aangegeven dat dat op zichzelf een duidelijke uitspraak is,
maar dat het mij zinnig lijkt dat, voordat wij daar een be
sluit over nemen, wij wel weten wat dan niet door kan gaan.
Want het is natuurlijk mooi om iets naar voren te halen wat
geld kost, maar dan moet je wel weten wat je schrapt. Dat is
precies datgene wat is gebeurd. Vervolgens is nagegaan wat de
consequenties zijn van het naar voren halen van een dergelijk
project. Op dat moment kun je pas echt zinnig politieke
prioriteiten stellen, dan iedere keer per incident zonder dat
je weet wat je vervolgens daarmee overhoop haalt, uitspraak
te doen. De bedoeling van die meerjarenplanning is dan ook
met name ruimte te geven voor het schuiven als daar politiek
17