staat, een opvang van werklozen. Bij vrijwilligers wordt in
dit project vraag en aanbod bij elkaar gebracht, ook van
niet werkzoekenden. Behalve het vasthouden en opdoen van
werkervaring is het opvullen van vrije tijd of het zich nog
nuttig maken en zich daarmee nuttig voelen in en voor de
samenleving minstens zo belangrijk. Voor ons blijft dat
ook, met een verandering in begeleiding van een groter aan
tal mensen naar een betaalde baan, een belangrijk project.
Om wat hiermee is opgebouwd nu zonder meer over boord te
gooien, gaat ons te ver.
Tijdens de commissiebehandeling hebben wij de wethouder ge
vraagd te laten onderzoeken of de Vrijwilligers Vacature
Bank zou kunnen worden gehandhaafd door het project elders
of bij een andere instelling onder te brengen. Uit de nage
zonden aanvullende notitie over dit onderwerp blijkt dat
ook het college vindt dat er nog nader overleg plaats moet
vinden over de wijze waarop het vrijwilligerswerk zonder
Vrijwilligers Vacature Bank zo goed mogelijk kan worden
gecontinueerd. De suggesties om daarbij instellingen vraag
naar vrijwilligers te laten melden op verschillend mogelij
ke lokaties, geeft voor ons te weinig zekerheid voor conti
nuïteit voor enige structuur, laat staan voor welke organi
satie of begeleiding van een project gericht op vrijwilli
gers dan ook. Wij steunen daarom de motie van de D66-frac-
tie voor het behoud van een op vrijwilligers gerichte be
middelingsstructuur.
De heer Biemans: Voorzitter, wij kunnen ons vinden in het
nu voorliggende raadsvoorstel.
De raad heeft geruime tijd geleden al besloten om de hoofd
prioriteit in het werkgelegenheidsbeleid van de gemeente te
wijzigen in een beleid gericht op de toeleiding naar de
arbeidsmarkt. Het 1000-Banenplan is daarvan één van de
meest sprekende voorbeelden.
De relatie met bestaande werkgelegenheidsprojecten is dui
delijk. Het lag dan ook voor de hand om eens kritisch naar
Projecten Mensen Zonder Werk te kijken. Dat is nu, na een
toch lange aanlooptijd, uiteindelijk gebeurd. Het PMZW
richt zich grotendeels op eenzelfde soort doelgroep als
waarvoor wij het activerend arbeidsmarktbeleid bedoeld heb
ben. Voorgesteld wordt om een totaalbedrag van f 550.000,
te korten op deze werksoort. Ik gaf zojuist al aan dat wij
daarmee kunnen instemmen.
Op het eerste gezicht lijkt de bezuiniging een enorm deel
van het budget weg te slaan bij het PMZW. In feite is dat
slechts ten dele zo. Het gaat daarbij om een bewuste keuze.
Het is de bedoeling om het nieuwe PMZW in te schakelen bij
(ik citeer) "de uitvoer en het ontwikkelen van nieuwe ar
16
beidsmarkt relevante werkgelegenheidsprojecten". Het PMZW
krijgt daarmee de kans om het budget weer aanzienlijk op te
krikken. Dat gebeurt niet geheel vrijblijvend, zoals tot nu
toe deels het geval was, maar wij denken dat het nieuwe
PMZW op deze manier een goede mogelijkheid krijgt een
plaats in deze gemeente te rechtvaardigen.
Ik wil nog één opmerking plaatsen bij de notitie en de Na
dere Standpuntbepaling.
Wij hebben in de commissievergadering al opmerkingen ge
maakt over de Vrijwilligers Vacature Bank, andere sprekers
voor mij hebben dat ook al gedaan. Voorgesteld wordt om het
subsidie voor het WB te beëindigen. Wij hebben daar twij
fels over, wij vinden vrijwilligerswerk belangrijk. Wij
hebben die twijfels ook al duidelijk gemaakt. Inmiddels
hebben wij de aanvullende notitie over deze zaak ontvangen
en daaruit blijkt dat de motivering om de WB op te heffen
ontleend wordt aan een drastische daling in het aantal aan
vragen voor toetsing. Die terugloop is duidelijk, van 58 in
1987 naar 24 in 1991. Het aantal bemiddelingen laat echter
een stabieler beeld zien. In feite wordt in de aanvullende
notitie ook twijfel uitgesproken, omdat aangegeven wordt
dat er nog overleg zal volgen over de mogelijkheden om toch
de WB op de één of andere manier te continueren. Omdat het
hierbij ook gaat om een deel van de taakstelling die aan de
herstructurering PMZW verbonden is en het niet onze bedoe
ling is om gaten in die taakstelling te schieten, want wij
hebben daar in een eerder stadium immers al mee ingestemd,
is dat voor ons voldoende.
De heer Den Oudsten: Voorzitter, ik kan aan al die bijdra
gen over dit onderwerp niet zo verschrikkelijk veel meer
toevoegen. Toch even een paar opmerkingen.
Ik denk dat het allereerst goed is om te zeggen dat het een
goede heldere feitelijke notitie is geweest waarop wij ook
als raad goed onderliggend materiaal voorgeschoteld hebben
gekregen om ons oordeel over te vellen. Ik hoop niet dat
het feit dat het zo helder was iets heeft te maken met de
lange tijd die de gemeente nodig heeft gehad om de notitie
voor te bereiden.
Het is duidelijk dat ook wij het volstrekt eens zijn met de
lijn die in de notitie is uitgezet. Even los van de forse
taakstelling die hierop rust, denk ik dat ook als er niet
sprake zou zijn geweest van een herstructurering van het
werkgelegenheidsbeleid met name in de sfeer van de toelei
ding naar werk, er toch ook fors aanleiding zou zijn ge
weest om te kijken naar de Projecten Mensen Zonder Werk en
de manier waarop dat georganiseerd is. Dus in die zin zijn
17