deze zijn genoemd in de raadsbrief. Zij zijn echter van oor
deel dat hier sprake is van een bijzondere situatie waarbij
de kwetsbaarheid van het historisch straatbeeld in geding kan
komen. Zonder te beschikken over een nader uitgewerkt bouw
plan met een tekeningschets vinden zij dat er geen goede
politieke besluitvorming kan plaatsvinden.
Ook zijn zij van mening dat gezien de tegenstrijdigheden en
de grote meningsverschillen er een voldoende draagvlak moet
zijn onder de burgers van onze gemeente. De burgers dienen
vooraf goed geïnformeerd te worden over deze toch ingrijpende
stadsbeeldverandering.
Mijnheer de voorzitter, samengevat wil ik aan het college de
volgende vraag stellen.
Is het college bereid een nader uitgewerkt plan om te komen
tot een luchtbrug ten behoeve van het Fries Museum, dat al
dan niet past binnen de gestelde randvoorwaarden, zonder
beperking aan de raad voor te leggen?
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, bij de afweging in
de WD-fractie heeft vooral de verbinding tussen Fries Museum
en Kanselarij door middel van een luchtbrug een hoofdrol
vervuld. Past de luchtbrug in het stadsgezicht en zijn de
risico's voor het stadsbeeld acceptabel? Het maken van een
luchtbrug beïnvloedt de bestaande historische stedebouwkundi-
ge opbouw. Het stadsbeeld met het zicht op de Bonifatiustoren
is gaaf en verdraagt die ingreep volgens ons niet. De dwars
op de hoofdstructuur van het oorspronkelijke grachtencultuur
geplaatste luchtbrug past niet in de historische straten-
structuur en doet afbreuk aan de heldere structurele opbouw
van de stad. De luchtbrug verhoudt zich niet met de fijnscha-
lige gevelwand en de monumentale waarde van de Kanselarij
wordt aangetast.
Deze argumenten zijn voor de meerderheid van de WD—fractie
redenen om voor punt 1 en tegen punt 2 van het besluit te
stemmen
De heer Krol: Voorzitter, in de Commissie Stadsontwikkeling
is het onderwerp luchtbrug uitgebreid besproken. Vandaar van
onze kant een paar korte opmerkingen en een stemverklaring.
De CDA-fractie gaat in grote lijnen akkoord met de uitbrei
dingsplannen van het Fries Museum waarbij wij bijzonder
tevreden zijn met het gebruik van de Kanselarij als museum,
waardoor dit zo karakteristieke gebouw weer een passende
functie krijgt. Eveneens is de vestiging van een afdeling
moderne kunst een positieve ontwikkeling.
12
Met één onderdeel hebben wij grote moeite, namelijk de ver
binding van beide gebouwen middels een luchtbrug. Reeds in
december hebben wij ons een tegenstander getoond aan de hand
van een ontwerp van architect Daan. Vervolggesprekken met
belanghebbenden hebben ons niet kunnen overtuigen van het
tegendeel. Een paar argumenten daaromtrent:
te massaal;
het leidt de aandacht af van de Kanselarij;
het beneemt het uitzicht op Tuinen en Bonifatiustoren;
- tast de oorspronkelijke structuur van het van oudsher
open gebied aan.
Gelukkig is b. en w. tot een soortgelijke conclusie gekomen.
Dan kom ik tot de vraag of wij kunnen instemmen met de stede-
bouwkundige randvoorwaarden zoals worden voorgesteld door b.
en w.
Gelet op de gehanteerde argumentatie bij het afwijzen van het
eerste ontwerp is dat niet zonder meer mogelijk. Daarvoor is
tevens een definitief ontwerp nodig, net zoals bij de discus
sie over het ontwerp Daan. Gelet op die discussie is een
besluitvorming over de stedebouwkundige randvoorwaarden
zonder ontwerp in dit specifieke geval niet mogelijk. Omdat
dat kennelijk door raadsleden niet mogelijk is, gelet op de
uitspraken van de wethouder in de commissie, zal een grote
meerderheid van de CDA-fractie tegen besluit 2 stemmen.
Tot slot, in de commissie hebben wij gevraagd aan de wethou
der naar de stand van zaken omtrent een mogelijke ondergrond
se verbinding, een tunnel dus. Is alles goed doorgerekend,
hebben wij gevraagd. Zijn er alternatieven mogelijk nu het
pand van Fahner is aangekocht? Als ik nu de berichten in de
krant mag geloven, is zo'n alternatief dichterbij dan wij
denken.
Wij zouden het verstandig vinden wanneer het Fries Museum
streeft naar zo'n ondergrondse verbinding.
Mevrouw Van Ulzen: Vanavond spreken wij over de medewerking
en de uitbreiding van het Fries Museum. Diverse mogelijkheden
zijn de revue gepasseerd, o.a. een tunnelverbinding. Hoewel
technisch mogelijk is hier niet voor gekozen vanwege de
geschatte meerkosten, nl. minimaal 2 miljoen. Uiteindelijk
heeft het bestuur gekozen voor een luchtbrug en de heer Daan
kreeg opdracht een luchtbrug te ontwerpen. Er vond een in
spraakronde plaats, waar veel gebruik van is gemaakt met
gevolg dat het bestuur van het Fries Museum met een alterna
tief plan is gekomen. De inspraak gaf weer dat men dit ont
werp eigenlijk niet zo terecht vond. De brug werd in het
alternatieve plan noordelijker gesitueerd en de restaurant-
13