dan wanneer het gaat over het openbaar onderwijs. Wij weten
dan nu en wij zijn er dankbaar voor dat de heer Krol dat
duidelijk heeft gemaakt. (De Voorzitter: Misschien wil me
vrouw Van Ulzen een wat serieuzere toon aanslaanzodat wij
haar ook serieus kunnen nemen.) Dat zoekt u zelf maar uit,
maar ik ben serieus, want ik vind het namelijk echt heel erg
dat ik in al die tijd geen antwoord op de vraag heb gehad of
christelijke scholen alleen aan de ouders zijn voorbehouden
en of dat ook niet geldt voor openbare scholen. Het schijnt
nu dat dat kennelijk inderdaad anders ligt, voor openbare
scholen wordt dus kennelijk een andere invulling gegeven.
Althans als je van de CDA-fractie bent. Ik vind dit jammer.
(De heer Krol: Voorzitterdit gaat mij te ver. Ik heb me
vrouw Van Ulzen een duidelijk antwoord gegeven. Ik herhaal
dat ook niet weer. Maar als zij het niet wil begrijpen, kan
ik het ook niet helpen, maar dan ligt het niet aan mij maar
aan haar zelf.)
Voorzitter, ik wou het hier voorlopig bij laten.
De heer Graving: Voorzitter, ik wil nog kort ingaan op de
moties die op dit moment voorliggen.
In de eerste plaats motie nr. 1 van de D66-fractie. Ik heb
die mede-ondertekend en ik onderschrijf die motie ook, daar
hoef ik verder niet veel meer van te zeggen.
Bij motie 2 ligt dat wat anders, die heb ik ook niet mede-
ondertekend, dat zal u opgevallen zijn. Ik vind, en dat is
meteen al een stukje antwoord in de beantwoording in de
opmerkingen die over motie nr. 3 van mijzelf zijn gemaakt,
dat het uitgestippelde fusietraject wel degelijk voldoende
perspectief biedt voor het Stedelijk Gymnasium om tot een
geslaagde fusie te komen. Daarom vind ik het ook niet noodza
kelijk om het Stedelijk Gymnasium buiten dat fusieproces te
gaan houden.
Dan kom ik bij de opmerkingen over die motie die ikzelf inge
diend heb. Daar wou ik het volgende van zeggen.
De wethouder heeft daar in eerste instantie op gereageerd en
zij heeft gezegd dat deze motie het college niet aanspreekt.
Zij vindt ook dat daarom deze motie maar ontraden moet wor
den. Waar ik een lans voor probeer te breken is juist de
waardering voor de inzet van de ouders als het gaat om het
onderwijs. Ik vind ook dat het onderwijs wat dat betreft een
verlengstuk is van de opvoeding en dat daarom de inbreng die
ouders willen hebben in dat onderwijs positief gewaardeerd
moet worden. Dat kan als consequentie hebben dat ouders zelfs
moeten gaan kiezen en zullen gaan kiezen voor een bijzondere
54
school. Dat recht hebben ze, dat heeft iedere Nederlander, om
te zamen over te gaan tot stichting van scholen. Alleen het
gaat hier om een school die een openbaar karakter heeft en
die nu meegaat in een fusieproces. Mijns inziens een goed
fusieproces, daar zal ik voor stemmen. Maar wij moeten tege
lijk reëel zijn, nu wij zien dat ouders zich op deze wijze
inzetten voor het onderwijs. De mogelijkheid die wij op dit
moment hebben, zeg ik eigenlijk intern binnen deze raad maar
tegelijk ook naar de oudervereniging toe: als het u ernst is,
als u vindt dat deze school zou moeten blijven voortbestaan
met een zelfstandig karakter, dan is daar de mogelijkheid van
een algemeen bijzondere school, u hebt daar ook al blijk van
gegeven, want u hebt één en andermaal al een subsidieverzoek
ingediend. Stapt u nu mee in het fusieproces en wilt u toch
de andere kant uit, laten wij dan ook als raad reëel zijn en
zeggen dat dan die school alsnog dat karakter zou kunnen
krijgen, mits die continuïteit van dat type onderwijs voldoen
gewaarborgd is.
Dan hinkt die motie niet op twee gedachten, zoals de heer Den
Oudsten heeft gezegd, maar gaat die gewoon uit van de reële
opties die op dit moment nog open liggen.
Ik probeer daarmee een stuk van de kou weg te nemen. Ik wil
wat dat betreft ook proberen wat politieke duidelijkheid te
creëren naar de toekomst toe en ik zeg daarmee ook eigenlijk
naar de ondervereniging toe: dit is de enige mogelijkheid die
u in feite hebt. Ik til dan ook de besluitvorming uit boven
waar wij hier mee bezig zijn. Want in feite is dat een stukje
besluitvorming die op het ministerie genomen moet gaan wor
den.
Dan het nadeel dat er eventueel aan zit. Dat heb ik niet
verwoord in de motie. Hoe gaat het dan met het eventuele
gymnasiale vakkenpakket binnen scholengemeenschap A? Ik wil
daar best een uitspraak over doen op dit moment. Ik vind dat
dat thuis hoort in het openbaar onderwijs, alleen wij zullen
als dat traject gelopen zal moeten worden dat op een waar
schijnlijk afgeslankte manier moeten gaan vormgeven binnen
die scholengemeenschap A. Mocht het zover komen dat die
verzelfstandiging van het Stedelijk Gymnasium alsnog door kan
gaan, dan moeten wij kijken hoe het met de leerlingenaantal
len is. Ik wil daar best een principe-uitspraak over doen. Ik
zeg, dat hoort ook in de scholengemeenschap A thuis, maar wij
zullen het dan op een andere manier moeten opzetten als wij
dat nu in het fusietraject beogen. Ik denk dat daarom deze
motie best gesteund kan worden en niet op twee gedachten
hinkt. Wat ik eigenlijk teleurstellend vond, is dat de wet
houder zegt: de motie spreekt ons niet aan. Dat vat ik toch
een beetje op als dat de inbreng die ouders willen hebben in
het onderwijs ook niet zo zeer aanspreekt. Dat zou ik erg
jammer vinden.
55