tie. Is het dan niet verstandig om die kosten nu al vast mee te nemen en niet de grondsanering op pm te ramen? Wij weten inmiddels hoe of het zit. De heer Heins: Dit agendapunt betreft een aanvraag voor een krediet van nagenoeg 4,4 miljoen voor de aanleg van een zwaaikom, een openbare loswal en een aantal civiel-techni- sche werken, dit in het kader van het bestemmingsplan Schilkampen In de commissie hebben wij hier tot twee keer toe uitge breid over gepraat. Onze conclusie was dat wij achter de aanleg van het bedrijventerrein Schilkampen staan, maar dat wij geen heil zien in de aanleg van een zwaaikom voor schepen van 90 meter op deze plek. Ook vinden wij de loka- tie van een loswal binnen de bebouwde kom planologisch niet verantwoord. Te veel hinder moet worden verwacht voor de omwonenden. Voor ons zijn bedrijventerrein enerzijds en een zwaaikom met loswal anderzijds geen onderdelen die per sé aan elkaar verbonden zijn. Dat komt ook in de stukken naar voren. In de eerste plaats is de loswal openbaar en niet expliciet bedoeld en gekoppeld aan de nieuwe bedrijven. De bedrijven die zich op het bedrijventerreintje mogen vesti gen zijn kleinschalig en redelijk milieuvriendelijk en zullen zeer waarschijnlijk geen behoefte hebben aan een loswal. Met andere woorden de loswal is bedoeld voor andere grootschalige bedrijven in de wijde omtrek. Je zal daar maar wonen als ze grind, zand en wie weet nog meer aan het lossen of laden zijn, bijvoorbeeld afval. Wie ooit gebruik van de zwaaikom zullen maken is nog lang niet te zeggen. De aanvoer van veevoer bij Koopmans Meelfa brieken is gestopt, dus is de aanleg van een zwaaikom een investering zonder een reëel uitzicht op rendement. De bodemverontreiniging. Ter plaatse van de zwaaikom is de verontreiniging zo groot dat toen zij daar aan het prikken waren, de olie spontaan uit de pijp omhoog kwam. Kosten van de bodemsanering 1\ miljoen. Kosten die in feite op de exploitatie van de gronden rusten. Nu kan je zeggen dat die grond toch gesa neerd moet worden, maar gelet op meerdere noodzakelijke projecten in de stad vragen wij ons af of de bodemsanering van dit terrein zo'n hoge prioriteit moet krijgen. Dan gaan bij ons projecten als Hoeksterend en het baggeren van grachten en kanalen voor. Ondanks subsidies vanuit Brussel en provincie is het nade lig saldo nagenoeg 13 miljoen en dat zal drukken op het Egalisatiefonds. Per januari 1991 met 420.000,dat is alvast in de boeken bijgeschreven. Nu hadden wij uit de 28 discussie ten tijde van de herwaardering en ons PALterna- tief begrepen dat er geen speling meer in het Egalisatie fonds zat om extra tegenvallers op te vangen. Maar mis schien geldt hier de regel weer, dat als je iets echt wilt er altijd geld voor te vinden is. De PAL-fractie vindt de financiële risico's van dit plan onverantwoord, het rust wat ons betreft op drijfzand. Toch wil ik nog wel even stilstaan bij de toegankelijkheid van Leeuwarden voor grote schepen. Alleen het Prinses Margrietkanaal is in deze provincie als een hoofdvaarweg klasse 5 bestempeld en bevaarbaar voor schepen tot 2000 ton. Het Van Harinxmakanaal zit een klasse lager tot 1350 ton, maar is in het kader van het Structuur schema Verkeer en Vervoer gereserveerd voor promotie tot een hogere klasse. Uitbouw van het Van Harinxmakanaal maakt Leeuwarden toegankelijk voor grotere schepen vanuit Harlin- gen en Groningen-Delf zi jlDat is een troefkaart die kan worden uitgespeeld ter verbetering van het vestigingskli maat voor nieuwe bedrijven en ter vergroting van de recrea tieve vaarmogelijkheden. Samenwerking met Harlingen en Franeker ligt dan voor de hand in plaats van het maken van een zwaaikom hier en een zwaaikom in Harlingen. In de Nota Stadsgewest komt dit als een haalbaarheidsonderzoek pas naar voren voor de periode na 1995. Wij stellen ons voor dat uitbouw van het Van Harinxmakanaal een betere investe ring is, de toekomst is dan een zwaaikom binnen de bebouwde kom. De heer Ten Hoeve: Mijnheer de voorzitter, wij hebben dit twee keer in de commissie gehad. Wij hebben meteen in de commissie gezegd dat wij voor dit voorstel waren. In die zin hoef ik eigenlijk het woord niet te voeren, maar ik wil toch nog even reageren op het verhaal dat de heer Heins heeft gehouden. Ik vind dat wat een te gemakkelijk verhaal. Er zitten een aantal kanttekeningen aan. Hij noemt bepaalde dingen waar vraagtekens bij gezet kunnen worden. Maar hij noemt het alternatief niet en dat is wanneer wij in dit gebied niets doen, die boekwaarde daar ook ligt en daar elk jaar iets bijgeschreven wordt en op termijn - die berekeningen waren er ook - het terrein veel duurder zal worden en wij niet tot de uitvoering van dit geheel komen. Die kant van de zaak belicht hij helemaal niet. In zijn visie is het niet een goed voorstel, maar gebeurt er vervolgens niets, want hij komt niet met een alternatief voor deze hoek. Het is juist van belang dat in dit deel van de stad, waar wij overigens al jaren over praten, ook wat gebeurt. Die zwaai kom, zo zegt de heer Heins, moet niet in de stad. Wij maken 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 15