door het rentevoordeel van f 47.000,kapitaallasten grond waarde van f 234.000,en het subsidie van het Filmhuis van f 30.000,terwijl het bestuur van De Harmonie zich bereid heeft verklaard om de garderobe te financieren, waardoor het subsidie structureel met f 17.000,kan worden verlaagd. Niet instemmen met uw voorstel houdt in dat wij minimaal met f 5 miljoen schuld opnieuw zullen moeten beginnen, waardoor wij, behalve nog meer tijdverlies, er vanuit kunnen gaan dat het nog duurder wordt, zo niet een uitgekleed plan wordt. Wij vinden dat wij een goede schouwburg moeten hebben en willen niet tornen aan het programma van eisen. Hoewel er onzekerheden blijven, ik denk aan de sponsorgelden en het BTW-verhaal, gaat mijn fractie akkoord met uw voor stel, hetgeen inhoudt dat wij geen behoefte hebben aan de motie van de PAL/Groen I,inks-fractie nr. 1. Wat betreft het aanvullen van het kunstbudget zijn wij het eens met wat in de raadsbrief staat, hetgeen ook geldt voor de post Onvoorzien. Tevens kunnen wij akkoord gaan met de aanvullende motie van de PvdA-fractie. De heer Janssen (weth.Voorzitter, laat mij beginnen toch met enige voldoening te constateren dat de raad dezelfde afweging maakt als het college gemaakt heeft. De opmerkingen die daarbij in algemene zin zijn gemaakt, zijn ook de opmer kingen die bij de discussie in het college hebben gespeeld, namelijk dat je eigenlijk op geen ongelukkiger moment als dit voor een dergelijke keuze geplaatst kunt worden. Alle sprekers hebben gesproken over de bezuinigingstaakstel ling die om de hoek loert, waar wij binnenkort in deze zaal met elkaar over zullen discussiëren en die nogal forse gevol gen zal hebben voor allerlei voorzieningen in deze stad. Dan zit je toch met de vraag, als je je realiseert dat het pro gramma van eisen zoals wij dat vorig jaar hebben vastgesteld alleen maar uitgevoerd kan worden met een budgetverhoging, of je dat nu moet doen in deze tijd. Met name door de PAL/Groen Links-fractie is vooral het culturele aspect van de nieuwe Stadsschouwburg heel sterk benadrukt. Daar is ook aangegeven dat je ook een afweging met andere culturele voorzieningen zou kunnen maken, voor hun dan wat betreft het onderdeel Princessehofgelden. Ik denk dat met name in het college in de discussie meer de doorslag heeft gegeven wat ik ook andere sprekers heb horen zeggen, namelijk dat de schouwburg met name voor ons ook een hele duidelijke functie in het vesti gingsklimaat van onze stad heeft. Dat betekent dus dat het wat dat betreft meer is dan alleen een culturele voorziening. Mevrouw De Haan heeft aangegeven dat de raad in een positie is gekomen dat in korte tijd een hoop informatie verwerkt 20 moest worden en daar besluiten over genomen moesten worden. Ik ben het met haar eens dat de raad voor die keuze is ge steld. Dat is zeker niet een manier van werken die wij struc tureel moeten gaan invoeren, in tegendeel. Ik kan mijzelf in de tijd dat ik in de raad zit in elk geval niet herinneren dat dit eerder is voorgekomen. Dus denk ik dat net duidelijk is dat dit een hoge uitzondering is en dat dit te maken heeft met het feit dat wachten tot de reguliere raadsvergadering een behoorlijke kostenstijging met zich mee zou brengen. Dan nog is het natuurlijk aan de raad om te besluiten of er voldoende verwerkingstijd is geweest om tot een verantwoorde besluitvorming te komen. Ik kan met voldoening constateren dat de raad die flexibiliteit heeft opgebracht. Ik heb alle sprekers horen aangeven voldoende informatie te hebben gehad en te hebben kunnen verwerken om tot een verantwoorde be sluitvorming te komen. Het blijft een noodprocedure die wij alleen maar in uitermate hoge uitzonderingsgevallen mogen toepassen, naar mijn idee. Mevrouw De Haan heeft vervolgens de verschillende modellen langs gelopen. Zij heeft eigenlijk geconstateerd dat je voor een keuze staat tussen het model van het ontwerp dat er nu ligt in de la leggen en opnieuw beginnen of doorgaan met het model dat er ligt en het budget verhogen. Daar hebben de meeste andere sprekers ook over gesproken. Je kunt zeggen dat er aan de ene kant een duidelijke keuzemogelijkheid is, aan de andere kant zijn de consequenties van model 1 dusdanig dat die weinig aantrekkelijk zijn om dat model te volgen. De heer Hiemstra heeft aangegeven dat als je model 1 neemt het dan f 5 miljoen duurder wordt. Ik denk dat je dat zo niet kunt kwalificeren. Ik denk dat je moet zeggen dat als je voor model 1 kiest er sprake is van kapitaalvernietiging van geld dat je al uitgegeven hebt en wat je niet meer kunt gebruiken. Als je dat berekent ligt dat in de orde van grootte van f 5 miljoen. Mevrouw De Haan heeft aangegeven, alle modellen langs lopend, wat de PvdA-fractie betreft je niet anders kunt kiezen dan voor model 5. Zij heeft daarbij aangegeven dat wat haar betreft een belangrijke rol heeft gespeeld dat de dekking van de f 3,4 miljoen niet bovenop de bezuinigingstaakstelling komt die wij reeds hebben afgesproken, maar dat wij een andere vorm van dekking hebben gevonden. De tweede opmerking die zij maakte - en dat vind ik toch zelf ook wel heel belangrijk - is, als je je afvraagt of wij nu echt een hele dure schouwburg krijgen in Leeuwarden in de toekomst, je dan als je de kubieke meterprijs van een aantal schouwburgen in den lande met elkaar vergelijkt, je moet constateren dat Leeuwarden een goedkope schouwburg krijgt wat 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 11