hun huisvesting. Met name de mavo-Nijlan wordt afgesneden van haar voedingsgebiedBovendien komt het gebouw zeer waar schijnlijk in handen van een directe concurrent, namelijk de scholengemeenschap Nijenhove. Ik wil het college nadrukkelijk vragen nog eens te kijken naar de gebouwensituatie, daar is ook al door eerder sprekers op gewezen. Wat de werkgelegenheid betreft lijkt de situatie redelijk gunstig. Wij zijn met het college van mening dat een werkge- legenheidsgarantie niet behoeft te worden afgegeven gezien het flankerende beleid van Den Haag en de individuele rechts positie van het onderwijspersoneel. Dat laat onverlet dat er een zware wissel wordt getrokken op het onderwijspersoneel, want de docenten in de klas moeten het uiteindelijk waar maken. Bovendien zijn er drie nevenvestigingen bij betrokken. Wij gaan er van uit dat overleg met de betrokken gemeenten tot een aanvaardbare oplossing zal leiden tot de afdekking van eventuele tekorten op de nevenvestigingen. Ik wil mij graag aansluiten bij de woorden van de heer Krol in dit verband. Voorzitter, een jaar is snel voorbij en mensen die bij het onderwijs betrokken zijn weten dat een schooljaar nog sneller voorbij is. Dat houdt in dat de voorlichting aan nieuwe leerlingen onder druk staat, onder zeer grote tijdsdruk. Mijn vraag in dit verband is, op welke wijze het college denkt de voorlichting aan nieuwe leerlingen in het voortgezet onder wijs vorm te geven. Want de tijd is kort. Ik kom dan tot twee zaken die voor de D66-fractie niet aan vaardbaar zijn in de huidige voorstellen. Het betreft hier de instelling van één bestuurscommissie en de positie van het Stedelijk Gymnasium. Ik ga eerst in op de bestuurscommissie. Wij zijn blij met de keuze voor een artikel 61 constructie. Op deze wijze wordt het mogelijk om specifieke deskundigheden dichter bij de school te krijgen. Afgelopen vrijdag is door de D66-kamerfractie een initiatiefvoorstel ingediend om een privaatrechtelijk bestuur te creëren voor het openbaar onder wijs. Het is een voorontwerp van een initiatief van de heer Nuis. Zouden wij in de commissie de discussie over dit initi atiefvoorstel in samenhang ook met de artikel 61 constructie die wij later krijgen voor het basisonderwijs, aan de orde kunnen krijgen? Waar het in de discussies in de afgelopen maanden om ging, was de vraag of er één of twee bestuurscommissies zouden moeten komen. Hoewel wij de argumenten voor de keuze van één bestuurscommissie respecteren, geeft bij ons het volgende de 22 doorslag. Met name in de beginjaren zullen beide scholenge meenschappen tijd nodig hebben om hun eigen schoolculturen op te bouwen. Duidelijk is dat herkenbaarheid voor zowel leer lingen als ouders en personeel van groot belang is. Bovendien zijn beide scholengemeenschappen ongelijksoortig van aard en hebben ze beide hun eigen identiteit. Daarom pleiten wij voor twee bestuurscommissies. Wij willen hierover dan ook een voorstel aan de raad voorleggen, wij doen dat in de vorm van een motie. Die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 oktober 1992, behandelende het voorstel betreffende aanvullend raads voorstel inzake fusie gemeentelijke scholen voor voort gezet onderwijs; is van oordeel dat voor de bestuurlijke organisatie terecht gekozen wordt voor een zogenaamde artikel 61 constructie; overwegende dat beide scholengemeenschappen na de fusie nieu we schoolculturen moeten opbouwen; dat met name in de beginperiode na de fusie be stuurlijke herkenbaarheid van elke scholengemeen schap voor leerlingen, ouders en personeel zeer gewenst is; draagt het college van b. en w. op voor beide scholenge meenschappen voor een periode van vijf jaar een bestuurscommissie ex artikel 61 van de Gemeentewet in het leven te roepen. En gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van Ulzen van de WD-fractie en door de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-frac tie. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraad slagingen Het tweede punt betreft de positie van het Stedelijk Gymnasi um. Voor ons blijft het - ik moet dat echt kwijt - onbegrij pelijk dat met dit besluit een zelfstandig gymnasium moet verdwijnen. Als je de landelijke ontwikkelingen bekijkt kun je alleen maar concluderen dat tot nu toe zelfstandige gymna sia het beter doen. Er zijn 240 gymnasiale afdelingen met ongeveer 14.000 leerlingen; er zijn slechts 38 zelfstandige gymnasia, maar die hebben wel 19.000 leerlingen. Voor de D66- fractie blijft het daarom niet aanvaardbaar dat het oudste schooltype van ons land als categoriale school in deze ge meente moet verdwijnen. Wij kunnen werkelijk niet snappen welk doel daarmee gediend is. Vorig jaar hebben wij ons op dit standpunt gesteld bij het intentiebesluitNatuurlijk is 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 12