knelpunten, de mensen hebben een verschillende rechtspositie.
Met name daarom is het belangrijk om daar een inpassingscom
missie voor aan het werk te zetten.
Dan heeft mevrouw Van Ulzen ook een aantal opmerkingen over
het Gymnasium gemaakt. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen
week een paar dagen vrij heb gehad en eens wat tijd heb gehad
om artikeltjes te lezen. Ook die van Bomhof heb ik gelezen.
Maar ik heb ook nog een aantal andere gelezen, wat andere
geluiden gehoord. Zoals mevrouw Van Ulzen altijd zeer attent
is in het ronddelen van kopieën van artikeltjes, zal ik haar
ook een aantal doen toekomen. (Mevrouw Van Olzen: Die de
wethouder dan in de regel niet wil lezen, omdat zij andere
ideeën heeft.) Ik zegt net tegen haar dat ik daar vorige week
een paar dagen voor heb gebruikt, ik zal zo vriendelijk zijn
om u ook een aantal kopieën toe te laten komen van artikelen
die ik gelezen heb.
De heer Greving onderschrijft ook de uitgangspunten. Daar ben
ik blij mee. Hij kiest voor twee bestuurscommissies. De motie
van de D66-fractie ondersteunt hij. Hij voegt daar nog een
argument aan toe. Overigens niet een nieuw argument, want dat
is in de discussie ook al eerder aan de orde geweest, name
lijk dat scholengemeenschap B een wat langere tijdsperiode
heeft om tot die ene centrale directie te komen. Hij zegt dat
het dan ook logisch is om tot die tijd een eigen bestuurscom
missie te hebben. Het zal hem duidelijk zijn dat wij ook dat
argument niet doorslaggevend vinden om alsnog voor twee
commissies te kiezen.
Dan heeft de heer Greving over het Gymnasium een motie inge
diend. Hij zegt: op zich kies ik op dit moment niet voor een
zelfstandig openbaar gymnasium, maar de situatie zou kunnen
ontstaan dat de minister of de staatssecretaris op enig
moment daar wel voor kiest en ook de bekostiging wil geven
van een algemeen bijzonder gymnasium. Op dat moment zouden,
zo zegt hij, wij eigenlijk onze openbare school om moeten
zetten in een algemeen bijzondere school. Althans zo leg ik
zijn motie uit. Een motie die mij absoluut niet aanspreekt,
dat zal hem duidelijk zijn. Hoe dat verder landelijk loopt,
wachten wij maar af. Waar wij aan hechten is een openbare
gymnasiale afdeling en een volledige brede scholengemeenschap
inclusief al het vwo dat wij nu in onze stad hebben en dat
wij ook graag in de toekomst willen houden. Dus ook deze
motie zal ik ontraden.
Mevrouw Garms stemt in met het voorstel. Zij zegt terecht dat
nu in feite nog een heleboel werk zal moeten gebeuren. Zij
heeft nog weer eens geformuleerd waar het allemaal om is
begonnen
Over de mate van heterogeniteit heeft zij nog een vraag ge
46
steld. In de raadsbrief staat dat op zich alle lokaties alle
leerlingen moeten toelaten, dus het complete aanbod moeten
hebben, maar dat de wijze van groepering overgelaten wordt
aan de onderwijseenheden. Hoe heterogeen of hoe homogeen
vervolgens groepen daar gevormd worden, is inderdaad iets wat
wij overlaten aan de scholen zelf en waar wij als raad geen
uitspraken over doen. Wij doen dus wel uitspraken over de
omvang van de onderwij seenheden, maar niet over de wijze
waarop de groepering van leerlingen vervolgens binnen die
onderwijseenheden plaats vindt. (Mevrouw Garms: Dat kun dus
homogene groeperingsvorm tot gevolg hebben?Dat zou kunnen.
Voorzitter, daarmee heb ik alle sprekers dacht ik beantwoord.
De heer Den Oudsten: Voorzitter, ik denk dat alles ongeveer
gezegd is dat er gezegd moest worden. Ik constateer dat er in
de behandeling van vanavond weinig nieuwe argumenten zijn
toegevoegd, eigenlijk helemaal geen, aan de argumenten die al
eerder met elkaar zijn uitgewisseld. Ik heb dan ook geen
aanleiding om nog in te gaan op datgene er door de verschil
lende sprekers is gezegd.
Ik ben zelf niet meer ingegaan op de één of de twee bestuurs
commissies. Dat komt enerzijds omdat wij de stellingname van
het college in de raadsbrief volgen en anaerzijds omdat ook
dat standpunt al genoegzaam bekend was.
Rest mij nog het ingaan op de moties die zijn ingediend.
Motie 1 gaat over de bestuurlijke organisatie, één dan wel
twee bestuurscommissies. Wij volgen het standpunt van het
college. Wij denken overigens dat het ook heel goed mogelijk
is om te werken aan een eigen schoolcultuur onder de vlag van
één bestuurscommissie. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk
om, dat staat ook in de raadsbrief, dat je probeert tot een
zorgvuldige overdracht van taken naar het schoolmanagement te
komen. Daar wordt een belangrijk deel van de cultuur bepaalt.
Wij denken dat dat op zichzelf voldoende waarborgen heeft.
Even los van het feit dat het besluit ons niet aanspreekt,
spreekt ook de argumentatie ons niet aan. Wij zullen de motie
dus niet steunen.
Motie 2, het buiten de fusie houden van het Stedelijk Gymna
sium. Het is natuurlijk logisch dat wij ook deze motie niet
steunen. De argumentatie is, denk ik, meer dan bekend.
Dan de motie van de heer Greving. Op zichzelf is het natuur
lijk een beetje gek, enerzijds zeggen: ik zie dat binnen de
constructie die nu aan de orde is dat de gymnasiale eindter
men gehaald kunnen worden en dat wij op de goede weg zijn met
47