knelpunten, de mensen hebben een verschillende rechtspositie. Met name daarom is het belangrijk om daar een inpassingscom missie voor aan het werk te zetten. Dan heeft mevrouw Van Ulzen ook een aantal opmerkingen over het Gymnasium gemaakt. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen week een paar dagen vrij heb gehad en eens wat tijd heb gehad om artikeltjes te lezen. Ook die van Bomhof heb ik gelezen. Maar ik heb ook nog een aantal andere gelezen, wat andere geluiden gehoord. Zoals mevrouw Van Ulzen altijd zeer attent is in het ronddelen van kopieën van artikeltjes, zal ik haar ook een aantal doen toekomen. (Mevrouw Van Olzen: Die de wethouder dan in de regel niet wil lezen, omdat zij andere ideeën heeft.) Ik zegt net tegen haar dat ik daar vorige week een paar dagen voor heb gebruikt, ik zal zo vriendelijk zijn om u ook een aantal kopieën toe te laten komen van artikelen die ik gelezen heb. De heer Greving onderschrijft ook de uitgangspunten. Daar ben ik blij mee. Hij kiest voor twee bestuurscommissies. De motie van de D66-fractie ondersteunt hij. Hij voegt daar nog een argument aan toe. Overigens niet een nieuw argument, want dat is in de discussie ook al eerder aan de orde geweest, name lijk dat scholengemeenschap B een wat langere tijdsperiode heeft om tot die ene centrale directie te komen. Hij zegt dat het dan ook logisch is om tot die tijd een eigen bestuurscom missie te hebben. Het zal hem duidelijk zijn dat wij ook dat argument niet doorslaggevend vinden om alsnog voor twee commissies te kiezen. Dan heeft de heer Greving over het Gymnasium een motie inge diend. Hij zegt: op zich kies ik op dit moment niet voor een zelfstandig openbaar gymnasium, maar de situatie zou kunnen ontstaan dat de minister of de staatssecretaris op enig moment daar wel voor kiest en ook de bekostiging wil geven van een algemeen bijzonder gymnasium. Op dat moment zouden, zo zegt hij, wij eigenlijk onze openbare school om moeten zetten in een algemeen bijzondere school. Althans zo leg ik zijn motie uit. Een motie die mij absoluut niet aanspreekt, dat zal hem duidelijk zijn. Hoe dat verder landelijk loopt, wachten wij maar af. Waar wij aan hechten is een openbare gymnasiale afdeling en een volledige brede scholengemeenschap inclusief al het vwo dat wij nu in onze stad hebben en dat wij ook graag in de toekomst willen houden. Dus ook deze motie zal ik ontraden. Mevrouw Garms stemt in met het voorstel. Zij zegt terecht dat nu in feite nog een heleboel werk zal moeten gebeuren. Zij heeft nog weer eens geformuleerd waar het allemaal om is begonnen Over de mate van heterogeniteit heeft zij nog een vraag ge 46 steld. In de raadsbrief staat dat op zich alle lokaties alle leerlingen moeten toelaten, dus het complete aanbod moeten hebben, maar dat de wijze van groepering overgelaten wordt aan de onderwijseenheden. Hoe heterogeen of hoe homogeen vervolgens groepen daar gevormd worden, is inderdaad iets wat wij overlaten aan de scholen zelf en waar wij als raad geen uitspraken over doen. Wij doen dus wel uitspraken over de omvang van de onderwij seenheden, maar niet over de wijze waarop de groepering van leerlingen vervolgens binnen die onderwijseenheden plaats vindt. (Mevrouw Garms: Dat kun dus homogene groeperingsvorm tot gevolg hebben?Dat zou kunnen. Voorzitter, daarmee heb ik alle sprekers dacht ik beantwoord. De heer Den Oudsten: Voorzitter, ik denk dat alles ongeveer gezegd is dat er gezegd moest worden. Ik constateer dat er in de behandeling van vanavond weinig nieuwe argumenten zijn toegevoegd, eigenlijk helemaal geen, aan de argumenten die al eerder met elkaar zijn uitgewisseld. Ik heb dan ook geen aanleiding om nog in te gaan op datgene er door de verschil lende sprekers is gezegd. Ik ben zelf niet meer ingegaan op de één of de twee bestuurs commissies. Dat komt enerzijds omdat wij de stellingname van het college in de raadsbrief volgen en anaerzijds omdat ook dat standpunt al genoegzaam bekend was. Rest mij nog het ingaan op de moties die zijn ingediend. Motie 1 gaat over de bestuurlijke organisatie, één dan wel twee bestuurscommissies. Wij volgen het standpunt van het college. Wij denken overigens dat het ook heel goed mogelijk is om te werken aan een eigen schoolcultuur onder de vlag van één bestuurscommissie. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om, dat staat ook in de raadsbrief, dat je probeert tot een zorgvuldige overdracht van taken naar het schoolmanagement te komen. Daar wordt een belangrijk deel van de cultuur bepaalt. Wij denken dat dat op zichzelf voldoende waarborgen heeft. Even los van het feit dat het besluit ons niet aanspreekt, spreekt ook de argumentatie ons niet aan. Wij zullen de motie dus niet steunen. Motie 2, het buiten de fusie houden van het Stedelijk Gymna sium. Het is natuurlijk logisch dat wij ook deze motie niet steunen. De argumentatie is, denk ik, meer dan bekend. Dan de motie van de heer Greving. Op zichzelf is het natuur lijk een beetje gek, enerzijds zeggen: ik zie dat binnen de constructie die nu aan de orde is dat de gymnasiale eindter men gehaald kunnen worden en dat wij op de goede weg zijn met 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 24