hebben over de dekking die het college voorstaat. Waarna ik een meer algemene opmerking zal maken die uitloopt in twee voorstellen. Wanneer je, zoals het college, te maken krijgt met het feit dat je een gebouw niet kunt bouwen voor het beschikbare geld, kun je een aantal dingen doen. Het eerste is om dan maar niet te bouwen. Dat is model 1 zoals in de raadsbrief verwoord staat. In de commissievergadering heeft de wethouder al gezegd dat dat betekent dat je waarschijnlijk zo'n f 10 miljoen minder te besteden zult hebben en voor zo'n laag bedrag dat zei mevrouw De Haan ook al kun je natuurlijk helemaal geen nieuw gebouw neer zetten. Dat betekent ook in het geval van De Harmonie dat je geen huis meer hebt, want dat heb je al afgebroken. Verder kunnen wij proberen om een deel van het gebouw nu nog niet te bouwen. Dat is eigenlijk model 2. In feite betekent dat een verhoging van je budget, want als je het later wel wilt invullen, zal het toch betaald moeten worden. Verder heb je dan te maken met een moeilijke exploitatie, een deel van het gebouw levert geen geld op. Dat is een situatie die je niet wilt. Je kunt er ook voor kiezen om niet alles meteen compleet te bouwen, zoals in de modellen 3 en 4 in de raadsbrief staat. Maar dan ook zal je later je budget moeten verhogen om alsnog bij te bouwen en ook dan levert het gebouw vanaf het begin niet volledig zijn geld op. Er is zelfs uitgerekend dat weglaten op een termijn van een aantal jaren duurder is dan onmiddellijk bouwen. De meest logische stap is dan ook zoals verwoord in model 5 door het college. Je bouwt het gebouw volgens de eisen die je zelf hebt opgesteld. Dat kan niet voor het beschikbare geld, dus moet je dat geld ergens anders zien te krijgen. Zoals ik al zei, logisch kom je uit bij model 5, een bijna onontkoom bare keuze. Tot zover over de modellen. Dan kom ik bij de dekking zoals het college die voorstelt. Als eerste stelt het college voor om de 1992 de vrijvallende Princessehofgelden, dan gaat het om f 1 miljoen, te gebruiken om de kapitaallasten van de nieuwbouw te verminderen. Dat is als je het logisch bekijkt een goede oplossing. Als wij eerder met de bouw hadden kunnen beginnen, waren wij nu dat miljoen ook kwijt geweest aan De Harmonie, dus gebruiken wij het nu ook voor De Harmonie. Maar je kunt ook een andere benadering kiezen, namelijk deze. Wij hebben in 1992 geen kapitaallasten voer De Harmonie. Dat levert een incidentele meevaller op van f 1 miljoen. Dat geld moet besteed worden binnen de cultuur en daarom gaan wij eens kijken welke wensen wij op dat gebied hebben. Als wij dat 10 doen kunnen wij namelijk een brede afweging maken voor die besteding. Ik kom daarop nog terug. Als tweede over de dekking stelt het college voor om de waarde van de grond in te brengen in het project. Een bedrag van f 1,5 miljoen. Ook dat is logisch gedacht. Je kunt beter geen huis bouwen op grond die niet van jezelf is en als die grond toch al van jezelf is, kun je het beste de kosten daarvan meenemen in het hele project. Op die manier weet je ten minste hoe duur het hele project echt is. Logisch klopt dat. Maar daarna zegt het college dat die grond dan wel betaald moet worden en stelt voor om dat in 50 jaar te doen. Net zo lang als de levensduur van het gebouw. Wanneer je dat doet komen de kapitaallasten neer op een jaarlijks bedrag van ongeveer f 157.000,Maar de gemeente betaalt op dit moment f 234.000,voor rente en aflossing. Zie daar, het college houdt f 77.000,over om de extra uitgaven voor De Harmonie te bekostigen. En omdat wij toch nog een aantal jaren f 234.000,zouden moeten betalen voor rente en aflossing - ik heb gisteravond begrepen dat het ongeveer nog 15 jaar moet - noemt het college die middelen structureel beschikbaar. Gisteren in de commissievergadering heb ik dat een truc genoemd en ik blijf erbij dat het een truc is. Men kan het ook creatief boekhouden noemen. Het lijkt logisch te zijn, maar het legt wel voor vele jaren vast dat wij die f 234.000,niet aan andere zaken kunnen besteden. Maar ondanks deze kanttekeningen bij de modellen en de dek king kan er natuurlijk wel een mooi prestigeproject gereali seerd worden. Toch blijft er bij de fractie van PAL/Groen Links onvrede over. Die onvrede zit hem in het feit dat wij nu voor de tweede keer geconfronteerd worden met een verho ging van het bouwbudget. Terwijl bij beide vorige keren ons verzekerd werd dat er goed en niet te krap gerekend werd. Twee keer worden wij als raad gedwongen om een logisch onont koombare keuze te doen, zonder een redelijk alternatief. Het is niet de eerste keer dat wij als raad keuzes moeten maken zonder alternatieven. Ik denk bijvoorbeeld aan de bezuini gingsvoorstellen van afgelopen jaar. De raad drong er toen op aan bij het college om meer voorstellen te doen dan het noodzakelijk te bezuinigen bedrag. Het college is dat niet gelukt. De raad stond voor het dilemma om "ja" te zeggen en anders andere dekkingsmogelijkheden aan te geven. In de bijdrage van de PAL/Groen Links-fractie aan de algemene beschouwingen in december 1991 hebben wij gezegd, dat een raad die serieus genomen wordt door het college ook reële keuzemogelijkheden voorgelegd moet krijgen. Wij zijn van mening dat daar nu echt aan gewerkt moet worden. Wij keuren het dan ook af dat het college ook ditmaal weer een logisch onontkoombare keuze aan ons voorlegt. Met onze motie vragen 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 6