hun huisvesting. Met name de mavo-Nijlan wordt afgesneden van
haar voedingsgebiedBovendien komt het gebouw zeer waar
schijnlijk in handen van een directe concurrent, namelijk de
scholengemeenschap Nijenhove. Ik wil het college nadrukkelijk
vragen nog eens te kijken naar de gebouwensituatie, daar is
ook al door eerder sprekers op gewezen.
Wat de werkgelegenheid betreft lijkt de situatie redelijk
gunstig. Wij zijn met het college van mening dat een werkge-
legenheidsgarantie niet behoeft te worden afgegeven gezien
het flankerende beleid van Den Haag en de individuele rechts
positie van het onderwijspersoneel. Dat laat onverlet dat er
een zware wissel wordt getrokken op het onderwijspersoneel,
want de docenten in de klas moeten het uiteindelijk waar
maken.
Bovendien zijn er drie nevenvestigingen bij betrokken. Wij
gaan er van uit dat overleg met de betrokken gemeenten tot
een aanvaardbare oplossing zal leiden tot de afdekking van
eventuele tekorten op de nevenvestigingen. Ik wil mij graag
aansluiten bij de woorden van de heer Krol in dit verband.
Voorzitter, een jaar is snel voorbij en mensen die bij het
onderwijs betrokken zijn weten dat een schooljaar nog sneller
voorbij is. Dat houdt in dat de voorlichting aan nieuwe
leerlingen onder druk staat, onder zeer grote tijdsdruk. Mijn
vraag in dit verband is, op welke wijze het college denkt de
voorlichting aan nieuwe leerlingen in het voortgezet onder
wijs vorm te geven. Want de tijd is kort.
Ik kom dan tot twee zaken die voor de D66-fractie niet aan
vaardbaar zijn in de huidige voorstellen.
Het betreft hier de instelling van één bestuurscommissie en
de positie van het Stedelijk Gymnasium.
Ik ga eerst in op de bestuurscommissie.
Wij zijn blij met de keuze voor een artikel 61 constructie.
Op deze wijze wordt het mogelijk om specifieke deskundigheden
dichter bij de school te krijgen. Afgelopen vrijdag is door
de D66-kamerfractie een initiatiefvoorstel ingediend om een
privaatrechtelijk bestuur te creëren voor het openbaar onder
wijs. Het is een voorontwerp van een initiatief van de heer
Nuis. Zouden wij in de commissie de discussie over dit initi
atiefvoorstel in samenhang ook met de artikel 61 constructie
die wij later krijgen voor het basisonderwijs, aan de orde
kunnen krijgen?
Waar het in de discussies in de afgelopen maanden om ging,
was de vraag of er één of twee bestuurscommissies zouden
moeten komen. Hoewel wij de argumenten voor de keuze van één
bestuurscommissie respecteren, geeft bij ons het volgende de
22
doorslag. Met name in de beginjaren zullen beide scholenge
meenschappen tijd nodig hebben om hun eigen schoolculturen op
te bouwen. Duidelijk is dat herkenbaarheid voor zowel leer
lingen als ouders en personeel van groot belang is. Bovendien
zijn beide scholengemeenschappen ongelijksoortig van aard en
hebben ze beide hun eigen identiteit. Daarom pleiten wij voor
twee bestuurscommissies. Wij willen hierover dan ook een
voorstel aan de raad voorleggen, wij doen dat in de vorm van
een motie. Die luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 oktober 1992,
behandelende het voorstel betreffende aanvullend raads
voorstel inzake fusie gemeentelijke scholen voor voort
gezet onderwijs;
is van oordeel dat voor de bestuurlijke organisatie
terecht gekozen wordt voor een zogenaamde artikel 61
constructie;
overwegende
dat beide scholengemeenschappen na de fusie nieu
we schoolculturen moeten opbouwen;
dat met name in de beginperiode na de fusie be
stuurlijke herkenbaarheid van elke scholengemeen
schap voor leerlingen, ouders en personeel zeer
gewenst is;
draagt het college van b. en w. op voor beide scholenge
meenschappen voor een periode van vijf jaar een
bestuurscommissie ex artikel 61 van de Gemeentewet in
het leven te roepen.
En gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van Ulzen van de
WD-fractie en door de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-frac
tie. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraad
slagingen
Het tweede punt betreft de positie van het Stedelijk Gymnasi
um. Voor ons blijft het - ik moet dat echt kwijt - onbegrij
pelijk dat met dit besluit een zelfstandig gymnasium moet
verdwijnen. Als je de landelijke ontwikkelingen bekijkt kun
je alleen maar concluderen dat tot nu toe zelfstandige gymna
sia het beter doen. Er zijn 240 gymnasiale afdelingen met
ongeveer 14.000 leerlingen; er zijn slechts 38 zelfstandige
gymnasia, maar die hebben wel 19.000 leerlingen. Voor de D66-
fractie blijft het daarom niet aanvaardbaar dat het oudste
schooltype van ons land als categoriale school in deze ge
meente moet verdwijnen. Wij kunnen werkelijk niet snappen
welk doel daarmee gediend is. Vorig jaar hebben wij ons op
dit standpunt gesteld bij het intentiebesluitNatuurlijk is
23