er dan namelijk hogere bouwkosten zullen zijn. Per definitie wordt het geheel dan duurder. De CDA-fractie vindt de extra kredietaanvraag een nare zaak, vooral als het tegen het licht wordt gehouden van alle andere zaken die momenteel spelen. Wij zitten in zwaar vaarwater wat dat betreft. Moet je De Harmonie en de vele andere noodzake lijke zaken die Leeuwarden dient te hebben en in stand moet houden, gezien de positie die het inneemt, daar de dupe van laten worden? In financieel moeilijke tijden moet je als raad natuurlijk wel alles tegen elkaar afwegen. Een voorziening als een Stadsschouwburg is daarbij wel een vereiste. Daarom blijft het CDA-standpuntdat ik in het begin noemde omtrent een kwalitatief goede schouwburg met uitstraling over de gehele provincie, nodig. Dat lot draagt Leeuwarden nu een maal. Toch willen wij daar niet somber tegen aan kijken en meedoen in het koor van ach en wee geroep. U hebt daar, voorzitter, gisteren bij de opening van het zwembad De Blauwe Golf de juiste woorden over gesproken. Elk project staat immers op zichzelf, zo ook de Stadsschouwburg. De CDA-fractie kiest, ondanks enkele punten van kritiek, voor een noodzakelijke voorziening die Leeuwarden al weer node mist. Wij hopen en rekenen er op dat wij nu snel kunnen bouwen Het zal duidelijk zijn voorzitter, onze fractie stelt zich achter het raadsvoorstel. De heer Hiemstra: Chaos en paniek, voorzitter, zijn de woor den die het beste de indruk weergeven die wij kregen bij de ontvangst van de uitnodiging van 29 september jl. voor deze extra gemeenteraadsvergadering. Nog tijdens de besloten vergadering van de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie op 2 september jl., waar de stand van zaken met betrekking tot de Stadsschouwburg werd weergegeven, was verzekerd dat het budget van f 33 1/3 miljoen niet zou worden overschreden. Een opmerking van een van de commissieleden over de summiere informatie aan de commissies werd door de wethouder behandeld met de mededeling dat er al zes weken niets te melden was en dat er zo lang ook al geen stuurgroepvergaderingen waren geweest. Dan word je dus het gevoel meegegeven, wij hebben het in de handen, maak je geen zorgen, wij willen nu even bijpraten over de normale probleempjes die zich bij zo'n project nu eenmaal voordoen. Ondanks twijfels, gevoed door het recente verleden, besluit onze fractie zich dan wel te richten op de verstrekte informatie en zich niet te laten beïnvloeden door de her en der gemaakte opmerkingen in de zin van: "et sal wel weer miljoenen meer wurde"Toch kregen de pessimisten gelijk en dan reageer je toch verongelijkt en 18 gaan de emoties hun gang. Een deadline was kennelijk verge ten, de situatie was kennelijk onderschat en gegeven ver trouwen krijgt dan een knak. In de hand een gat, dan ook maar één in de stad, is de door gevoelens geleide eerste reactie. Dat is een model 0 dus, in dezelfde trant sprekend als de raadsbrief. Als het nuchter verstand weer boven komt, voor zitter, ga je ook nog eens naar de in de raadsbrief genoemde modellen 1 tot en met 5 kijken. Wij gingen rekenen, want wij praten over een geldprobleem. Ons O-model zadelde de toekomst op met een probleem en afhankelijk van de tijd waarin dit zou worden opgelost werden de kosten f 8 tot f 10 miljoen zonder een financieringsbron. Model 1 kost f 5 miljoen extra en dat is opnieuw waarschijnlijk te krap begroot. Model 2 komt totaal op hetzelfde niveau als 1, zeker als dit verder de tijd wordt ingeschoven. Bij model 3 heeft u geen prijskaartje gehangen, maar dat wijkt niet af van 2. Model 4 levert onvol doende besparing op. Over model 5 gaat deze discussie, want dat is in feite het voorstel van de raadsbrief. Na informatie gisteravond in de commissievergadering is mijn fractie het eens met de creatieve ontwikkeling voor de finan ciering van het tekort. De D66-fractie zal derhalve instemmen met het voorliggende voorstel, zij het hikkend. Hikkend voor zitter, om drie redenen. 1. wij vragen van onze inwoners financieel reeds veel; 2. wij bereiden een bezuiniging voor die er niet om liegt; 3. wij vinden drie van deze affaires in korte tijd eigen lijk wel genoeg. Ten aanzien van dat laatste zal mijn fractie het college in overweging willen geven lering te trekken uit de financie ringsproblemen met theater Romein, het Stadskantoor en nu de Stadsschouwburg, door enkele deskundige buitenstaanders deze gevallen eens te laten doorlichten. Bijvoorbeeld als aan dachtspunt of als optie om aanbestedingen in te zetten met laag gecalculeerde bedragen, een wijs uitgangspunt. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, dit voorstel komt op een heel ongelukkig ogenblik. Voor volgend jaar komt een bezuinigingsoperatie van ruim f 7 miljoen op ons af en voor de daaropvolgende jaren nog eens zo'n f 13 miljoen. Dan blijkt dat bij de aanbesteding van de nieuwe schouwburg nog f 3,4 miljoen bij het begrote bedrag moet. Een gevolg van uitwerking van het schetsplan. In september 1991 zijn wij akkoord gegaan met een budget van ruim f 33 miljoen. Er moet dus nog dekking gevonden worden voor f 3,4 miljoen. U doet dat door een bedrag van f 1 miljoen uit de Princessehofgel den. De WD-fractie is akkoord met deze keuze en heeft dus geen behoefte aan motie nr. 2 van de PAL/Groen Links-fractie. De jaarlijkse lasten van f 328.000,probeert u te dekken 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 10