deze zijn genoemd in de raadsbrief. Zij zijn echter van oor deel dat hier sprake is van een bijzondere situatie waarbij de kwetsbaarheid van het historisch straatbeeld in geding kan komen. Zonder te beschikken over een nader uitgewerkt bouw plan met een tekeningschets vinden zij dat er geen goede politieke besluitvorming kan plaatsvinden. Ook zijn zij van mening dat gezien de tegenstrijdigheden en de grote meningsverschillen er een voldoende draagvlak moet zijn onder de burgers van onze gemeente. De burgers dienen vooraf goed geïnformeerd te worden over deze toch ingrijpende stadsbeeldverandering. Mijnheer de voorzitter, samengevat wil ik aan het college de volgende vraag stellen. Is het college bereid een nader uitgewerkt plan om te komen tot een luchtbrug ten behoeve van het Fries Museum, dat al dan niet past binnen de gestelde randvoorwaarden, zonder beperking aan de raad voor te leggen? De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, bij de afweging in de WD-fractie heeft vooral de verbinding tussen Fries Museum en Kanselarij door middel van een luchtbrug een hoofdrol vervuld. Past de luchtbrug in het stadsgezicht en zijn de risico's voor het stadsbeeld acceptabel? Het maken van een luchtbrug beïnvloedt de bestaande historische stedebouwkundi- ge opbouw. Het stadsbeeld met het zicht op de Bonifatiustoren is gaaf en verdraagt die ingreep volgens ons niet. De dwars op de hoofdstructuur van het oorspronkelijke grachtencultuur geplaatste luchtbrug past niet in de historische straten- structuur en doet afbreuk aan de heldere structurele opbouw van de stad. De luchtbrug verhoudt zich niet met de fijnscha- lige gevelwand en de monumentale waarde van de Kanselarij wordt aangetast. Deze argumenten zijn voor de meerderheid van de WD—fractie redenen om voor punt 1 en tegen punt 2 van het besluit te stemmen De heer Krol: Voorzitter, in de Commissie Stadsontwikkeling is het onderwerp luchtbrug uitgebreid besproken. Vandaar van onze kant een paar korte opmerkingen en een stemverklaring. De CDA-fractie gaat in grote lijnen akkoord met de uitbrei dingsplannen van het Fries Museum waarbij wij bijzonder tevreden zijn met het gebruik van de Kanselarij als museum, waardoor dit zo karakteristieke gebouw weer een passende functie krijgt. Eveneens is de vestiging van een afdeling moderne kunst een positieve ontwikkeling. 12 Met één onderdeel hebben wij grote moeite, namelijk de ver binding van beide gebouwen middels een luchtbrug. Reeds in december hebben wij ons een tegenstander getoond aan de hand van een ontwerp van architect Daan. Vervolggesprekken met belanghebbenden hebben ons niet kunnen overtuigen van het tegendeel. Een paar argumenten daaromtrent: te massaal; het leidt de aandacht af van de Kanselarij; het beneemt het uitzicht op Tuinen en Bonifatiustoren; - tast de oorspronkelijke structuur van het van oudsher open gebied aan. Gelukkig is b. en w. tot een soortgelijke conclusie gekomen. Dan kom ik tot de vraag of wij kunnen instemmen met de stede- bouwkundige randvoorwaarden zoals worden voorgesteld door b. en w. Gelet op de gehanteerde argumentatie bij het afwijzen van het eerste ontwerp is dat niet zonder meer mogelijk. Daarvoor is tevens een definitief ontwerp nodig, net zoals bij de discus sie over het ontwerp Daan. Gelet op die discussie is een besluitvorming over de stedebouwkundige randvoorwaarden zonder ontwerp in dit specifieke geval niet mogelijk. Omdat dat kennelijk door raadsleden niet mogelijk is, gelet op de uitspraken van de wethouder in de commissie, zal een grote meerderheid van de CDA-fractie tegen besluit 2 stemmen. Tot slot, in de commissie hebben wij gevraagd aan de wethou der naar de stand van zaken omtrent een mogelijke ondergrond se verbinding, een tunnel dus. Is alles goed doorgerekend, hebben wij gevraagd. Zijn er alternatieven mogelijk nu het pand van Fahner is aangekocht? Als ik nu de berichten in de krant mag geloven, is zo'n alternatief dichterbij dan wij denken. Wij zouden het verstandig vinden wanneer het Fries Museum streeft naar zo'n ondergrondse verbinding. Mevrouw Van Ulzen: Vanavond spreken wij over de medewerking en de uitbreiding van het Fries Museum. Diverse mogelijkheden zijn de revue gepasseerd, o.a. een tunnelverbinding. Hoewel technisch mogelijk is hier niet voor gekozen vanwege de geschatte meerkosten, nl. minimaal 2 miljoen. Uiteindelijk heeft het bestuur gekozen voor een luchtbrug en de heer Daan kreeg opdracht een luchtbrug te ontwerpen. Er vond een in spraakronde plaats, waar veel gebruik van is gemaakt met gevolg dat het bestuur van het Fries Museum met een alterna tief plan is gekomen. De inspraak gaf weer dat men dit ont werp eigenlijk niet zo terecht vond. De brug werd in het alternatieve plan noordelijker gesitueerd en de restaurant- 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 7